Nekromanti Fasornas ö: äventyr till Fantasy! (spoilers!)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Hej!

Jag har lovat Arfert att skriva ett äventyr till Fantasy! om han förser mig med regler.

Det har han gjort ... för länge sen. Så nu måste jag uppfylla min del av dealen.

Och då tänkte jag att jag skulle skriva delar av äventyret här på rollspel.nu, och be om hjälp av er alla här med feedback och sånt!

Så jag kommer att ställa frågor och presentera idéer. All feedback är välkommen, men jag kommer inte att göra allt som ni säger ... bara så att jag inte gör någon besviken!

Just ja, "spoilers" ... ja, om man vill spela äventyret är det bra att hålla sig borta från tråden!

Då kör vi!

-------------------------------------

Fasornas ö

Syfte: vara ett introduktionsäventyr både till Fantasy! men också till rollspel. Det ska vara enkelt att komma igång, man ska inte behöva fundera så mycket utan kastas rakt in i en handling som man kan förstå och tycka är ball.

Förutsättningar: färdiggjorda rollpersoner. Alla börjar äventyret som slavar på en galär med romerska förtecken.

Inspiration: Isle of Dread till D&D, alla Conan-serietidningar som finns i hela världen!

Innehållsförteckning:

1. Vad är rollspel? - superkort som fan
2. Vad spelar ni för rollpersoner?
3. Vilka regler ska ni ha koll på?
4. Inledning - slavar på galär
5. Stormen och skeppsbrottet
6. Ni vaknar på en strand - ni har överlevt, konsuln har överlevt men dragit med några soldater och en stor kista med guld
7. Jättekrabborna anfaller
8. Djungeln lockar
9. Ni kommer till en korsning, och kan välja olika vägar
9.1 Tillbaks till stranden förstås
9.2 Till andra sidan ön
9.3 Upp på berget/den slocknade vulkanen
9.4 Djupare in i djungeln
10. Andra sidan ön, där har ett gäng nordbor precis gått i hamn med sitt långskepp
11. Upp på berget/den slocknade vulkanen, där bor infödingar som bott här jättelänge
12. Djupare in i djungeln, hitta en skeppsbruten och rester av ruiner som tyder på nått mystiskt i vulkanen

Hmmmm ... måste fundera på forsättningen.

Inga direkta frågor just nu ... kanske hur gör man en ö kul? Har fått en massa bra feedback i lådan för ett tag sen, men det kan ju komma mer!

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
slanf*n said:
Konstiga djur och uråldrig ruin känns ju viktigt.
Konstiga djur? Bra!

Ge mig konstiga djur!

Vita gorillor
Vildhundar som bara jagar vid fullmånen

Typ sånt? Eller tänker du mer "blodsugande aborrar"?

:gremgrin:

/magnus
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Det beror väl på hur "OSR" du vill ha det.

-Sjungande getingar med hyperverklig honung.
-Blommor som sakta förvandlas till kloner av dig om du är i deras närhet länge.
-Flygande ormar (fu*king horror!)
-pirayor med bedövande gift, de äter dig utan att du märker något.
-söta katter.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Personligen har jag svårt för det encyklopediska "vad är ett rollspel". Kan du inte ha en "vad är fasornas ö/ vad är fantasy!" istället?

Förutsatt förstås att äventyret inte ska fungera till andra rollspel också...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Jag tycker att du skall ha en vädertabell och en slumptabell för olika vädertyper. Typ 1T6 väder och varje väder har 1T6 unika random encounters.

Vad skall äventyret ha för omfattning? Sidor, storlek, ord, tecken?

Är alla galärslavar män? Är det ett krav att alla är gälarslavar? Ingen som kan vara något annat? Är konsuln ett as och sålunda en fiende?

Oftast är ju själva introt, och dvs rollpersonerna, viktigt som satan för att sätta storyn. Äventyret här känns mer sandboxigt med en svag övergripande målbild - ta sig från ön(?). Eller kan man vinna genom att lägga ön under sig och bygga ett ö-imperium?

Hur fantastiskt skall det vara? Demoner, gudar som vandrar bland palmer och magistormar? Eller mer lågmält, med skavsår och räkna deciliter vatten?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
slanf*n said:
Det beror väl på hur "OSR" du vill ha det.
Det där var riktigt bra input! Jag tänker nog kanske inte ha det så starkt D&D-OSR som dina monster speglar, men ...

Jättebin
Köttätande växter som är stora som människor
Flygande ormar! Yeah!
Pirajor som äter dig utan att du märker nått! Fuck yeah!

... söta katter ... SOM ÄTER DIG!

Ditt inlägg inspirerade mig till att skapa en tabell för slumpmässiga händelser på ön.

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Olav said:
Personligen har jag svårt för det encyklopediska "vad är ett rollspel". Kan du inte ha en "vad är fasornas ö/ vad är fantasy!" istället?

Förutsatt förstås att äventyret inte ska fungera till andra rollspel också...
Hmmmm intressant tanke. Det blir nog mer spännande med "Vad är Fasornas ö?" och "Vad är Fantasy!?"

Det är tänkt att funka för Fantasy! enbart, men det kommer nog att gå att konvertera till vad som helst.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Marco Behrmann said:
Jag tycker att du skall ha en vädertabell och en slumptabell för olika vädertyper. Typ 1T6 väder och varje väder har 1T6 unika random encounters.
Okej, det låter som en bra grej. Monsunregn, stark sol, hårda vindar och så vidare.

Vad skall äventyret ha för omfattning? Sidor, storlek, ord, tecken?
40 000 tecken för äventyret plus fastplay-regler.

Är alla galärslavar män?
Nä. Jag tänkte faktiskt att man antingen gör hälften/hälften eller att man inte anger kön alls.

Är det ett krav att alla är gälarslavar?
Om man spelar de färdiga gubbarna, ja. MEN ... jag kan ju tänka mig att någon är överlevande soldat också och så måste man samarbeta.

Äventyret kommer att funka för vanliga gäng också, så det är inget som ska hängas upp på att man är galärslav, det är bara ett enkelt sätt att komma igång, och att förklara premissen.

Är konsuln ett as och sålunda en fiende?
Jepp. Han kommer att frammana en demon senare är det tänkt. En typisk tjock konsul, som tror han är bäst och som älskar guld. Ett svin.

Oftast är ju själva introt, och dvs rollpersonerna, viktigt som satan för att sätta storyn. Äventyret här känns mer sandboxigt med en svag övergripande målbild - ta sig från ön(?).
Ja, målet är att ta sig från ön ... tänkte jag. Men du har ju rätt att det är pseudo-sandboxigt, och att man kan tänka sig att spelarna har andra idéer. Ö-härskande till exempel. Måste ta höjd för det.

Hur fantastiskt skall det vara? Demoner, gudar som vandrar bland palmer och magistormar? Eller mer lågmält, med skavsår och räkna deciliter vatten?
Demoner som vandrar bland palmer. Mycket Conan, mindre Elric. Inget grisodlande.

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Magnus Seter said:
Är det ett krav att alla är gälarslavar?
Om man spelar de färdiga gubbarna, ja. MEN ... jag kan ju tänka mig att någon är överlevande soldat också och så måste man samarbeta.

Äventyret kommer att funka för vanliga gäng också, så det är inget som ska hängas upp på att man är galärslav, det är bara ett enkelt sätt att komma igång, och att förklara premissen.
Med det sagt, alla galärslavar har ju en bakgrund innan de blev galärslavar: de har varit äventyrare!

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
En sak jag tänkt mig är att det ska finnas en jättestor orm och en jättestor gorilla.

Spelarna ska hitta ruiner som visar en hemsk ormdemon och en hemsk gorillademon som slåss och har sig, och sen när de träffar på den stora ormen och gorilla fattar de att det är de som är "demonerna".

Fast egentligen är det så att det finns en ormdemon och en gorillademon, och det är de som konsuln sen kommer att väcka upp.

"Haha, demonerna var bara stora djur! Men vänta ... vad är det där? ..."

/M
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Magnus Seter said:
...inspirerade mig till att skapa en tabell för slumpmässiga händelser på ön.
Det är en bra sak att ha några förberedda småäventyr/sidpspår/händelser för att fylla ut. Slumptabell, lista eller kanske para platser på kartan där något händer är ju lite sak samma. Det viktiga är ju att det finns mer än själva äventyret på ön.

Om du siktar på Conan så bör ju monster helt enkelt vara extra nasty varianter av vanliga djur.
-Vampyrfladdermöss.
-Krokodiler/Komodovaraner.
-Eldmyror stora som tummar.
-Något läskigt som kommer upp ur havet och solar på stranden när solen ligger på. Kanske människoätande kvastfeningar.
-hmm, Sirener kanske vore något.
-Palm-ent?
-Jättekrabbor.
-Jättespindlar.
-Vildsvin eller annat farligt bytesdjur.
-Ett rökmonster som i Lost?
-Fåglar, apor eller insekter som ständigt stör och även avslöjar försök till smygande.
-Blodiglar.

För bossmonster så använder man ju helt enkelt en extra stor variant av något. (SKRÄLL!)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Magnus Seter said:
Fast egentligen är det så att det finns en ormdemon och en gorillademon, och det är de som konsuln sen kommer att väcka upp.
Om nu konsuln ska ha manusimmunitet så försök hitta något bra sätt som fungerar i fiktionen, så inte rollpersonerna gör det som de flesta gör - försöker kötta honom first thing.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
40 000 tecken
Det borde innebära plats för "Vad är"/backstory, intro, 4-5 större scener och ett/flera slut, +data (som SLP-stats, skatter, monster, etc).

Jag tycker att det är bra att du tar höjd för sandboxigheten. Svårt att styra rollpersonernas drivkrafter när de ges till spelarna (om man inte fular sig med de färdiga rollpersonerna och ger alla någon form av nedskriven drivkraft "Vill hem till frugan, maken, barnen, älsklingen, syskonet, etc". Men det blir nog lite väl övertydligt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Marco Behrmann said:
Magnus Seter said:
Fast egentligen är det så att det finns en ormdemon och en gorillademon, och det är de som konsuln sen kommer att väcka upp.
Om nu konsuln ska ha manusimmunitet så försök hitta något bra sätt som fungerar i fiktionen, så inte rollpersonerna gör det som de flesta gör - försöker kötta honom first thing.
Konsuln kommer att ha lämnat skepssbrottet innan rp vaknar. När de hittar honom har han ställt till saker som ställer till det för rp redan.

Då är det fritt fram att mörda honom. Om nu inte han har nått som rp behöver. Ska fundera på det.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
slanf*n said:
-Vampyrfladdermöss.
-Krokodiler/Komodovaraner.
-Eldmyror stora som tummar.
-Något läskigt som kommer upp ur havet och solar på stranden när solen ligger på. Kanske människoätande kvastfeningar.
-hmm, Sirener kanske vore något.
-Palm-ent?
-Jättekrabbor.
-Jättespindlar.
-Vildsvin eller annat farligt bytesdjur.
-Ett rökmonster som i Lost?
-Fåglar, apor eller insekter som ständigt stör och även avslöjar försök till smygande.
-Blodiglar.

För bossmonster så använder man ju helt enkelt en extra stor variant av något. (SKRÄLL!)
Tack tack. Då var den tabellen klar!

:gremgrin:

Eldmyror och blodiglar = asbra!

Fåglar som är jobbiga = ännu bättre.

Fåglar som är jobbiga och kan prata = ännu ännu bättre. Skitjobbiga papegojoer som är semi-intelligenta kan nog reta livet ur vilken spelare som helst!

Och så små söta apor förstås. det måste med!

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Marco Behrmann said:
Det borde innebära plats för "Vad är"/backstory, intro, 4-5 större scener och ett/flera slut, +data (som SLP-stats, skatter, monster, etc).
Ett Sinkadusäventyr, helt enkelt. :gremgrin:

Motivationerna för RP lämnas helt åt spelarna.

/Magnus
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Magnus Seter said:
Fåglar som är jobbiga och kan prata = ännu ännu bättre. Skitjobbiga papegojoer som är semi-intelligenta kan nog reta livet ur vilken spelare som helst!
Papegojor med människoansikten, använder spells som Pixies/nixies, BASTARDS!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Magnus Seter said:
Marco Behrmann said:
Det borde innebära plats för "Vad är"/backstory, intro, 4-5 större scener och ett/flera slut, +data (som SLP-stats, skatter, monster, etc).
Ett Sinkadusäventyr, helt enkelt. :gremgrin:
Du får fulkonvertera Hårda bud och ge det en ö-klädsel!

INTRO (EXT):
RP sitter på stranden och har BBQ-picnic, dricker kokos-vin och grillar hummer när deras polare kommer inrusande... ... ...

(har svårt att finna en roll åt den jävligt surrige journalisten dock)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Marco Behrmann said:
Magnus Seter said:
Marco Behrmann said:
Det borde innebära plats för "Vad är"/backstory, intro, 4-5 större scener och ett/flera slut, +data (som SLP-stats, skatter, monster, etc).
Ett Sinkadusäventyr, helt enkelt. :gremgrin:
Du får fulkonvertera Hårda bud och ge det en ö-klädsel!

INTRO (EXT):
RP sitter på stranden och har BBQ-picnic, dricker kokos-vin och grillar hummer när deras polare kommer inrusande... ... ...

(har svårt att finna en roll åt den jävligt surrige journalisten dock)
Haha!

Sjukt att du spelat Hårda Bud.

/M
 
Top