Nekromanti FanzineFörening - APA

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Jag vill ta upp en liten idé som praktiseras bland annat inom science fiction-hobbyn och deras fanzineutgivare, nämligen en sk APA - Amateur Press Association (jag är för trött för att kolla om det blev rättstavat).

I kort innebär det att flera fanzineutgivare har bildat en förening vars enda syfte är att distribuera fanzines till sina medlemmar. Varje medlem betalar en medlemsavgift (säg kring 100 kr/år) som ska täcka kostnaderna för ett visst antal utskick under året.Medlemmar i föreningen har då rätt att skicka ut så många fanzines han/hon vill med utskicken. Sampostning för att få ner postverkets mördande portokostnader skulle man kunna säga.

Fördelar:
- Billigare porto för enskilda fanzineutgivare (man kan bland annat utnyttja föreningspost)
- Bekvämt (man skickar inte sitt fanzine till en som samordnar utskicket)

Nackdelar:
- Utskicket når bara ut till föreningens medlemmar (man måste fortfarande alltså söka nya vägar för att få nya läsare)
- Fanzineutgivningen tenderar att pulsera med föreningens utskick, dvs har man utskick varannan månad så kommer det inte att hända något under "mellanmånaderna".

-Hasse
 

Julle

Veteran
Joined
29 Oct 2000
Messages
30
Location
Göteborg
Frågan är om det blir så mycket billigare med nuvarande portokostnader. Föreningspost är ju mest fördelaktigt om utskicket väger under 100gram... Det är nog först när man kommer upp i riktigt höga vikter kan det löna sig.

/Joel Bellander, Runan
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Det måste man naturligtvis ta reda på först, men, vilket jag glömde nämna, så delar man ofta upp varje utskick på en eller flera försändelser - allt för att det ska bli så billigt som möjligt.

-Hasse
 

Julle

Veteran
Joined
29 Oct 2000
Messages
30
Location
Göteborg
Föreningspost kostar 3,80:- upp till 100g. Därefter 15,20:- upp till 250g och därefter kostar det som vanlig B-post. Så man måste nog komma upp i över ett kilo för att det ska löna sig (och skicka med Sverigepaket eller vad det heter) om det inte finns andra alternativ som jag inte känner till. I och för sig kan man ju t.ex. skicka ut två 50grams fansin tillsammans och då lönar det sig.

Tycker förövrigt att portoreglerna för föreningspost är helt sjuka, det borde ju bli förhållandevis billigare att skicka tyngre, men icke...

Idén är ju dock god, men frågan är hur många som är intresserade av att få hem alla fansin och hur man skall lösa det i praktiken rent ekonomiskt.

/Joel Bellander, Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Jag tycker oxå att det är en god idé, även om jag personligen inte har tid att engagera mig tyvärr.

Faktum är att det inte egentligen finns några nackdelar, eftersom fansinen även i fortsättningen kan komplettera detta med gängse distributionskanaler.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 
Top