Nekromanti Fantasyvärld inspirerad av Thief?

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Jag håller på och knåpar på ett regelsystem, främst tänkt för fantasyspel (men som det ser ut nu så är det rätt universellt). Möjligtvis kommer jag också skapa nån slags värld att spela i. Min första tanke var att försöka basera den på Thief-spelen. Det här är vad jag kort spånade ihop. Är det en grund som är värd att bygga vidare på? Skulle den vara intressant att spela i? Kommentarer uppskattas :gremsmile: (Och gott nytt år förresten) :gremlaugh:

Värld
------

Städer: Ofta stadsstater. Stora, mäktiga, högre teknologi (avloppssystem med rör/pumpar, gatubelysning), styrda av korrupta råd och borgmästare. Societe och överklass. Vanliga människor hantverkar och köpmän främst. Kloaker? Katakomber under kyrkor/kyrkogårdar.

Landsbygd: Länsherrar med minskande makt. Fientlig inställning till städerna. Bönderna börjat bonda med länsherrarna mot städernas ökade makt och inflytande, samtidigt som landsbygdsborna till en viss del uppskattar den nya teknologi som städerna har att erbjuda.

Skogar: De riktigt stora och djupa skogarna är fortfarande orörda pga rädsla för vad som döljs där inne. Skogar och skogsvarelser är städernas verkliga motpart. Som balans? eller vill de helt enkelt ha egen makt?

Bergstrakter: Bergen intresserar främst de som bedriver gruvdrift och de som lever utanför lagen och/eller samhället.

Central styrning? Kanske en svag kung eller gammal aristokrati.

Religion
---------

Den gamla religionen: Kristendomsliknande, rätt hård och oflexibel. En del subgrupper med mer extrem inriktning.

Mekanismen: Främst bland en del överklass. Anti-teistisk tro på ny teknologi och ny världordning. Tolererad av den gamla religionen så länge den inte syns för mycket och gör väsen av sig.

Naturkulter: Mindre celler av naturdyrkande kulter som ibland har kontakt med skogsvarelser. Bekämpas främst av Mekanismen. Gamla religionen är kluvna i sin inställning till naturkulterna.

Magi
-----

Religiös magi: Böner och välsignelser inom den gamla religionen. Främst av "beskyddande" karaktär. Viss elementalmagi?

Mekanik: Slags blandning mellan teknologi och alkemi. Skapar de nya tekniska underverken, Lampor, maskiner. Kräver laboratorium och verkstad. Stort monopolistiskt företag som bygger all "vardagsteknologi"?

Naturmagi: Fokuserad på växtlighet. "Potions" och brygder, styra/skapa växter. Skogsfolkens naturliga förmågor, men kan läras av initierade naturkultspersoner.

Varelser
---------

Människor: "De vanliga", inga alver/dvärger/gnytt etc. En del människor med "skogsblod" i sig.

Skogsfolken: Diverse ...varelser. Skogsrå-liknande folk? Intelligenta apor? Håller sig borta från städer. Viss kontakt med landsbygdsbor?

De odöda: "Monstren" i världen. Inga skelett. Zombier, spöken, andra odöda? Kanske en hel mängd klasser? Håller främst till i kloaker/katakomber och kyrkogårdar? Varför finns det så många odöda? Obalans natur/civilisation? Gränsen mellan liv och död håller på att tunnas ut?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,534
Location
Fallen Umber
Jag gillar det. Du har lyckats få till något annorlunda än de gamla standardfantasyklyschorna. Teknologi är trevligt. Själv är jag inte särskilt förtjust i odöda men det fungerar säkert fint. Observera att jag inte har någon koll alls på Thief-spelen, men det låter som om du har en sammanhängande vision om hur din värld ska se ut, och det är alltid bra.


/Dimfrost
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Väldigt bra idé faktiskt. Har bara spelat första Thief-spelet, men tyckte redan då att nån borde göra ett rollspel av det. Glad att nån äntligen gör det. :) Glöm inte att få fram den mörka stämningen som dataspelen har i själva rollspelet.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Själv är jag inte särskilt förtjust i odöda men det fungerar säkert fint.
Ja odöda kan lätt bli fåniga, särskilt om de bara är någon nekromantiker/ond herres privata armé. Men det kanske blir det intressantare om de existerar på grund av något, som symptom på något större "fel" med världen. Sedan så tänkte jag mig att de är relativt vanliga, såpass att vanligt folk nog har sett någon odöd åtminstone en gång, och att de måste röja ut så att säga från områden som ska upprustas/byggas om. Ett tecken på en värld där något står fel till.

Observera att jag inte har någon koll alls på Thief-spelen
Ja, sorry, kanske borde skrivit att en viss kännedom om pc-spelen Thief och Thief II hade varit bra :gremsmile: aja, förhoppningsvis gick det fram lite av vad jag föreställer mig.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Kom det inte någon Ars Magica-variant för några år sedan, som blandar magi och teknik? Kanske något att kika på.

Att göra ett rollspel baserat på Thief-världen kräver nog att man spelar igenom spelen bara för att anteckna fakta. Det gäller att hitta den rätta mixen av magi och teknik, då Mekanisterna verkar använda båda. Världen verkar ligga på en 1800-talsnivå, men utan eldvapen (men med t.ex. minor). Gasljus, ångmaskiner, ånggenererad elektricitet, radioteknologi, ubåtar, robotar, grammofoner - allt ligger i nivå med sent 1800-tal och tidigt 1900-tal, i stil med Jules Verne (det finns ett gratis(?)spel för nedladdning som heter "Forgotten Futures", som kan vara intressant). Samtidigt så verkar magi bidra till funktionen hos t.ex. Väktarna (övervakningskamerorna).

Samhället verkar rätt avancerat, med fungerande rätts(?)väsende, bankväsende och internationell handel, men primitivt på andra sätt (korrupt adel, fanatisk religion). Svartkonst för att skapa vålnader och zombier förekommer. Samtidigt verkar det finnas stora sociala orättvisor, där det inte verkar göra något om folk försvinner ur fängelser och blir "Builder's Children" (det finns en ledtråd i "Sabotage at Soulforge" som ger en skrämmande inblick i Karras totala galenskap).

Jag tror att ett rollspel med Thiefs mix av fantasy och teknologi kan kännas som ett spännande avbrott från standard-"fjantasyn" (för att använda Krilles term).

Gamespot har en guide som ger en del info: http://www.gamespot.com/gamespot/guides/thief2_gg/
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Jag tänkte iofs att världen inte skulle vara direkt baserad på Thief, snarare inspirerade av. Till exempel så vill jag nog inte ha riktigt så mycket steam punk, Thief 1:s nivå tror jag är mer lagom, dvs inga ubåtar, etc. Skillnaden mellan de två spelens teknologinivå är ju ganska stor.

Svarkonst tror jag att jag ska undvika, som blir det nog bättre om odöda är ett symptom på någon större obalans i verkligheten. Städerna kan dock gott vara rätt avancerade, med rättsväsende, bankväsende etc.

Som sagt skulle spelen främst användas som inspiration och teknologinivån justeras mer åt Thief 1 eller kanske ännu lägre så att mekanismen framstår som än mer "magisk" för gemene man.
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Svarkonst tror jag att jag ska undvika, som blir det nog bättre om odöda är ett symptom på någon större obalans i verkligheten.
En idé kanske kan vara att låta det faktiskt vara så att alla blir odöda när dom dör. Att efterlivet så att säga faktiskt ÄR just det att man blir levande död. Kan det finnas sätt att göra att denna övergång inte sker? Vad finns det isåfall för alternativa efterliv? Lite idéer bara...
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Intressant, men blir det inte väldigt många odöda isåfall? Eller finns det en myndighet som tar hand om de odöda och begraver/bränner dom? Eller är det bara odöpta (eller motsvarande) som blir odöda? hmm... ja... tål att funderas på :gremsmile:
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Portarna till dödsriket är stängda, låsta och igenspikade. Ingen död kommer in där, förrän man listat ut hur portarna ska öppnas igen, och helst hållas öppna.

Bara en liten idé ...

Daniel
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Halvmustig steam punk

Coolt! :gremsmile:

Så? När får vi göra karaktärer?




:gremwink:

Ok, ett tag dit kanske. Men jag gillar idén. Jag är iofs helt såld på steam punk. Jag tolkar det du talar om så här:
Det är någon slags mix mellan steam punk (fast med mindre ångkraft och mer gammal hederlig mekanik), en slags allmän fantasy (med fantastiska element som magi, konstiga folkslag i mörka skogar osv. Dock inte nödvändigtvis standardiserad Tolkien-Jordans-Eddings-fjantasy). Allting kryddat med en nybanande teknologisk framgång som stöts och blöts i det formbara samhället.

Som sagt jag gillar det!
När får vi göra kar... just ja. Det var ett tag :gremblush:


Jag har aldrig spelat spelet, men Castle Falkenstein ska tydligen vara ett rollspel som utspelar sig 1800-tals england fast där fantastiska element som älvor i skogarna, små dvärgar under kullarna och annat skoj. Krille kommer säkert och pratar sig varm om det när som helst. Han kan säkert göra en djupdykning i spelet om du vill det, för Falkenstein kan du säkerligen hämta inspiration ifrån.


Körpåförfan

/Naug, optimistisk
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
" Intressant, men blir det inte väldigt många odöda isåfall? Eller finns det en myndighet som tar hand om de odöda och begraver/bränner dom? Eller är det bara odöpta (eller motsvarande) som blir odöda? hmm... ja... tål att funderas på"

Intressant. Jag spånar lite.


1) Det kan finnas en högre makt som tar hand om dom och ser till att de inte blir odöda som knallar omkring och luktar gammal rostbiff. En gudomlig makt alltså, men du kanske inte vill blanda in gudomar? Dessutom är det Discworld-varning :gremwink:

2) Det finns institutioner som tar hand om de döda så att faktiskt själen får sista vilan, efter att kroppen slutar fungera. Kyrkan kan vara en typisk sådan institution. De ateistisk teknologerna får helt enkelt se till att fixa problemet på något alternativt sätt.

2.1) Som 2, fast med följande modifikation. alla blir inte vandöda, utan bara vissa. Exakt vilka det är som drabbas av detta är oklart. Kyrkan hävdar att de som står för långt borta från gud riskerar att drabbas av "sjukdomen". Teknologerna menar att det är en slags sjukdom som man troligtvis skulle kunna bota, om man bara fick forska lite i det. Folktron hävdar att det är dödsrikets ledare/kung/drottning/folkvalda president/whatever som ogillar dessa personer så mycket att den dömer dom till att inte dö ordentligt. Andra menar att det är en förbannelse. Ytterligare andra menar att det är en egenskap som ett visst folk förbannades/välsignades med för länge länge sedan. Deras blod har dock tunnats ut och bara de som har mycket av det gamla blodet i sig har stor chans att bli drabbade. Om detta vore sant så skulle vissa familjer och släkten vara drabbade i högre grad än andra.

Hmmm. Låter som vi gjort ett helt koncept för en kampanjvärld nästan :gremlaugh:
Vad tycks?


/Naug. spånar vilt
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Nummer 1 tror jag att jag är lite tveksam till faktiskt, självklart kan det finnas folk som *tror* att gudomar har hand om det, men det ska vara högst osäkert om det verkligen förhåller sig så :gremsmile:

2 och 2.1... ja... kanske religionens ritualer gör så att de döda kan lämna vår värld, och på landsbydgden har man naturkultsritualer (det vet man inte om givetvis, det är bara "tradition") som införlivar de döda i kretsloppet. Tyvärr har den mekanistiska rörelsen fått spridning, och fler och fler slutar vända sig kyrkan, så odöda börjar bli ett problem som inte riktigt fanns förut. Mekanisterna tystar snabbt sina egna döda, forslar bort och bränner dom. De som inte har mäktiga vänner (kanske en hel del småbrottslingar?) börjar dock dyka upp som odöda i stadens fängelsehålor och underjord.

hmm... finns nog många bra idéer man kan ha runt bara de odöda :gremsmile:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Re: Halvmustig steam punk

Så? När får vi göra karaktärer?
Haha, jadu, inte imorgon direkt ialf :gremwink:
Vore kanske bra om regelsystemet gjorde klart något sånär först...

Men jag tror nog det skulle kunna bli en trevlig och intressant värld att spela i iallafall, hel del möjligheter till intriger och societéspelande samtidigt som det finns monster och otyg att banka på :gremlaugh:

Kanske man skulle slänga med Den Uråldriga Civilisationen Som Staden Är Byggd Ovanpå också... fast det kan ju bli en senare fråga, i Thief-spelen så verkar den mest vara nån slags legend där man inte riktigt vet om det verkligen är en gammal civilisation eller bara nån skum stad i största allmänhet. Hmm.... eller kanske det är någon rik ärkefurstegalnings försök att skapa ett perfekt samhälle som gick under... eller det är ett religiöst komplex för en äldre och annorlunda variant av religionen... hmm.... :gremsmile:
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Ja, nu har du ju iallafall en hel del intressanta synvinklar på det hela så du har nog stora möjligheter att skapa väldigt egna och originella odöda. :gremlaugh:
 

groggy

Veteran
Joined
6 Jan 2004
Messages
19
Location
stockholm
Bara en reaktion, odöda behöver ju inte vara ett speciellt stort problem egentligen, beror helt på hur pass mycket tankeförmåga de har kvar.

För att utveckla 3:an lite grann; egentligen blir alla vandöda när de dör, men ju mer av "det gamla blodet" som rinner (eller mer rann) i ens ådror, ju mer intelligens får man behålla. De allra flesta har inget kvar, och blir därför vandöda med typ -1 i intelligens, och är ser därför ut att vara rätt oanimerade, eller döda. Medan de som fortfarande har kvar mycket blod, fortsätter leva i stort sett identiska, förutom att dom har en mer intressant kroppsodör. Dessutom finns det väl inget samband mellan vandöd/odöd och odödlig? (En till tanke: för varje gång man dör, desto mer tunnas det gamla blodet ut.)

Detta skulle också kunna få till följd att det pågår ett kallt krig mellan de vandöda och de levande!

Rolig tanke, tycker jag i alla fall...
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
ser därför ut att vara rätt oanimerade, eller döda.
Bra idé, bara de med tillräckligt starkt psyke/intelligens/etc kan röra sig överhuvudtaget, andra bara ligger som, tja, döda.

Kalla kriget-idén är väl rätt tveksam om jag själv anväder dock, mina odöda kommer nog inte ha så mycket intelligens kvar i döden, mest en molande smärta och diffus men stark frustration. Som det ser ut nu kommer odöda att ha vara just odöda samma tid som de levat (modifierat av Fördelen "Viljestark" (viljesvaga individer är odöda kortare tid)). Under den tiden så ruttnar dom långsamt utom mot slutet av sitt oliv då de snabbt blir långsammare och mer orörliga för att till sist falla ihop, bli "vanliga" lik och ruttna bort.

Problemet med att folk blir odöda löser olika kulturer på olika sätt som sagt, ofta genom ritualer som bereder väg direkt för att lämna denna värld, men likbränning eller annan förintelse av liken fungerar också.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Städer: Ofta stadsstater. Stora, mäktiga, högre teknologi (avloppssystem med rör/pumpar, gatubelysning),
Ps Gatubelysningen i Thief påminer lite om Gaslyktor.
Kan vara att de har ett system av gaslykor eller Oljelyktor.
Allt som krävs är någon som går och tänder dom..

alternativ kan det vara magi...
Fast Gaslyktor och annat form av 'teknologi skulle vara coolt'
Krut absolut..
styrda av korrupta råd och borgmästare. Societe och överklass. Vanliga människor hantverkar och köpmän främst. Kloaker? Katakomber under kyrkor/kyrkogårdar.
Stats stater låter intresangt men med tanke på teknologin och samhälls nivån måste i mitt tycke värden nyligen ha hämtat sig från en katastrof ELLER så är det Under en katastroff.
Vilket har gjort den centrala styret omöjligt och statsstater blivit normen.
Landsbygd: Länsherrar med minskande makt. Fientlig inställning till städerna. Bönderna börjat bonda med länsherrarna mot städernas ökade makt och inflytande, samtidigt som landsbygdsborna till en viss del uppskattar den nya teknologi som städerna har att erbjuda.

Skogar: De riktigt stora och djupa skogarna är fortfarande orörda pga rädsla för vad som döljs där inne. Skogar och skogsvarelser är städernas verkliga motpart. Som balans? eller vill de helt enkelt ha egen makt?
Ha kvar in egen makt överleva osv.. Mycket i skogsvarelser NAMN intyger att de inte överlever UTAN skog därför måste de se till att skogen inte blir virke och måste utöva makten på ett sådant sätt att stadsborna fattar att skogshuggare inte är välkomna.
Bergstrakter: Bergen intresserar främst de som bedriver gruvdrift och de som lever utanför lagen och/eller samhället.

Central styrning? Kanske en svag kung eller gammal aristokrati.
Möjligen ett form av gammalt ej fungerande korruperad Byrokrati kanske med byrokrater som utsets inte genom skicklighet utan beronde på vem deras föräldrer var. En slags adels byrokrati som mer och mer börjar falla sönder.
Med en svag symbolisk kejsare som mer och mer tappat makten.
Med andra ord: Kaos står utanför dörren och han har vännerna Anarki och krig med sig
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Gaslyktor: Ja, varje lampa kanske kan ha en gasbehållare (eller slår man på stort med gasledningar) som stadsvakten fyller på med jämna mellanrum.

Krut: Krut kommer nog att befinna sig på ett tidigt experimentstadium. Enkla bomber kan man tillverka, men skjutvapen är inte riktigt klara ännu (förutom hos galna mekanistiska uppfinnare såklart :gremsmile: ).

Städer: Hmm.... kanske inte stadsstater... men iallafall att städerna är mer eller mindre självständiga gentemot län (eller liknande). Den något svaga centralstyrningen kanske har tvingats ge de stora städerna en unik ställning i landet.

Skogsvarelser: Ja dom är absolut beroende av skogen, men tillåter viss skogshuggning, tillräckligt för att leva i hyfsad harmoni med enklare landsbygd, men inte med en expansionistisk storstad.

Tack för tipsen och synpunkterna :gremsmile:
 

Hellectrician

Veteran
Joined
29 Aug 2003
Messages
152
Location
Lapplands Väsby
Re: Fantasy av Thief? Zombie Von Död

Ja... och så var det där med de vandöda, nåt som verkar engagera :gremgrin:

Observera nu att jag inte har stor erfarenhet av Thief-spelen öht, så jag föreslår bara utifrån tidigare inlägg.

Så som jag har förstått så finns det olika uppfattningar om odödas vara eller inte och i synnerhet då hur. Här är min "paketlösning", levererad i form av x korta frågor med svar, håll till godo :gremgrin:

Varför "vaknar" odöda?

Det spelar eg. ingen roll varför de uppstår. Det är nästan mer spännande och mystiskt ifall igen eg. vet. Givetvis bör de stora religionerna ha sina förklaringar.

Den gamla religionen: Limbo (nej inte dansen). Mellan vår värld och skärselden/helvetet/dödsriket/himlen/paradiset osv. är vissa dömda att vandra osaliga av en eller annan andledning, ett löfte eller ed som måste hållas, ouppklarade affärer osv osv. Om inte annat; "Herrens vägar äro outgrundliga"

Mekanismen: En rent kemisk förklaring, när man dör frigörs blabla i kroppen som aktiverar de mest primitiva delarna av hjärnan. Den vandöde stapplar runt i jakt på föda, även om den inte kan tillgodogöra sig den.

Naturkulter: Döden är en naturlig del av livet, och för att låta den dödes ande komma till ro måste vissa ritualer och ceremonier hållas. Den dödes ande måste vägledas tillbaka till moder jord för att inte irra på hennes yta.

Hur uppför sig odöda?

Stapplandes runt mummlandes "...braaains..." kan odöda lätt bli löjliga. Däremot: En kall, hård hand som plötsligt sluter sig runt din hals bakifrån i den svarta natten (eller mörka katakomben) kan ge den mest luttrade spelare "goosebumps". M.a.o.: odöda bör inte vara ett profant hack-&-slash-objekt, utan något mystiskt, outforskat, mytomspunnet osv osv osv...

Ingen vet riktigt hur odöda beter sig, ty väldligt få överlever mötet med dem...

Det lilla som är känt: Odöda vaknar ett månvarv efter dödsögonblicket, ifall kroppen inte tagits hand om innan dess. Odöda skyr ljus och eld, och ses aldrig i dagsljus. En facklas sken i en våt, kall katakomb däremot är inte nog för att skrämma den vandöde.

Den vandöde verkar vara i någon form av fördröjd förruttnelse, och tjänar som värd för otaliga parasitdjur. Ett distinkt ljud av surrande flugor kan varna om den odödes närvaro.

Bara människor blir odöda. Den gamla religionen menar att det är på grund av att bara människor har en odödlig själ som måste komma till ro. Mekanister hävdar att det beror på de unika egenskaper som den mänskliga hjärnan har. Natureligionen menar att det är ett straff från moder jord, efetrsom människan fjärmat sig naturen.

Hur förebygger man odöda?

Den gamla religionen: Genom en riktig begravning i helgad jord. Punkt slut. Sen om det beror på att väligt få döda bara inte klarar av att gräva sig upp, är en annan sak...

Mekanismen: Genom att behandla kroppen med kemiska preparat för att förebygga den ovan nämnda processen.

Naturkulter: som sagt...

Hur förstör (dödar) man odöda?

Om man hugger av en arm, fortsätter den då i bästa Fulci-manér att kräla runt och ställa till otyg? Knappast (se löjlighetsfaktorn ovan). Hur ska man då förstöra en odöd, skjuta den i hjärnan? (tillbaka till Fulci igen :gremsmirk:)

Fullständigt förtärande eld borde vara en allround-lösning, eller att spränga kroppen i tillräckligt små bitar (ett MO för Mekanister)

Den gamla religionens tradition säger att huvudet måste avskiljas från kroppen med, eller hjärtat måste genomborras av ett helgat* vapen i händerna på en värdig (läs övertygad) användare. *) Vapen, gärna i ädel metall (ex. silver eller silverlegering), som välsignats av en representant för den gamla religionen.

Naturkulterna då? Bättre fly än illa fäkta. :gremtongue:

...nu när det här är avklarat, när ska vi göra rollpersoner?... :gremwink:
 
Top