Nekromanti Fantsy! Magi och magiker som RP

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Hej alla, vi ska strax köra igång en fantasy!-kampanj men min sambo envisas med att spela magiker. Är det någon av er som spelat fantasy! med magi i allmänhet eller med RP som magiker i synnerhet och har några tankar om det hela? Min spontana känsla är att det är väldigt flexibelt (och det är kul, massa tummar upp för det) men jag känner min sambo och jag tror det kan bli lite väl flexibelt. Men kanske är mekanismen i reglerna ändå så pass begränsande att det blir balanserat jämfört med icke-magiker.

Jag har annars en idé som bygger på improviserad magi i gamla magikernas handbok till dod, men jag vill inte köra på fulhack om det inte behövs.

Så om du har någon erfarenhet av magi i Fantasy! vad är den?

/j
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Har inte spelat så mycket med magi, men tror det funkar rätt bra. Även om man kan göra väldigt mycket med magi blir svårighetsgraderna rätt höga för en ny rollperson har jag märkt. Så tror det håller sig ganska väl balanserat ändå.
 

from

Veteran
Joined
1 Feb 2010
Messages
41
Location
Umeå
osbjer said:
Jag har annars en idé som bygger på improviserad magi i gamla magikernas handbok till dod, men jag vill inte köra på fulhack om det inte behövs.
Noll koll på Fantasy!, men däremot är jag väl bekant med Improviserad magi från DoD '91. Jag tänker därför hänvisa dig till Ars Magicas ytterst flexibla men ändock strukturerade magisystem istället, om du skall "fulhacka" in ett sådant.

Här finns fjärde utgåvan gratis att ladda ned. Duger utmärkt, även om femte har en lite tydligare och på vissa sätt mer genomtänkt besvärjelselista. I fallet improviserad (I ArM-termer "spontaneous") magi, så är besvärjelselistan främst förslag att utgå från, som se'n moddas utifrån skadenivå, räckvidd, målområde och varaktighet.

Go, learn, rejoice!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
En idé är att låta magiker skriva sina egna formelböcker, utifrån reglerna. Börja med kanske fem besvärjelser, och sen öka på dem genom spel.
 

grottis

Veteran
Joined
11 Mar 2012
Messages
59
Location
Göteborg
Jag har inga magiker i min spelgrupp än så jag har tyvärr inte direkt några erfarenheter, men tycker nog att reglerna nästan är tillräckliga ändå för att skapa en magiker. Förslag på att fixa till och strukturera det kanske är att, som boken skriver, ha alla besvärjelser nedskrivna som karaktären kan använda i en formelbok. Sedan kanske man kan bestämma att man bara får använda besvärjelser från formelboken och endast får lägga till nya med hjälp av erfarenhetstärningar eller kanske ett närvaroslag. Om besvärjelserna i formelboken påminner om dem i magikernas handbok så gör det kanske inget. Tycker du ska köra på och hacka systemet! Ett hack behöver ju inte vara ett fulhack :gremlaugh:

Rent speltekniskt så tror jag att en magiker är ganska underlägsen om man jämför med en mer närstridsbaserad filur, iallafall i början. Detta för att man enligt reglerna måste dra av lika många poäng mana som svårighetsgraden på besvärjelsen, vilket innebär att man inte kan kasta så många besvärjelser innan man behöver vila upp sig. Dock är det som sagt ganska flexiblet, så man kan kasta livsfarliga besvärjelser när man väl gör det, vilket är najs! En gammal och vis trollgubbe skulle då antagligen vara extremt kompetent, ungefär som Gandalf i Bilbo-boken när han efter långt grubblande gör någon form av mega-besvärjelse.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Min erfarenhet är mycket knapp. Vi har inte hunnit med så många spelmöten pga annat men direkt från start blev den en magiker med i RP-gänget. I början kändes det förvirrat - hur ska vi göra med räckvidd. Inte att man tvunget behöver en fast sådan, men att det ibland är svårt att bara höfta sådant. Vi bestämde oss dock för att slappna av och skita i sådant. Vi tar situation för situation helt enkelt och beroende på hur kraftfulla saker folk vill göra höjer jag helt enkelt svårighetsgraden. Kort sagt utgår vi från boken, kör fritt och styr magins styrka med svårighetsgraden. Ju svårare det låter desto svårare blir det.

Sedan har vi haft en del idéer på att vissa besvärjelser, som t.ex. att hela, i grund kräver beröring, ska den sedan göras på avstånd ökar svårighetsgraden ett steg. Det är inget vi ännu hunnit testa men...

Kort sagt, snacka lite, och var inte rädda för att snacka när ni känner er konfunderade. När spelaren talar om vad han/hon vill göra så bedöm situationen och kör på det, protesterar någon så snacka om det - gruppen kanske kan forma ett mycket bättre beslut, på så vis kan ni också hitta på husregler som alla är bekväma med.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Jag tror jag kör på som det står i reglerna men med modifikaion att svårighetsgraden ökar med ett om formeln inte finns i magikerns formelbok. Magikern kan använda en erfarenhetstärning för att skriva in en formel man lyckats kasta (fast tärningen förbrukas inte permanent, uton som om man hade velat slå ett extra slag). Sen gillar jag variabel skada, så skadan blir 1T + svårighetsgrad.

Vidare har jag funderingar på att låta ritualer och alkemi vartvå ytterligga förmågor magiker kan välja. Jag gillar alkemireglerna i gamla magiboxen till dod skarpt så de tänkte jag köra ganska rakt av. Ritualer skulle användas för att gör besvärjelser som känns ritualiga, som att förtrolla ett svärd, frammana en demon eller dimensionsvandra.

/j
 
Top