Nekromanti Fanzinerecensioner i CODEX

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Så var det klart! Du som vill ha ditt fanzine recenserat i framtida Codex ombeds ta kontakt med undertecknad (på hans.stenstrom@home.se) för mer info om vart de ska skickas osv. Alla fanzineintresserade som inte redan tecknat en prenumeration på Codex - gör det nu!

Hälsningar,
hans.stenstrom@home.se
Fanzinerecensent i Codex
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
vad kostar det ??

hur många nummer kommer det ?

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Opppsss, titta där ja.../images/icons/smile.gif Det tänkte jag inte på....../images/icons/wink.gif

Tackar !

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Läste det + en liten kommentar

Såg att du Hans Stenström skrev i Codex om några tips med typsnitt.

Då tänkte jag ge ett tips som är allmänt känt inom Typografin. I vanlig Brödtext bör användas ett typsnitt med seriffer (dvs med klackar, som t.ex. Times New Roman har). Rubriker kan användas utan seriffer (ett ex. på ett sådant typsnitt är Arial, som jag i övrigt inte tycker är ett roligt typsnitt). Man skall inte heller blanda många typsnitt utan, använda max 3 olika.

Riddaren


http://www.backtotellus.com/
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: kommentar (ot)

Hatar Arial, vem tusan var snubben som dräpte ihop det typsnittet. *suckar*

Allvarligt, tänk också på att olika storlekar på typsnitten påverkar läsbarheten och sådan detaljer som kursivt, fet och understrukna partier skall endast användas där du VERKLIGEN vill ha effekt på att DETTA är en annorlunda bit i texten.

Tänk också på att få snygga kolumner. (marginalanpassa texten) Se upp med avstavningar av ord också. Automatisk avstavning kan vara rena döden, vissa ord kan liksom bli hängande.
tex. for-
um för for-
tkörare
är ruskigt jobbigt.

AND ABOVE ALL
Korrekturläs mer än en gång och nyttja gärna tre bokstavstrogna läsare som korrar också.

Vad mer jag vill ha sagt... minns inte, redaktören i huvudet gick och la sig när jag slutade på tidningen... *skratt* (och vilken tidning sedan!)

Sist men inte minst...
MAKE IT HAPPEN!

Lady Silver Wolf
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: kommentar (ot)

<I>Hatar Arial, vem tusan var snubben som dräpte ihop det typsnittet. *suckar*</I>

Vad är det för fel på Arial? /images/icons/frown.gif

<B>/Dnalor</B>

Äh!
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: kommentar (ot)

A) Det är fruktansvärt tråkigt. B) Alldeles för använt C) Lämnar mycket att önska.

Ok, ok... det är ett bra typsnitt enligt alla som är bitare av formtabeller. Men jag tycker inte om det. Varför? Enkelt sätt för att jag är en stor fan av Kalligrafi och just arial saknar allt av kalligrafins formspråk... därför hatar jag det, men det är en mycket bra stil praktiskt sett....*går runt i ilsket morrande över arial*

Lady Silver Wolf
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Läste det + en liten kommentar

Visst hade jag kunnat ge mig in på mer detaljer, men idéen med artikeln var bara att väcka lite tankar inte att göra en full redovisning för olika typografiska regler :)

-hans, som förhoppningsvis ska hinna med att följa forumet lite bättre i fortsättningen...
 
Top