Nekromanti FAQ Symbaroum

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Tack vare goda och relevanta frågor både här på rollspel.nu och via andra kanaler har vi på Järnringen utvecklat vår FAQ för spelet Symbaroum. Listan kommer att dyka upp på vår hemsida senare idag men självklart vill vi se till att ni här på wrnu har tillgång till den så snart som möjligt. Ställ gärna följdfrågor eller helt andra frågor i kommentarsposter så får vi hjälp att utveckla FAQn ännu mer!

Varför heter spelet Symbaroum?
Spelet delar namn med den fornstora högkultur som för länge sedan dominerade den region där skogsbältet Davokar och drottningdömet Ambria nu ligger.

Vad handlar det om?
Spelet är ett papper-och-penna-rollspel som utspelar sig i och omkring det väldiga Davokar, i en del av världen där civiliserade nykomlingar slåss om utrymmet med traktens barbariska lokalinvånare. Samtidigt ruvar en illvillig kraft i skogarna och nykomlingarnas oförsiktiga framfart riskerat att väcka den till liv.

Vilken typ av rollspelare riktar sig Symbaroum till?
Symbaroum riktar sig till dem som har sett fram mot nästa iteration av ett spel i den stolta svenska rollspelstradition som kommer ur Basic Roleplaying. De som har spelat och uppskattat Järnringens tidigare spel kommer inte att bli besvikna.

Hur förhåller sig Symbaroum till spelen som Järnringen tidigare gjort?
Med Symbaroum fortsätter Järnringen traditionen från MUA och Coriolis. Symbaroum är nästa naturliga steg för oss: ett steg tillbaka till den fantasy vi alltid har spelat och älskat, ett steg framåt i fråga om världsbygge och regelverk. Vi har lärt oss massor i samband med produktionen av våra tidigare spel, och dessa lärdomar kommer att göra Symbaroum bättre på alla plan.

Vilken typ av berättelser lämpar sig Symbaroum för?
Symbaroums berättelser fokuserar på dramatiska äventyr och moraliska val, kryddat med karaktärsutveckling. Formen kan vara en längre kampanj eller en enstaka sessioner. Det är knappast en hemlighet att vi på Järnringen är larvigt förtjusta i kampanjer (se bara kampanjen Undergångens Arvtagare till Mutant) – ”sense of wonder” och utforskande av en mustig och mystisk värld ligger oss varmt om hjärtat. Så kommer även Symbaroums värld, äventyr och äventyrsuppslag att utformas.

Vad var utgångspunkten för spelets regelverk?
Målet med regelsystemet är att det ska vara roligt och enkelt att spela, och att striderna ska bli spännande utan att fastna i detaljer. En typisk strid ska inte behöva ta mer än 30 minuter att klara av. Att skapa en rollperson från grunden tar också i runda slängar en halvtimme första gången.

Ett bärande drag i regelverket är att spelarna slår alla slag så att spelledaren får fokusera på gestaltning och på att hålla igång den större berättelsen. Det finns tre typiska scener i spelet: strid kommer att innebära mer av tärningsrullande och taktiska diskussioner medan problemlösning (så som att undersöka en mordplats) blir en mix av rull- och rollspel. Rent sociala utmaningar (som att övertala en barbarhövding att det ligger i hennes intresse att hjälpa rollpersonerna att utforska ett slukhål på klanens område) blir mer renodlade rollspelssituationer.

Vilka andra spel har agerat inspirationskällor för Symbaroum?
Symbaroum kan sägas vara en sorts moget Drakar och Demoner då regelverket växt fram under kampanjer i Ereb Altor. Även spelets tema (natur mot civilisation) växte fram i eget spel i Nargurs djupa skogar. En anekdot i sammanhanget kan vara att projektet skämtsamt och internt kallades ”Drakar & Seniorer” innan vi hade givit det namnet Symbaroum.

Inspiration kommer såklart också från många andra håll, vi står på jättars skuldror i skapandet. Läxor – både bittra och söta – kommer från arbetet med våra tidigare spel Mutant: Undergångens Arvtagare och Coriolis, i form av både egna insikter och feedback från fans. Så här i efterhand kan vi därtill ana ett inflytande från Warhammer Fantasy Roleplay (karaktärsdragens roll, korruption) och noterar en smula White Wolfs Vampire och Werewolf i hur förmågor och krafter fungerar. En del tankar från Dungeons & Dragons olika utgåvor går att känna igen: exempelvis har ärevärdiga D&D0, Basic Set, liksom Symbaroum en enkel mekanik för slag direkt mot karaktärsdrag vid hanterandet av situationer som inte är strid. Symbaroums ritualer har saker gemensamt med hur ritualer fungerar i Dungeons & Dragons 4th edition, som verktyg för problemlösning. Slutligen bör väl nämnas att Symbaroum delar ett par drag med det förtjusande spelet Apoc World, främst kanske i det att spelarna slår alla slag samt när det gäller hur spelledaren ska agera i äventyrslandskap.

Spelare kommer säkert se helt andra inspirationskällor och likheter, sådant är alltid svårt att se klart för oss som konstruktörer då vi sitter med snoken på myopiskt avstånd från i det egna materialet.

När lanseras Symbaroums grundbok
Vi siktar på att skeppa ut böckerna under juni 2014, i samband med att semestrar och sommarlov startar. I dagsläget tyder allt på att vi kommer att träffa målet.

Vilka övriga produkter planerar ni att släppa till Symbaroum?
Vår produktionsplan är lång och ambitiös. En Monsterbok full av Bestar och Styggelser ligger högt upp på listan, så också en spelarbok med material för att sätta ännu mer färg på spelvärldens Krigare, Tjuvar och Mystiker. Till detta kommer även en lång rad planerade (och påbörjade) kampanjböcker och äventyr. För oss är Symbaroums spelvärld redan väldigt levande och vi hoppas verkligen få chansen att dela med oss av (och diskutera) våra idéer till er!
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Håller på att läsa igenom Utlaggning_om_Davokars_Natur men jag klarar tyvärr inte av att läsa kommentarerna i kanterna. Går det att få dem i annat typsnitt?
 

Johan

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
40
Jag har fortfarande ingen koll på spelet. Vad finns det mer än den där skogen, eller är spelet helt fokuserat på att man ska in i skogen? Vad finns det för varelser? Alver, dvärgar, något nytt? Vad är unikt med spelet?
Lilja said:
Förstår ert sug efter mer info, och vi ska göra vad vi kan för att förtydliga och upplysa om vad Symbaroum är. Just i detta nu är de bästa källorna våra poster på http://www.jarnringen.com
samt de två förhandstittarna http://shop.textalk.se/se/shop.php?id=41105, "Davokar - en förhandstitt på Symbaroum" samt "Den Eviga Nattens Riddare - första kapitlet".

Grundboken fokuserar mycket riktigt på skogen Davokar och skattletande där. Utgångspunkten för äventyr är skattletarstaden Tistla Fäste, och den beskrivs ingående. Utöver Davokar och Tistla Fäste finns två tydliga äventyrsmiljöer till. Den första är högplatån Karvosti där barbarernas storhövding och dennes häxor för en obekväm samvaro med sändebud från drottningens folk, en situation som komplicerats allvarligt av att Prios riddare slagit sig in i skogarna och återerövrat vad de anser är ett förlorat soltempel. Längre söderut finns drottningens nya stad, Yndaros, där hertigfamiljernas intriger är bokstavligt dödliga, och där slummen växter snabbare än drottningens pråliga skrytbyggen.
Och från skogarnas djup vakar alver, redo att slå till mot människorna om de vågar sig för djupt in i skogen, ty där sover Symbaroums bane en rastlös sömn.
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Efter att ha läst igenom FAQ:n så känns det mer intressant, även om jag fortfarande saknar en hel del info om olika saker. Det som framförallt gjorde att jag blev sugen är det att spelet hyser ett arv gentemot det gamla drakar och demoner. Skulle vara otroligt kul om det äntligen kommer värdig arvtagare till det gamla D&D expert. Inget ont om trudvang, gillar många bitar i det, men så mycket D&D är det inte bortsett från att de köpt rätten till namnet. Väntar nu späntpå mer info nu.
Arfert said:
Håller verkligen med. ”Drakar & Seniorer” låter som något som man borde gilla. ;) Bara det inte blir för mycket AW. "...spelarna slår alla slag samt när det gäller hur spelledaren ska agera i äventyrslandskap" låter lite som en fallgrop. Är det mer som i Numenera (där spelarna slår alla slag också) så är det ok. Vi får se. Det går ju kanske att modda.

Trudvang är visserligen rätt OK för de som vill/har tid grotta ner sig i ett rollspel och har en fin stämning, men för nischat. Trots namnet DoD (som känns mer som en lösnäsa).
Lilja said:
Det är ingen hemlighet att spelet växt fram i egna kampanjer i Ereb Altor, och att regelverket faktiskt har sin upprinnelse där också, om än efter att många och långa husregler fått eget liv och blivit något nytt. För den erfarne Expert-spelaren kommer det att finnas beröringspunkter, det är klart. Eftersom spelet inte är ute för allmän beskådan på ännu några månader får jag försöka förklara med en liknelse: i Symbaroum gör vi med Ereb vad vi tidigare gjorde med Mutant i Mutant: Undergångens arvtagare.
@Arfert: Spelledaren har värden för fiender, men de är statiska. En rollperson attackerar en fiende, spelaren slår för Träffsäker minus fiendens Försvar. Vid träff ger rollpersonen skada (säg 1t8) och fienden har rustning som ett fast värde. När det omvända sker, fienden attackerar RP, så slår spelaren för rollpersonens Försvar minus fiendens Träffsäker, och om fienden träffar så är skadan ett fast värde (säg 5). Då slår rollpersonen för sin rustning (en lätt rustning skyddar 1t4).
Hoppas detta förtydligar mer än det fördunklar.
Clercon said:
@Lilja, Det du skriver i din kommentar säljer in spelet mer till mig än allt annat ni har skrivit om Symbaroum (gillar dock fortfarande inte namnet på spelet, ligger inte bra i munnen). Nu blir jag heltaggad. Spelsystemet med att spelaren slår alla slag låter också kanon, gillar skarpt. Får nog bli en beställning nu. Och utöver något som låter extremt lovande så är det snygga kartor, i alla fall de jag har sett. Vilket är ett stort plus för en sån som mig :)
Cieylor said:
Ser grymt ut. Mitt intresse är väckt.

Och jag är så snabb att jag redan hittat en insmugen referens till Ereb Altor i spelvärlden...
Lilja said:
@Clercon: vad kul att beskrivningen slår an en sträng hos dig! Och ja, Tobbes kartor är verkligen enastående.

@Cieylor: haha och vilken referens kan det vara månne? ;)
Cieylor said:
Jag har alltid tyckt att det behöver flyttas runt lite i ereb Altor. Kanske att man skulle ta den västra halvan och vända lite på den och skjuta in den nånstans i mitten av de östra regionerna. Det skulle ge ett helt annat land liksom.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag tycker det låter strålande, och jag tror till och med jag gillar att spelarna slår alla slag. Jag föreställer mig att det är mer som att monstren bara har effekter som är "save vs x".
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Det där med spelarna-slår-alla-slag är mest en gimmick, men så länge det inte kommer ivägen blir jag nyfiken på resten.



Sådant som traditionellt BRP arv, "larvigt förtjusta i kampanjer" och "vårt spel är för Ereb Altor vad MUA var för Mutant" triggar EXAKT vad jag vill höra.



(Hade lagt till smileys men då kraschar allt)
WhiteWolf said:
Exakt min tanke!
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Hur fungerar rollpersoners erfarenhet?
(Jag undrar eftersom samtliga versioner jag sett av BRP har soppat till inlärningskurvar ordentligt, inklusive EDD och MUA)
Lilja said:
Systemet bygger på Karaktärsdrag (ex Listig, Stark, Träffsäker) och på Förmågor (ex Monsterkunnig, Stryparkonst, Taktiker). Karaktärsdragen har ett numeriskt värde och det är mot dem som slag slås för att se om rollpersonen lyckas eller ej. Förmågorna har istället tre nivåer - novis, gesäll och mästare- som styr vad rollpersonen kan göra med förmågan. Erfarenhet används till att köpa högre nivåer i förmågorna. Det går att påverka Karaktärsdragen också, men det är dyrt och de är till mesta delen satta från start.
Svarar detta på din fråga? Hoppas det!

EDIT: Här ser du ett lite mer konkret exempel på hur vi tänker oss att värden ser ut. Notera Karaktärsdrag och förmågor: https://www.facebook.com/photo.php?...8.613952561951633&type=1&theater&notif_t=like
Fjodor Pollett said:
Tack för exemplet!
Vad jag undrade var egentligen hur en RP får erf. Generellt i BRP får man erf vid lyckat användande av en färdighet, vilket får till effekt att nybörjare lär sig väldigt långsamt, medan en expert får erf vid praktiskt taget varje användning av en färdighet. För att balansera detta brukar det finnas något slags motvikt - EDD har högre kostnad för högre värden, MUA kräver slag över färdighetsvärdet för att höja värdet. Om man ritar en graf över hur många slag som i medel krävs för att höja ett steg, ser man att ingen av dem fungerar speciellt bra.

Jag är nog mest orolig att samma trasiga system ska återanvändas av gammal vana, men systemet du beskriver verkar inte följa den vanliga BRP-mallen så det är förmodligen en ogrundad farhåga.

För övrigt tycker jag Symbaroum ser ut att bli vad Trudvang eftersträvade att vara men aldrig lyckades uppnå ;)
Lilja said:
Erfarenhet fås i Symbaroum genom avklarade utmaningar, cirka ett per utmanande scen, så erf är inte knutna till specifika förmågor.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Har ni tänkt vidga världen successivt med kommande moduler eller kommer ni dyka ner i existerande material och fördjupa en mindre spelvärld? Jag har tillgång till de senaste speltestfilerna och håller på att läsa igenom dem med stort intresse. Jag är positiv till det mesta och gillar att man kan lägga till mer avancerade regler modulärt, mer sånt. Dock hade jag inte kallat systemet för särskilt besläktat med BRP, visst det är en tydlig inspiration men reglerna som de ser ut och fungerar nu är väldigt avlägsna klassisk BRP, på gott och ont. Hur som helst är min beställning lagd och jag ser fram emot att utforska både spelvärld och regelsystem.
Lilja said:
Först kommer vi att fördjupa oss i den spelvärld som grundboken presenterar: drottningens Ambria och skogsbältet Davokar. Om framtiden är god mot oss och ni vill ha mer, mer, mer så finns det mer värld att utforska runtomkring, det lovar jag. Men det vi redan planerat för, och bara hunnit prata löst om, kommer räcka till många smaskiga moduler - såväl regelfördjupningar som kampanjmaterial och äventyr.
 

Judas

Veteran
Joined
24 Jul 2013
Messages
14
Kommer det att finnas något introduktionsäventyr i grundregelboken jag precis beställde eller kommer ni kanske att lägga upp något på er hemsida? Ser verkligen fram emot att prova det här och det skulle vara gött att börja på "rätt" köl!
Lilja said:
Äventyret Det Förlovade Landet kommer att finns tillgängligt för nedladdning; det introducerar värld och regler för spelledare och spelarna, och med äventyret medföljer ett par färdiga rollpersoner som man kan använda rakt av eller användas som inspiration.
Judas said:
Ok! Det låter ju kanon :)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Hur många sidor blir regelboken på?
Lilja said:
Det viktigaste för oss är att det som kommer med i grundboken är av högsta kvalitet, och därför är ett precist sidantal är lite vanskligt att sia om, då grundboken är inte layoutad ännu. Vad jag kan säga är att vi arbetar med ett råmanus på 90 000 - 100 000 ord vilket kommer att revideras och justeras för bilder, läsbarhet och sista-minuten-korrektur.
Vi tror att Symbaroum kommer att landa omkring Coriolis regelbok i omfång (om det är en vettig referens för dig vet jag ej) men det skulle i så fall innebära en bit över tvåhundra sidor.
Jag kan lova att den stund vi vet vad sidantalet blir så kommer du också att veta det, liksom alla som då läser den uppdaterade produktbeskrivningen av grundboken.
Kanske inte ett helt tillfredsställande svar, men det är ett högst ärligt sådant!
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Axelsson;n9851 said:
Håller på att läsa igenom Utlaggning_om_Davokars_Natur men jag klarar tyvärr inte av att läsa kommentarerna i kanterna. Går det att få dem i annat typsnitt?

Jag laddade också ner den men gav upp att läsa efter första sidan eftersom "anteckningarna" var så jobbiga att läsa.

EDIT: Det där lät väl lite väl bittert. Ska säga att jag hyser höga förhoppningar inför detta spel. DETTA borde ha namnet Drakar & Demoner och inte Trudvang-"DoD"-rollspelet. (Trudvang är inte ett speciellt dåligt rollspel men kommer aldrig att förlåta dom för att dom snodde/köpte sig Drakar och Demoner-namnet och satte på den produkten som inte har något med DoD att göra för att åka snålskjuts på DoD-namnet. Mycket dålig stil.)
pappa said:
Iasogoi av Brigos snirkliga handstil är verkligen inget att leka med! Men jag tycker inte du ska ge upp läsningen helt på grund av hans kråkfötter i marginalen. Brödtexten, resten av dokumentet, ska vara betydligt lättare att läsa, där herr Brigo verkligen ansträngt sig lite. :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Om det kommer gå få tag på reglerna som PDF kan man ju markera anteckningarna, kopiera, klistra in i Notepad, för att sedan avnjuta Lasogoi av Brigo så som han förtjänar, dvs i Courier 12pt

:)
pappa said:
Utmaningen där blir ju att markera den handskrivna texten ;)
 

Mrfish

Veteran
Joined
13 Jul 2014
Messages
2
Jeg har bestilt boken til Norge, men mener jeg krysset av for faktura - vil dette by problemer?
Andy said:
Det är inga problem. Vi skickar boken til Norge. :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Vad kostar en slunga i grundreglerna?

(Jag hittar inte vad ni anser ett "standard" (T6) projektilvapen ska kosta? Av de tre exempelvapnen som nämns i slutet av projektilvapenbeskrivningen är slungan det enda som *inte* har en egen rad i tabellen... och dessutom är väl det enda projektilvapnet med T6 i skada just slungan...? Så, vad kostar en slunga i grundreglerna?)

Denna fråga har jag redan ställt, men begravd i en kommentar till en helt annan post.
CapnZapp;n40624 said:
I en kommentar till posten detta citat länkar till. Lätt att missa, med andra ord.
Jag har nu hittat att direktlänka till kommentarer, så:
http://www.rollspel.nu/forum/specifi...0634#post40634

Sedan att det inte funkar, antagligen för att kommentaren ifråga (#3) är infälld och osynlig som default, är en annan sak. Suck.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Priset på slunga har fallit bort, tycks minnas att vi satte 1 daler som pris, ammunitionen gratis. Låter det rimligt?
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
För en daler får man en ko, så det låter lite dyrt med samma pris för en slunga..

/j
CapnZapp said:
Lilja fick chansen frångå sina anteckningar (se ursprungstråden) men tog den inte... ;-) :p
Förstefadern said:
Jag tror att Lilja minns fel, jag tror att vi konstaterade att en slunga (så väl som dess ammo) borde vara i stort sett gratis - därav ingen prisuppgift. Men ... å andra sidan har ML bättre minne än MJ så ... :)
sodcactus said:
Håller med Förstefader, en slunga borde kosta någon shilling eller tre max.
Genie_GM said:
För övrigt tycker jag priserna för djur är lite underliga, givet hur mycket mat det är på en ko...
 
Top