Fascism i vigilante-historier

Ok, jag tror att vi har nått vägs ände. Du är inte ensam om att lyfta fram makt och maktrelationer som den huvudsakliga förklaringsmodellen bakom konflikter och samhällsutveckling. Jag köper själv inte den modellen fullt ut, men ska vi gå vidare blir det nog mer filosofi än jag klarar av i sommarvärmen. Dessutom ska dricka öl snart! :)
Skål för det bror!

Jag är inte bekant med Ma Gnucci, men Vulture och Jokern finns mycket riktigt för att hjältarna skall ha någon att slåss med. Men det är inte sant att polisen inte kan göra något åt dem. Vulture och Jokern må vara superskurkar, men de är inte mer super än att en pistolkula i skallen skulle ta död på dem rätt effektivt.
Det spelar ingen roll att de är fysiskt sårbara enligt den fiktiva världens regler, polisen kan inte såra dem enligt de narrativa reglerna (Ma Gnucci är en maffiaboss, hon dör också om man skjuter henne i huvudet eller eldar upp henne). Som jag skriver finns de inte på riktigt, de är skapade som ett hot som polisen inte kan rå på som legitimerar att hjälten utövar våld efter eget mandat, egen uppfattning om proportionalitet och egen moralåskådning. Om polisen kunde göra något åt dem så hade vi sett hur polisen gjorde något åt dem. Världen som kräver en Spider-man är precis lika mycket en del av Spider-man-historien som hjälten är.

Om man har tillräckligt många lager serietidningslogik på den berättelsen så blir det såpass mycket saga att den går att berätta som en okomplicerad feelgood-historia, där fienden är en galaxätande rymdparasit från dimension Z och våldskapitalet är laserögon. Ingen har några invändningar mot att hjälten använder det våldet för att skydda människor från något som så okontroversiellt är att betrakta som en ickemänniska, men ju fler lager av serietidningslogik du skalar bort desto mer komplicerat blir det.

Spider-Mans bankrånare och liknande tenderar att hamna i fängelse och fly ur dem, vilket inte är bara bängt. Men DC har en väldigt märklig syn på vad för folk som hamnar i psykvården - Joker skulle ha fått dödsstraff för länge sedan av det alldeles vanliga rättsväsendet.
Man kan kanske anta att Bruce Wayne med sitt avsevärda finansiella och sociala kapital drivit opinion för ett mer humant rättssystem? Vill man då att han inte ska verka helt dum borde man då visa att det i allmänhet funkar – för varje Joker finns det tio personer som faktiskt blir rehabiliterade.

Tja, dom kunde ju göra mer.
Finns ju iof det där avsnittet där stålmannen slåss mot KKK men han gör ju inte så mycket för att förrändra världen heller. Och har man stålmannens krafter och pondus så måste man ju fråga sig var han var under Civil Rights eran, folkmordet i Sudan och västbanken? Han lyser ju med sin frånvaro.
Kanske allra mest klassiskt, 9/11. Det är den sortens saker vi kan förvänta oss att superhjältar ska stoppa och där det inte ens finns några betänkligheter kring politik.

Eller hos Marvel:
1785331533929.png

Samtidigt visar The Authority problemen med att bara måttligt kompetenta personer försöker ställa världen till rätta...

Vill man sparka uppåt ellet nedåt?
Är det den svages hämnd för att återta makt, eller den starkes hämnd för att befästa den?

Faschismen straffar ju våldtäckt för att det är ett egendomsbrott, kvinnan, eller hennes livmoder, tillhör ju en man, nationen, folket, rasen.

En vit man kommer kanske undan, en svart man lynchas och kyrkor bränns. (Från nån film jag inte kan minnas namnet på, men typ Birth of a Nation)

När en person i grupp A begär ett brott är det ett personligt misslycaknde (hon bad om det, han kunde inte stå emot, han har fel i huvvet).
När en person ur grupp B begår ett brott är det ett kollektivt kulturproblem hos hela grupp B
Ja, och där finns ju en annan berättelse som också delvis hör hemma i genren – den maktlöses fantasi om att kunna ge igen i ett system som inte har det som en realistisk möjlighet. Det intressanta här är då om det är mer fascistpräglat om denna hämnd sker genom å ena sidan exceptionell styrka, å andra sidan exceptionell list?

Ja, och där finns ju en annan berättelse som också delvis hör hemma i genren – den maktlöses fantasi om att kunna ge igen i ett system som inte har det som en realistisk möjlighet.
Som jag noterade i min recension av DCs Absolute-serier i forumet är tidsandan tydligt att sätta superhjältarna i mindre socialt eleverade positioner. Det är inga prinsessor, miljardärer eller testpiloter här.

Jag tror att det blir lite för enkelt att uteslutande se makt som den drivande orsaken till hämnd. Visst kan man ur ett perspektiv alltid säga att någon har mer eller mindre makt än någon annan och att denna makt per automatik utmanas när konflikt uppståe, men då blir begreppet så brett att det nästan förlorar sitt förklaringsvärde.

Historiskt har hämnd också motiverats av heder, moral, religiös plikt etc. Att dessa samtidigt påverkar maktrelationer betyder inte att makt är den enda eller ens primära drivkraften.
"En liten hämnd är ändå en hämnd, sa kärringen och spottade på granens gris."

Kanske allra mest klassiskt, 9/11. Det är den sortens saker vi kan förvänta oss att superhjältar ska stoppa och där det inte ens finns några betänkligheter kring politik.

Eller hos Marvel:
View attachment 32001

Samtidigt visar The Authority problemen med att bara måttligt kompetenta personer försöker ställa världen till rätta...
Ja, lättast är ju att behålla status quo, det är ju också en fråga om hur serier skapas, distribueras, säljs osv.
Det går ju att skapa fiktion om att göra världen bättre, Star Trek, Jeremiah tv serien osv. Men superhjältar gör det ju ganska sällan utan att det blir en saga om urspårad makt och att vägen till helvetet kantas av goda intentioner, så bäst bara sitta lungt i båten? Åtminstone syntes det mig vara den historia man berättar.

Sedan så blir det ju en skarv, när måste The Fixer gå in och städa upp bland terroritsterna?

Ja, lättast är ju att behålla status quo, det är ju också en fråga om hur serier skapas, distribueras, säljs osv.
Det går ju att skapa fiktion om att göra världen bättre, Star Trek, Jeremiah tv serien osv. Men superhjältar gör det ju ganska sällan utan att det blir en saga om urspårad makt och att vägen till helvetet kantas av goda intentioner, så bäst bara sitta lungt i båten? Åtminstone syntes det mig vara den historia man berättar.
Förklaringen är nog mycket enklare - superhjälteserien handlar i normalfallet om superhjältar i vår värld, och då kan man inte hamna i att det blir en helt annorlunda värld utan att tappa det. Det förklarar också uppenbara absurditeter som att det ofta finns folk som inte tror på utomjordingar fast de invaderade New York förra veckan. En värld där alla tror på magi och utomjordingar är uppenbart annorlunda än vår, mycket mer så än att magi och utomjordingar bara råkar finnas.

Sedan finns det förstås de som inte gör så här, som The Power Fantasy, där Valentina stoppar Kuba-krisen och Europa sprängs i bitar med en miljard döda i flashback. Och det är nog inte spoilers att i Ex Machina är huvudpersonen borgmästare efter att ha räddat ena tornet i WTC och att i Watchmen vinner Doctor Manhattan Vietnam-kriget för USA.

Förklaringen är nog mycket enklare - superhjälteserien handlar i normalfallet om superhjältar i vår värld, och då kan man inte hamna i att det blir en helt annorlunda värld utan att tappa det. Det förklarar också uppenbara absurditeter som att det ofta finns folk som inte tror på utomjordingar fast de invaderade New York förra veckan. En värld där alla tror på magi och utomjordingar är uppenbart annorlunda än vår, mycket mer så än att magi och utomjordingar bara råkar finnas.

Sedan finns det förstås de som inte gör så här, som The Power Fantasy, där Valentina stoppar Kuba-krisen och Europa sprängs i bitar med en miljard döda i flashback. Och det är nog inte spoilers att i Ex Machina är huvudpersonen borgmästare efter att ha räddat ena tornet i WTC och att i Watchmen vinner Doctor Manhattan Vietnam-kriget för USA.
Ja, det var det jag menade

Ja, det är ju lite samma grej som att Reed Richards aldrig kan uppfinna något som verkligen förändrar samhället – efter ett tag hade igenkänningsfaktorn förlorats. Sedan kan man ju diskutera hur den genrekonventionen indirekt blir konservativ – den som både kan och vill förändra världen till det bättre måste på något vis ha fel eller göras vanmäktig.

Ja, det är ju lite samma grej som att Reed Richards aldrig kan uppfinna något som verkligen förändrar samhället – efter ett tag hade igenkänningsfaktorn förlorats. Sedan kan man ju diskutera hur den genrekonventionen indirekt blir konservativ – den som både kan och vill förändra världen till det bättre måste på något vis ha fel eller göras vanmäktig.
Det finns en jätterolig serie där Reed Richards i princip upptäcker att det finns en narrativ kraft som gör att det alltid kommer att vara omöjligt att bota The Thing permanent, men efter att ha funderat på det lyckas han skapa en grunka som gör att han kan bli temporärt botad en dag om året eftersom det flyger under radarn, och det har mycket riktigt bestått i kontinuiteten.

Det finns en jätterolig serie där Reed Richards i princip upptäcker att det finns en narrativ kraft som gör att det alltid kommer att vara omöjligt att bota The Thing permanent, men efter att ha funderat på det lyckas han skapa en grunka som gör att han kan bli temporärt botad en dag om året eftersom det flyger under radarn, och det har mycket riktigt bestått i kontinuiteten.
Ja, en faktor kan ju vara att läsaren inte vill ha förrändring, man vill ha sin favoritmat, slippa tänka, någon som varje natt klockan tolv bankar ihop två träbitar och skriker "Fred råder i rikets fyra hörn, allt är väl i den kejserliga sängkammaren!"

Åtminstone har jag stött på något linknande, "Jag vill inte tänka, jag vill bara ha kul! Varför skall det vara så mycket politik idag i allt!?"

Ja, en faktor kan ju vara att läsaren inte vill ha förrändring, man vill ha sin favoritmat, slippa tänka, någon som varje natt klockan tolv bankar ihop två träbitar och skriker "Fred råder i rikets fyra hörn, allt är väl i den kejserliga sängkammaren!"

Åtminstone har jag stött på något linknande, "Jag vill inte tänka, jag vill bara ha kul! Varför skall det vara så mycket politik idag i allt!?"
Jag tänker att det är lite väl hårt mot den tänkta läsaren. Hen kan ju mycket väl tycka om sådana berättelser i andra genrer, men mena att just superhjältandet blir som roligast med premissen ”ovanliga personer i vår vanliga värld”. Man bör ju akta sig för att psykologisera kring folks preferenser.

Jag tänker att det är lite väl hårt mot den tänkta läsaren. Hen kan ju mycket väl tycka om sådana berättelser i andra genrer, men mena att just superhjältandet blir som roligast med premissen ”ovanliga personer i vår vanliga värld”. Man bör ju akta sig för att psykologisera kring folks preferenser.
Absolut, mea culpa. Mea maxima culpa.

Dessutom handlar det ju inte första hand om vad den enskilde läsaren vill - Marvel och DC har tunga varumärken att försvara, och vill inte låta dem spåra ut. Krakoa var nog så långt det alls går att pusha, och till och med Krakoa hade varit omöjligt om det fanns X-men filmer igång. Högre koncept än så, så behöver man ett Ultimate- eller Absolute-universum.

(En huvudförklaring till att X-titlarna går så mycket på tomgång just nu är för att man måste vara redo att genast återställa status quo när filmerna väl kommer, och det är uppenbart att det är den anvisning Tom Brevoort har fått (alldeles utöver att det matchar hans filosofi också - han är rätt mycket en traditionalist)).

Back