Nekromanti #@$# fartkamera!

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag kan visst inte göra nåt rätt just nu. I morse utlöste jag en fartkamera. Någon som vet vad det kostar att köra i 85 på en 70-sträcka numera?

Gordeg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Jag kan visst inte göra nåt rätt just nu. I morse utlöste jag en fartkamera. Någon som vet vad det kostar att köra i 85 på en 70-sträcka numera?
Ett par tusenlappar eller så. Oroa dig inte, oftast klarar man sig även om den plåtar, de gör bara fall av de tydligaste bilderna.

Jag rekommenderar att sätta upp handen framför ansiktet, fingrarna utspärrade. Det sabbar bilden tillräckligt för att de inte ska bry sig (åtminstone har det funkat för mig vid minst tre tillfällen). Solglasögon är ett bra kompliment. Terroristluva och solglasögon är också bra.

Kom ihåg att i Sverige, vissa rättsäkerhetsdemolerande röster till trots, så räcker inte nummerplåten, de måste också visa vem som kört bilen. Det finns röster som vill ändra detta till att ägaren alltid är ansvarig, men de tycker vi inte om. Det är sjukt om man skulle ändra lagen så att man kan få böter eller fängelsestraff (vilket kan bli följden av extrema fortkörningar) för att man lånat ut bilen eller fått den stulen av någon streetracingfantast.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jag rekommenderar att sätta upp handen framför ansiktet, fingrarna utspärrade. Det sabbar bilden tillräckligt för att de inte ska bry sig (åtminstone har det funkat för mig vid minst tre tillfällen). Solglasögon är ett bra kompliment. Terroristluva och solglasögon är också bra."

Om vi nu antar att man faktiskt vet att det sitter en fartkamera någonstans längs vägen, är det inte då smartare att faktiskt hålla laglig hastighet istället för att försöka slänga fram handen i rätt ögonblick? Eller du kanske ständigt kör med ena handen utspärrad framför ansiktet bara utifall att?

Jag kanske är enfaldig och naiv men jag inbillar mig ändå att vi har lagar och förordningar som reglerar hastighet och trafiksäkerhet för att skydda oss ifrån trafikolyckor och andra otrevligheter.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Ja eller så håller man farten
Så kan man också göra...
Jag vet att det är fel att speeda men det är också kass med en europaväg (E22) med både 70- och 50-sträckor. Det är lätt att lära sig dåliga vanor. Särskilt efter att man kört förbi kameralådor ett par hundra gånger och börjat tro att det aldrig någonsin kommer att vara en kamera i någon av dem...

Gordeg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Om vi nu antar att man faktiskt vet att det sitter en fartkamera någonstans längs vägen, är det inte då smartare att faktiskt hålla laglig hastighet istället för att försöka slänga fram handen i rätt ögonblick? Eller du kanske ständigt kör med ena handen utspärrad framför ansiktet bara utifall att?
De syns på långt håll, dessutom så tappar man fart om man saktar ned.

Jag kanske är enfaldig och naiv men jag inbillar mig ändå att vi har lagar och förordningar som reglerar hastighet och trafiksäkerhet för att skydda oss ifrån trafikolyckor och andra otrevligheter.
Å ena sidan är det nog det ursprungliga syftet, men det är knappast det idag. Hade det varit syftet så skulle man gjort som i vissa länder och haft differentierade hastigheter beroende på dag/natt, väder osv. Om man kan hålla 90 km/h på natten så ser jag det som att samhället tolkar det som den acceptabla risknivån. En dag med bra sikt kan man hålla samma risknivå med en högre hastighet.

Jag tycker också att det är intressant att vi idag har bättre väghållning, bättre förare, bättre vägar, säkrare bilar, vägar som är säkrare att köra av och på det hela taget en positiv trend på utvecklingen, ändå så har man inte justerat hastigheten nämnvärt.

Sedan så har vi ju alltid FN's mänskliga rättigheter, artikel 13, den som säger att man har rätt att färdas fritt inom sitt eget land. Jag skulle väldigt gärna se hastighetsgränser testas gentemot den i rätten, jag tror inte att det gjorts ännu.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
88km/h på 70 väg kostar 2400kr.

Din böteslapp hamnar väl lite lägre, men inte särsklit mycket.

/Marcus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
13

Sedan så har vi ju alltid FN's mänskliga rättigheter, artikel 13, den som säger att man har rätt att färdas fritt inom sitt eget land. Jag skulle väldigt gärna se hastighetsgränser testas gentemot den i rätten, jag tror inte att det gjorts ännu.
...nu tror jag inte riktigt att det var så regeln skulle tillämpas. För i så fall vore det ju faktiskt möjligt att stämma Göteborgs Spårvägar för att de inte kör spårvagn till Skövde, eller fullt tillåtet att kapa en buss och vråla "Kör mig till Ånge!". För de hindrar ju min rätt att färdas fritt inom mitt eget land.

Jag tror snarare att artikel 13 mer handlar om att du inte behöver särskilt resepass med femton stämplar, tolv mutor och åtta vägkontroller för att få åka till Skövde och spela Panty Explosion, snarare än att du får flåsa på som en jefla vettvilling.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Sedan så har vi ju alltid FN's mänskliga rättigheter, artikel 13, den som säger att man har rätt att färdas fritt inom sitt eget land. Jag skulle väldigt gärna se hastighetsgränser testas gentemot den i rätten, jag tror inte att det gjorts ännu."

Tja, jag har alltid tyckt att det är extremt irriterande med högertrafik. Det är väl min ensak om jag vill förflytta mig på vänster sida eller mitt i vägen för den delen. Det är en annan sak som du borde försöka pröva i rätten.

Och varför får jag inte färdas med mitt gåsspann (hundar är för losers och samer) på allmänna vägar? Och vem stör det om jag gillar att klä ut mig till trafikpolis och stoppa slumpmässiga personer? Jag betalar ju faktiskt skatt! Typiskt Jantelagens Sverige.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Tja, jag har alltid tyckt att det är extremt irriterande med högertrafik. Det är väl min ensak om jag vill förflytta mig på vänster sida eller mitt i vägen för den delen. Det är en annan sak som du borde försöka pröva i rätten.
Jag tror att det är prövat, i och med att man först bytte till vänstertrafik från att man sinsemellan gjorde upp om vilken sida man skulle mötas på, och sedan bytte från vänster till högertrafik.

Och varför får jag inte färdas med mitt gåsspann (hundar är för losers och samer) på allmänna vägar?
Jag tror att du får det. Du får i alla fall föra hästekipage och hundekipage på allmän väg, så vaför inte gäss?

Och vem stör det om jag gillar att klä ut mig till trafikpolis och stoppa slumpmässiga personer?
Ungefär samma personer som blir störda av att bli stoppade av en trafikpolis, dvs de flesta.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: 13

...nu tror jag inte riktigt att det var så regeln skulle tillämpas. För i så fall vore det ju faktiskt möjligt att stämma Göteborgs Spårvägar för att de inte kör spårvagn till Skövde, eller fullt tillåtet att kapa en buss och vråla "Kör mig till Ånge!". För de hindrar ju min rätt att färdas fritt inom mitt eget land.

Jag tror snarare att artikel 13 mer handlar om att du inte behöver särskilt resepass med femton stämplar, tolv mutor och åtta vägkontroller för att få åka till Skövde och spela Panty Explosion, snarare än att du får flåsa på som en jefla vettvilling.
Jag tror också att den inte var menad så, men det framgår inte av formuleringen, och därför bör det prövas vad formuleringen innebär.

Dessutom så är det en pest att flyga inrikes numera, så vi bryter antagligen även mot den menade innebörden.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
En tusenlapp per k/h över hastighetsbegränsningen tycker jag låter skäligt. Eller någon sorts exponentiell ökning kanske. I alla fall tills jag köper motorcykel, då kan de gärna få gå ner på någon krona per k/h. =]
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: 13

Att tvinga någon att åka till Ånge borde också vara brott mot de mänskliga rättigheterna, så det har nog företräde dessutom.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Fotoblixt.

Ja, jag såg två blixtar - en mot bilen 30 meter framför mig, en mot mig. Jag hann inte sänka farten på ett säkert sätt men föraren bakom mig nitade, jag tror han klarade sig från att bli fotad...

Tydligen löser blixten ut även på dagen. Eller var det en ovanligt avancerad kameraatrapp? Jag har ytterst begränsad erfarenhet av att utlösa fartkameror.

Gordeg
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: 13

Jag tror snarare att artikel 13 mer handlar om att du inte behöver särskilt resepass med femton stämplar, tolv mutor och åtta vägkontroller för att få åka till Skövde och spela Panty Explosion, snarare än att du får flåsa på som en jefla vettvilling.
Du menar som vi hade det i sverige för lite drygt 100 år sedan. Där var definitivt ingen fri rörlighet.

/Ulfgeir
 

Katre

Veteran
Joined
23 Apr 2007
Messages
5
Location
Boden
Jag tycker att sålänge inte jag utsätter andra för risker att dö eller skadas, så borde jag få köra på bäst jag vill, visst jag e ung, 21 i agusti. Men asså ärligt.. de är som han sa, en natt med dimma i en trimmad T-ford från 20-talet.. hade inte ens jag kört fortare än 20 med :p Men med nya bilar är det så att man helt utan att veta om det faktiskt ligger bekvämt iaf 150.. sen börjar man märka att man kör om andra lite för ofta..
 
Top