Nekromanti Fantasyn's pionjärer

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Fantasyns pionjärer... vilket innebär...

"Det kan alltså enligt denna definition inte finnas fantasy före Rommantiken. Alltså hamnar vi någonstans runt mitten av 1800talet i alla fall. Och man kan nog hålla med om att fantasy är ett typiskt 1900talsfenomen, och som alla andra sådana har det mao sin grund någon gång på 1800talet."

Jag skulle tro att fantasyn har sin grund i exotismen. Fantasyn har dock andra kännetecken än längat bort till andra världar, det finns tex också en längtan att gå från en "vanlig" människa till en nyckelperson för något större. Några exempel är Bilbo som drogs bort från sitt normal och lugna liv till ett fartfyllt och spännande, bondpojken Garion som visade sig vara en kung i förklädnad och fåraherden Rand som var draken återfödd.

Bela
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Fantasyns pionjärer... vilket innebär...

Kan nog stämma, det finns ju några klart "romantiska" drag i de flesta fantasy böcker. Naturmystiken till exempel.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
AAAAh, helgerån!?

Tänk om någon extremt frikyrklig fick se att du föreslår att man kallar bibeln för fantasy...snacka om debatt vi skulle få här...HUGA!

Weeha!
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Fantasy för mig.

För mig är fantasy Alver och dvärgar, drakar och jättar, barbarer och riddare, trollkarlar och häxor, orcher och svartalfer. Det finns ju mycket andra sorters "fantasy" också men det är ivarjefall det jag ser som fantasy. Vilka innan tolkien skrev sådana berättelser eller sagor ? fanns det några sådana författare ?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fantasy för mig.

"För mig är fantasy Alver och dvärgar, drakar och jättar, barbarer och riddare, trollkarlar och häxor, orcher och svartalfer. "

Får jag då rekommendera för-Tolkienska författare som Lord Alfred Tennyson, Howard Pyle, T H White, Sir Thomas Mallory, Geoffrey av Monmouth med flera Arthursage-nedtecknare. Arthursagorna innehåller nämligen just alver, dvärgar, drakar, jättar, barbarer (saxare och pikter), riddare (duh!), trollkarlar och häxor. Orcher och svartalfer saknas iofs, men det är petitesser, och saxarna och pikterna brukar utmålas som minst lika hemska.

"Vilka innan tolkien skrev sådana berättelser eller sagor ? fanns det några sådana författare"

Oja. Fritz Leibner (Fafhrd och Gråkatt) och Robert E Howard (Conan) är väl två av de mest kända.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Vad är Alice i underlandet annars då?

Denna innehåller mycket som är typiskt för fantasy, annars skulle inte heller Narnia-böckerna vara fantasy, de är lika mycket fantasy som Alice.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Fantasy för mig.

Finns inga barbarer, riddare eller häxor i Tolkiens böcker.

Som Krille redan sagt vimlade det av författare i genren innan Tolkien dök upp. Många SF-författare skrev också hederlig gammal fantasy utan trollkarlar i struthatt, älvor, tandfeer och annat bjäfs som Tolkien körde på med. _Riktig_ fantasy för _mig_, om jag skall vara elak, är sword n sorcery - Fahfrd & Grey Mouser, Conan och alla hans gelikar från Howard's penna, Elric och de andra Eternal Champions, Jirel av Joiry och andra tuffa brudar, John Carter, krigsfurste av Mars, Harold Shea the Incomplete Enchanter som reste mellan sagovärldarna, Lord Dunsanys tjuvar och trollkarlar, figurerna ur Clark Ashton Smiths böcker (som sällan överlevde mer än ett äventyr :), Jack Vance's Döende Jord... det finns massor, och bara Moorcock av de jag nämnde är post-Tolkien, och mr Moorcock avskyr Tolkien och hans tradition.

När rollspelen skapades kördes Tolkiens high fantasy-tradition ihop med sword n' sorcery _och_ historiska äventyr a la Ivanhoe, och allt hamnade liksom i samma värld. Tolkiens värld är "förr" men allt annat än europeisk medeltid, och den har inte särskilt mycket att göra med svärdåsvartkonsts barbarhjältar heller, men allt blev liksom en smet iom AD&D, och alla rollspel som sysslar med fantasy, från RuneQuest till Eon, tenderar att bära med sig bagage därifrån.

Sedan finns det urban fantasy a la Powers och Blaylock, altnerativ magisk historia som Orson Scott Card (Alvin the maker, finns på svenska) och J. Gregory Keyes (the Age of Unreason), och hela högar med annat. Tolkien är allt annat än ensam, allt annat än först och (tycker jag - för detta är subjektivt, medan de två första påståendena är någorlunda objektiva) allt annat än bäst.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Dante då?? [nt]

och hur mycket fantasy handlar inte om relgion?
nästan alla fantasy böcker har en grav inroikting till det religösa... HA

---------
-Netfeed-
---------
Fight for the future
---------
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: conan [ot]

go stan
go stan
go stan

---------
-Netfeed-
---------
Fight for the future
---------
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: AAAAh, helgerån!?

so men det är ju fantasy
jag som ateist skulle aldrig kunna se det som något annat

---------
-Netfeed-
---------
Fight for the future
---------
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Föredrag på skolan...

Hade föredrag om det i skolan... sen spelade jag ut det som ett rollspel med Drakar och Demoner regler med 5 slumpmässigt utvalda personer... hela klassen tyckte det va skitkul! /images/icons/smile.gif

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 
Top