Nekromanti Fantasylitteratur

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Det finns säker massor med trådar om detta i forumet och jag är osäker på om jag ens skriver i rätt forum men hur som helst så letar jag efter nya böcker att läsa. Jag brukar varva min läsning med att läsa en "klassiker" (oftast inte fantasylitteratur då) och sedan en bok som är mer "populärkultur" och nu har jag nått en tillfälle där jag inte vet vad jag ska plocka upp för bok. Jag är sugen på något som ligger i stil med Neil Gaiman, Terry Pratchett och George R. R. Martin. Jag är ute efter litteratur som är aningen fantasy men som ändå håller sig förhållandevis jordnära. Sagor och myter är uppskattat men ännu hellre invecklade berättelser där karaktärerna tillåts växa och förändras samt att det är mer fokus på berättelsen än att det ska dödas monster och slungas eldbollar. Så min fråga är om ni kan ge mig lite tips? Det gör inget om det är en bokserie.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Kulturformet hade möjligen varit ett bättre val, men det ger sig nog =)

Ranger's Apprentice är en rätt trevlig liten bokserie av väldigt jordnära fantasy som jag tycker är rätt bra.

Vlad Taltos av Steven Brust kan också vara trevlig läsning. Lite mindre jordnära, då det är rätt mycket magi och fantastik inblandat.

Men mitt absolut största tips, om mer urban fantasy är tillåtet, är Dresden Files. Okej, det förekommer många eldbollar och "döda monstret", det gör det. Men det är fortfarande ordentligt fokus på spännande intrig men lite skön karaktärsutveckling, i varje fall om man ser till bokserien som helhet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Pathfinder tales: Prince of wolves är i och för sig en tie-in novell till Pathfinder men är en genuint bra bok om två äventyrande detektiver i en fantasy värld. länk

Elric böckerna av Michael Moorcock är super bra Sword & Sorcery fantasy av en av mästarna i genren. De bör läsas av alla fan av fantasy: Länk
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
* Conanböckernas originalversioner - Conan är en tjuv och lingvist, och börjar som misslyckad barbarhärjare som fångas av en garnison. Hans framtida karriär inkluderar utpressning, piratskap, myteri, tjänstgöring i ett kosackgarde och (en icke beskriven) statskupp.
* Locke Lamora - Martin om det hade rört sig om bedragare snarare än riddare. Ganska platt story, men intressanta ideer och milijöer.
* Among thieves - som locke, fast bättre.
* Land fit for heroes - vänder på alla begrepp inom fantasylitteraturen, enligt mig till det bättre, och återknyter till den renare strömning som fanns före Tolkien.
* Kushiel - pseudoporr, men med mycket behaglig hovpolitik instucken där emellan. Har den fördelen att den avdramatiserar så stora delar av både hovliv och politik. känner att jag måste nämna den för min själsfrids skull.
* (fullständigt popcorn) Safeholdserien - en rätt härlig naval fantasy som är en semikopia av Honorverse, fast på en planet och med "fantasy"-förtecken.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Covenant-böckerna av Stephen Donaldson. Ta Spegelvärlden-böckerna också, när du ändå håller på.
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
haltageten said:
Jag är ute efter litteratur som är aningen fantasy men som ändå håller sig förhållandevis jordnära. Sagor och myter är uppskattat men ännu hellre invecklade berättelser där karaktärerna tillåts växa och förändras samt att det är mer fokus på berättelsen än att det ska dödas monster och slungas eldbollar.
Joe Abercromibe

The First Law triologin och tre fristående böcker i samma värld. Har bara läst The Heroes av de tre fristående. Rekommenderas varmt!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
The Chronicles of Tornor av Elizabeth Lynn. Tre fristående romaner: The Watchtower, The Dancers of Arun, The Northern Girl. "Lågnivå"-fantasy som just fokuserar på karaktärsutveckling. Jag gillar nog The Northern Girl mest: dess plott är mer komplex och den rymmer flera intressanta huvudpersoner.

Länk >>>
 
Top