Far Frontier Prospecting Company

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Kladdade ju lite på en idé om en skål med tärningar förut. Nu finns det istället ett spel som döpts till Far Frontier Prospecting Company.

Den som orkar får jättegärna slänga getögon! Kommer speltestas inom ett par veckor, om allt klaffar.

Stor del av inspirationen handlar om att försöka styra samtalet på det sätt som profiling gör i rollspelet Darkly Through the Labyrinth. I det spelet ges spelarna auktoriteten att beskriva en gärningsperson de jagar i roller som FBI-agenter. För att få till den där naturliga konversationen som finns i en polisserie så är det spelarna som helt enkelt gör den här profileringen från de ledtrådar de hittar, istället för att exempelvis ställa frågor till spelledaren eller nöta spends.

I Far Frontier är varje prospektör istället expert på sitt område och får därför svara på frågor som gäller just det. Om du är biolog eller geolog avgör helt enkelt vilken del av fiktionen du "äger". Hela syftet med detta är att skapa en mer naturlig konversation, mer som i scififilm, där någon kan prata rättså casually om hur saker fungerar.

Resten av ramverket för spelet är lyft rakt av från Caitlin Starlings The Luminous Dead, med en person som agerar operatör/dispatcher och en grupp personer som gör allt konkret arbete nere på marken. I The Luminous Dead är det en person i båda ändar; i Far Frontier är det flera personer på marken men en person däruppe.

###

The Far Frontier Prospecting Company welcomes you!

We hope your recovery from cryostasis has been comfortable, that you’ve had time to eat and prepare, and that you’re ready to take mankind’s first giant leap onto a new world. A world which’s surface has never been trod by human feet.

All your gear has been prepared in advance and stowed on the landing craft that is waiting to take you down as we speak. We understand that you’re eager to get started.

Just take some time to get to know your operator and the other prospectors first.

Then when you feel ready, strap in, descend, and let’s get rich!


1650203902636.png

EDIT: Uppdaterade med pdf som går att läsa på vanliga skärmar, samt en skrivarvänlig version.
 

Attachments

Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,357
Efter en snabb genomläsning kan jag bara säga att det verkar sjukt bra och att systemet verkligen ser ut att funka. Skulle jag köra det som "operator" kanske jag skulle önska lite fler förslag och tabeller med grejer att utsätta spelarna för, lite mer utvecklat än de som är listade under Secrets. Men det kanske är för att jag är en enveten traddare.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Skulle jag köra det som "operator" kanske jag skulle önska lite fler förslag och tabeller med grejer att utsätta spelarna för, lite mer utvecklat än de som är listade under Secrets. Men det kanske är för att jag är en enveten traddare.
Till speltestet har jag en idé om att skriva ett par sådana tabeller, men också kort för varje Expertise med lite ord som kan ge idéer på saker att säga. Tror det underlättar för prospectors att få varsitt sånt kort så det finns något att utgå ifrån.

En risk med system av typen där reglerna säger "kom på nåt" är att det väldigt lätt blir idétorka, särskilt för spelare som är mer ovana att improvisera. Jag tror hela den här idén står och faller med hur bra flöde det går att få i konversationen.

Är även ett par andra tips som kanske får komma med, som att fokusera på vardagliga och nästan lite tråkiga saker i en rätt stor andel scener. På samma sätt som The Luminous Dead ägnar rätt mycket tid åt att beskriva ren logistik.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Skummat igenom den. Ser intressant ut.

Som SL tror jag att jag skulle vilja ha lite förslag på hur världen spelarna landar på kunde beskrivas, o om den nu är en så hård värld, vad är det som lockar med den.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Som SL tror jag att jag skulle vilja ha lite förslag på hur världen spelarna landar på kunde beskrivas, o om den nu är en så hård värld, vad är det som lockar med den.
Idén är att det upptäcks genom spel. Operator är ingen SL i klassisk bemärkelse utan mer personen som har tillgång till sensorerna i omloppsbana. Vilka experter som kommer med säger en del exempelvis. En dykare? Finns något att dyka i. En geolog? Finns kanske tankar om att hitta mineraler eller ädelmetaller.

Det sagt så är vilken typ av världar ni kan prospektera inte beskrivet alls just nu… Känns som en klar miss. :D
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Idén är att det upptäcks genom spel. Operator är ingen SL i klassisk bemärkelse utan mer personen som har tillgång till sensorerna i omloppsbana. Vilka experter som kommer med säger en del exempelvis. En dykare? Finns något att dyka i. En geolog? Finns kanske tankar om att hitta mineraler eller ädelmetaller.
Fast hur beskriver man de där första detaljerna, när man ser världen uppifrån eller just lämnat landaren?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Fast hur beskriver man de där första detaljerna, när man ser världen uppifrån eller just lämnat landaren?
Tanken är att ni faller tillbaka på choices. Om du ställer Op en fråga, exempelvis “vad för väder är det?” så kickar Ops choices in. Eller om du frågar någon av experterna, eller beskriver något du själv är expert på.

Det är så flödet är tänkt. Världen träder fram ur samtalet.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Tanken är att ni faller tillbaka på choices. Om du ställer Op en fråga, exempelvis “vad för väder är det?” så kickar Ops choices in. Eller om du frågar någon av experterna, eller beskriver något du själv är expert på.

Det är så flödet är tänkt. Världen träder fram ur samtalet.
Skulle ändå vilja ha en lista med förslag på beskrivningar, vad problemet med planeten är, o varför man är där. För det känns som det lätt bara blir Alien planeten, eller bara ren idétorka.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Company Policy förslag:
* Karantänen måste hållas, om någon har blivit komprimerad får de inte tas in i basen/landaren, även om deras live är i fara.
* Ni får inte äta något från planeten, även om alla prover säger att de är ofarliga så kan ni bara livnära er på företagets näringspastejer, o det lilla ni kan skörda från det medtagna växthuset (som kräver avkontamineringsslussning för att gå in o ut).
* om möjligt spår av intelligent liv upptäckts så måste detta undersökas, även om det sker på bekostnad av ursprungs uppdraget. Att inte undersöka spåren anses som ordervägran och att man avsäger sin lön.
* Modifikationerna som har gjorts på er för att anpassa er till världen är företagets IP, medicinsk/teknisk undersökningar av modifikationerna räknas som industrispionage.
* Den mänskliga kroppen behöver vila, om man arbetar under utsatt viloperiod kommer man få löneavdrag.
* Spårsändaren och kroppskameran måste vara igång när ni rör er utanför basen/landaren.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Flora/Fauna förslag:
* Ni må ha blivit moddade för att kunna äta den inhemska växterna, men de smakar pyton.
* Den vanligaste växten som blockerar er väg (lianer, högt gräs, tät buskage) har en lätt frätande sav, den irriterar naken hud och äter otrevligt snabbt upp eggen på de macheter o röjsågar man använder för att bana väg.
* algerna, som e planetens huvudsakliga livsform, må vara (oaptitligt) ätliga men gör alla fuktiga ytor de täcker snorhala.
* Den ätliga floran/faunan finns endast under vatten
* Planetens luft är giftig för människor bortsätt från på noterbart hög/låg höjd, där har man etablerat basen. Grejen är dock att den ätliga floran/faunan finns endast i de geografiska motsats området (höga berg/djupa dalar).
* Något med era större maskiner (ex. fordon) gör att den lokal motsvarigheten till elefanter tror att de har med brunstiga honor att göra.

Grymt roliga förslag! Skriver med några av dem när jag har möjlighet, om du inte har något emot det.
Det är vad de är till för :)

Tror du att tipsen som finns där nu räcker för att ge mer kött på benen?
Jag är personligen av filosofin att man kan inte ha för många förslag, men det ser absolut bättre ut nu :)

Fast skulle nog villa ha en förslagslista med "varför är vi här" grejer
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Jag är personligen av filosofin att man kan inte ha för många förslag, men det ser absolut bättre ut nu :)
Håller med! Räknar med att fler kommer upp när vi speltestar också. Det är ju en pdf trots allt. Fler sidor är gratis. :D
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Force Majeure förslag:
* En nedslagen jätte is-meteorit har inlett en oförutsedd istid, eran utrustning är inte anpassad för de låga temperaturer ni många gånger finner er i i er bas närhet.
* Extremt starkt solljus bländar o skadar oskyddade ögon, bleker alla färger, och era kamera system (på dräkterna, drönare, runt basen) är inte anpassade nog o missar ofta detaljer.
* extremt långa dygn (allt från dubbel Jord standard, till veckolång, eller längre). Hur anpassar ni er till den långa tiden av ljus respektive mörker.
* konstant regn, och storm är det vanliga vädret.
* allt vatten är giftigt att dricka (p.g.a. tungmetaller, extremt surt, extremt basiskt), o man bör nog inte bada i det heller. Är era kroppar moddade för att vara anpassade till det eller är ni utrustade med vatten renare?
* Planeten har låg nivå av fuktighet, inget regn men snö kan falla på polerna nattetid men förångas snabbt i dagsljuset (bortsett från ett fåtal skuggfickor), det är där ni har er huvudbas. Det riktigt intressanta finns i stor mäng vid ekvatorn, där det blir omänskligt varmt. Försöker ni ta er till ekvatorn o hur gör ni det, eller söker ni efter det intressanta på nära håll?

Också: " ◊ During the day, the heat is so intense that it melts glass. What type of shelter do you use to protect against this? Are there natural shelters as well? " Känns onödigt varmt, det räcker med att det får vatten att koka, eller om man vill ha en rejäl extrem temperatur: ten att smälta.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Också: " ◊ During the day, the heat is so intense that it melts glass. What type of shelter do you use to protect against this? Are there natural shelters as well? " Känns onödigt varmt, det räcker med att det får vatten att koka, eller om man vill ha en rejäl extrem temperatur: ten att smälta.
Har tagit i ganska rejält med allihop, för att göra liknande scenarier av isolation som det i boken det inspirerats av. En smula överdrivet absolut, men lämnar heller inga tvivel om att misstag är livsfarliga.
 
Top