Nekromanti Fantasyn's pionjärer

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: H P Lovecraft då?

Hej, Rosen!

Och de noveller som inte utspelar sig i dreamland? Du betraktar inte dem som fantasy?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Och Jonathan Swift, inte att förglömma! Om man inte kan kalla hans "Gullivers resor" för fantasy, så vet jag inte vad, och den skrevs redan 1726.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: H P Lovecraft då?

<I>Och de noveller som inte utspelar sig i dreamland? Du betraktar inte dem som fantasy?</I>

En del av dem, som The Whisperer in the Dark, skulle väl kanske kunna klassas som SF (invasion av utomjordingar och allt det), men annars tycker jag väl att de flesta är skräck rakt över?

--
Åke
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: H P Lovecraft då?

Tja, personligen har jag svårt att betrakta en historia där svampvarelser flyger genom rymden på läderlappsvingar som science fiction. Ska inte en SF-historia göra skäl för det första ledet i sitt namn?
Och noveller som "the shadow out of time". är inte en berättelse om mäktiga utomjordingar från jordens förflutna som på telepatisk väg kan färdas genom tiden ganska fantasy? Hela cthulhu-bestiariet, med alla de märkliga varelser som man där stöter på, andas rätt mycket fantasy i mina ögon. Vi har en hel radda med historier där mystiska väsen gör elaka saker med folk, och bara att sakerna de gör är elaka gör väl inte väsena mindre fantasifulla.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: H P Lovecraft då?

<I>Ska inte en SF-historia göra skäl för det första ledet i sitt namn?</I>

Nej - det brukar alla gängse definitioner på SF vara rätt överens om; SF <I>måste</I> inte innehålla rymdskepp och strålpistoler, inte mer än fantasy <I>måste</I> innehålla alver och orcher.

<I>är inte en berättelse om mäktiga utomjordingar från jordens förflutna som på telepatisk väg kan färdas genom tiden ganska fantasy?</I>

Bakgrunden skulle kunna användas till en fantasyhistoria, ja, men Lovecraft skrev Mythos-novellerna med syftet att de skulle vara skräck. Det i sig genrebestämmer dem väl rätt bra, tycker jag.

--
Åke
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: H P Lovecraft då?

<I>Nej - det brukar alla gängse definitioner på SF vara rätt överens om; SF måste inte innehålla rymdskepp och strålpistoler, inte mer än fantasy måste innehålla alver och orcher.</I>

Va?

Vad jag menade när jag skrev "första ledet i sitt namn" var naturligtvis "science". det vill säga: måste inte science fiction vara någorlunda vetenskapligt trovärdigt för att kunna kvala in som science fiction? Att på läderlappsvingar flyga genom världsrymden är inte vad jag anser vara "vetenskapligt trovärdigt".

<I>Bakgrunden skulle kunna användas till en fantasyhistoria, ja, men Lovecraft skrev Mythos-novellerna med syftet att de skulle vara skräck. Det i sig genrebestämmer dem väl rätt bra, tycker jag.</I>

Naturligtvis är det skräck, men det är fantasy *också*. Sam J Lundwall, genom vars Lovecraft-antologier jag kommit i kontakt med den gode författaren, tyck åtminstone anse att Lovecraft betraktade sig själv som fantasyförfattare, och han är ju rätt sakkunnig.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top