Nekromanti Fantasymöss

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Eftersom vi komit fram till att Bysans inte finns som setting i något spel (inte ens i CoC Dark Ages, som verkligen skulle passat) så ser ja gmig då om efter det logiska alternativet: möss.

Viss fan finns det en setting där man spelar möss som lever på en medeltida nivå? Vanliga setting har kaoskulter och sådant bjäfs, men här offrar de andra möss till rovdjur (som då fungerar som kaosgudarna/drakar) såsom ugglor, rävar och ormar?
Det finns väl? Eller har jag bara freebasat på Nightowls runequestmöss och Mouse Guard?


Storuggla, inte redwall
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
NEJ! ARGH!

Skaven är det mest överanvända och överreklamerade som någonsin funnits. Om du någonsin spelar ett WFRP-äventyr, utropa det första du gör «Vänta, det här är äventyret med de där skavens va?» och se spelledaren slänga sitt köpeäventyr i papperskorgen.
Skavens suger.


Storuggla, besides, there's the issue of the jacobins
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Viss fan finns det en setting där man spelar möss som lever på en medeltida nivå? Vanliga setting har kaoskulter och sådant bjäfs, men här offrar de andra möss till rovdjur (som då fungerar som kaosgudarna/drakar) såsom ugglor, rävar och ormar?
Jag antar att det inte är Big Ears, Small Mouse du tänker på, så då gissar jag på gratisspelet Tales from the wood.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Njaaaa... förvisso en kul länk, men mina möss hade kläder på sig vill jag minnas. Men annars var det ganska likt.


Storuggla, ramshead mind
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
He he... (OT)

Jo, det ligger väl något i det där. Men jag tror att dina odds är bättre om du drar till med "Vänta, det här är äventyret med de där kultisterna va?".

Gordeg, pushing it?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: He he... (OT)

"Jo, det ligger väl något i det där. Men jag tror att dina odds är bättre om du drar till med "Vänta, det här är äventyret med de där kultisterna va?"."

Beror på vilken utgåva. First edition, så kommer du undan med kultisterna. Den nya Second Edition däremot, där är allt som luktar sublimt eller smygande utkastat till förmån för jätteråttor och mutanter och springer nakna på gatorna och brölar hur onda de är. Och så har se spikar och kedjor på kläderna.


Storuggla, klia en katt på magen
 

Bergdahl

Veteran
Joined
8 Dec 2006
Messages
30
Location
Örebro
Om du nu inta har freebasat på något kanske du har läst om Frank Sronces projekt Hyperborean Mice på rpg.nets forum. Här har du en länk som kanske kan friska upp ditt minne om det är detta spel du gått igång på. Om inte den skulle hjälpa är här en lista på en del trådar som postats om Hyperborean Mice.

Kom och tänka på att jag tror Nightowl postat nått om att det var nått inlägg han gjort som inspirerat för Frank Sronce till detta projekt, så är det detta du gått igång på har väl di indirekt freebasat på Nightowl i alla fall.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det var väldigt snarlikt, om inte annat. Tack, det ska jag hålla koll på! :gremsmile:


Storuggla, monstren under soffan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: He he... (OT)

jätteråttor och mutanter och springer nakna på gatorna och brölar hur onda de är. Och så har se spikar och kedjor på kläderna.

Det ska allt vara Kaos till att komma undan med det.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Känguru

"Sedan kom jag till en ö, där kannibalerna dansade nakna med händerna i byxfickorna!"
Om jag inte minns helt fel så lyckades Robinson Kruse klä av sig naken och simma ut till ett skeppsvrak. Där fann han en klase livsmedel, med vilka han stoppade fickorna fulla.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Robinson Crusoe (OT)

Om jag inte minns helt fel så lyckades Robinson Kruse klä av sig naken och simma ut till ett skeppsvrak.
Det står att han "tog av sig kläderna". (Nightowl har originalet bredvid sig på bordet; han samlar helt händelsevis på RC-upplagor) Notera att han hävdar att han på sidan innan säger att han efter skeppsbrottet inte hade några kläder att skyla sig med, så det är ifrågasatt vad han tog av sig.

Men ska man vara tråkig och retconna det, så menar han väl till att börja med att han inte hade några varma kläder att skydda sig mot jävligt väder, och han tog nog inte av sig byxorna.

Erik, engelsman, puritan, 1600-tal...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Ännu mer OT

(Nightowl har originalet bredvid sig på bordet; han samlar helt händelsevis på RC-upplagor)

Ja, jag känner andra som har samlat på dem också...



...fast själv föredrar jag nog Remo.

--
Åke :gremlaugh:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Kolla första dogmautmaningen, där fanns det åtminstone ett spel med möss. Namnet trillar inte ut min hjärna just nu, men det är en variant på de tre mus-ketörerna.
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Om jag inte missminner mig så finns det ett dogma-spel om möss innan/under franska revolutionen. Kan vara värt att kika på. tror det hette "Maus" eller något annat orginellt (eller så förväxlar jag namnet med serien: spelet finns iaf. Har det nog i en fil någonstansd om du inte hittar det). Tror att det publicerades i dogmautmaningen 03 eller 04.

Gasten, vag.

EDIT: såg inte andra sidan av tråden. Troberg och jag tänker på samma spel.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
På avsomnade The Project fanns ett fabelrollspel vid namn Elmsund (tror jag). Jag vet inte om det överlevt på annan plats, det kanske går att hitta sidor från The ProjectThe Way Back Machine. I och för sig minns jag det som snällare än det låter som det du beskriver.

I annat fall kan du kanske nöja dig med antiken i stället för medeltiden och spela Mustelas fabler :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
På avsomnade The Project fanns ett fabelrollspel vid namn Elmsund (tror jag). Jag vet inte om det överlevt på annan plats, det kanske går att hitta sidor från The Project på The Way Back Machine. I och för sig minns jag det som snällare än det låter som det du beskriver.
Det finns också som ett Dogma-spel i första Dogma-utmaningen. Överhuvudtaget så var fabeldjur ett rätt så tydligt tema där.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Elmsund ja!

Så var det ja. Det som verkade så lovande... ack, ack, ack. Nåväl.


Storuggla, tärningar nu
 
Top