Nekromanti Fantasyfans = töntar?

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
Efter att ha följt utvecklingen kring Susanne Ljungs berömda uttalanden om Sagan om Ringen (och därmed även rollspelare) så slås jag av hur dåliga en stor del av denna hobbys utävare är på att ta kritik. Tilläggas bör att jag inte sett mycket av denna dåliga självkritik här på forumen, men i det verkliga livet utanför denna debatt av ettor och nollor finns dessa problem.

Susanne Ljung kallade denna efterlängtade films fans för att vara töntar och nördar något som väckt ont blod ute i stugorna. Röster höjs för att rollspelare och fantasyfans inte alls är töntar och nördar utan faktiskt ibland riktigt coola.

Hmm...jag har bara en sak att säga till dessa människor - Bullshit!

Faktum är att frekvensen av nördar och töntar inom denna hobbys utövarled är bra mycket högre än inom någon annan hobby. Alla ni som utövar någon form av rollspel, lajv, strategi- och tabeltopspel vet att detta är dagsens sanning. Alla ni som befunnit er på ett lajv, i en fackhandlare för fantasyrelaterade objekt eller på ett spelkonvent vet att detta är en sanning utan modifikation. ALLA inom denna hobby vet att akneutslagen, pilotglasögonen med tjocka glas, svettdoft, övervikt pga allt för mycket intag av fet "mat", långa Gustav Vasa skägg samt t-shirts med Buffy eller Xena på är näst intill dresscode! Killar som blir som tokiga så fort en tjej visar sig ha intresse av deras hobby. Killar som finner Seven of Nine vara en av de sexigaste kvinnor som existerat. Män som faktiskt är levande kopior av serietidningsförsäljaren som kidnappade Lucy Lawless i ett Simpsonsavsnitt.

Hallå där - jag överdriver javisst - men kom ihåg att överdriften är sanningens högljuda kusin! Allt jag försöker säga är att Susanne Ljung har delvis rätt - fantasyfans ÄR töntar aber detta gör inte att det inte finns undantag. Dock anser jag att undantagen inom denna hobby faktiskt är just undantagen som bekräftar regeln. Ta bara det faktum att det kryllade av utklädda fantasynissar och nissor på Sagan om Ringen premiären – jag som en del utav denna hobby fick själv nördrysningar! För hur mycket vi än föröker ignorera och förneka töntstämpeln så kommer det vara ett faktum för resten av världen – det är ju faktiskt bara att ta sig en titt på hur vi framställer oss själva i det offentliga.

Så försök inte låtsas att det är tufft att vara rollspelare – det är töntigt och kommer så förbli! Eller som de kommenterade bilderna från premiären i svt:s program Snacka om Nyheter – Så många nördar har inte samlats på en plats sedan Framfab hade sin senaste bolagsstämma!

Mvh

Jericho One – som själv ALDRIG berättar för sina nya vänner att han sysslar med rollspel och med denna hobby relaterade sysselsättningar. Detta av rädsla för att själv få sig en nördstämpel!

Ps. Kom ihåg att under benämningen fantasyfans och rollspelare drar jag även in andra relaterade sysselsättningar som t.ex. brädspelare, trekkies, dataspelare och kortsamlare. Ds.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är väl inte så mycket nörd-stämpeln som att det faktiskt skulle vara dåligt att vara en nörd som är störande, när det gäller Ljungs krönika. Men jag tror också att hobbyn har långt fler undantag än du tror, ingen av de rollspelare jag känner är fet, finnig eller klär sig illa (eller tja, en gör det, men han är ju hårdrockare =P).
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
*skrattar gott*

"Jericho One – som själv ALDRIG berättar för sina nya vänner att han sysslar med rollspel och med denna hobby relaterade sysselsättningar. Detta av rädsla för att själv få sig en nördstämpel!"

Hehehe! Först trodde jag faktiskt att du menade allvar när du skrev ditt inlägg... /images/icons/laugh.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
pfft

jag som en del utav denna hobby fick själv nördrysningar!
...
Så försök inte låtsas att det är tufft att vara rollspelare ? det är töntigt och kommer så förbli!
...
Jericho One ? som själv ALDRIG berättar för sina nya vänner att han sysslar med rollspel och med denna hobby relaterade sysselsättningar. Detta av rädsla för att själv få sig en nördstämpel!

IMHO är det du som har problem, inte hobbyn. /images/icons/smile.gif
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Jag måste säga att jag till en viss del håller med, självklart har du överdrivit lite, men det kan man ju filtrera bort eller något.

Jag tror dock att det inte är själva rollspelandet som är nördigt, jag tror att det kommer från det andra hållet, nälingen att det är datornördar som börjat spela rollspel. Åtminstone jag var datanörd före jag var rollspelsnörd, men vem har sagt att det är mågot fel med att vara nörd?

Jag tror att den största orsaken till att man blir nördförklarad är att ens medmänniskor inte riktigt förstår vad man sysslar med. Jag vill inte påstå att det är en undantagslös regel, men i många fall kan det vara sant.

Dessutom känner jag flera personer som blivit nördförklarade pga sitt datorintresse än rollspelsintresse.


Det stora problemet är inte att rollspelare är nördar utan det att de inte inser det :) Och det kan man se som det positiva som Ljung har tillfört världen, det att nördarna (åtminstone de som följt med debatten här) inser att de är nördar (eller åtmisntone anses vara det). Samtidigt måste det också upprepas att det inte är något fel med att vara nörd.

Hellre en lycklig nörd än en olycklig "vanlig" människa! - Leif Åstrand (jag IRL)

Sådeså!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,497
Location
Stockholm
Det störande med hennes artikel var att hon menade att _alla_ som var intresserade av fantasy var nördar, och _alla_ som är nördar _bara_ är nördar. Att ett fantasyfan inte har något som helst liv utanför fantasy. Och det är ju bara lögn.
 
Joined
17 Jun 2000
Messages
72
Location
Ekenäs, Finland
Jag är nörd, an' I'm proud o' it

Jag har varit nörd i långa tider redan... Och ibland funderar jag hur det är att vara "vanlig"...

Men istället fortsätter jag med min mission! Jag lurar ut halvnördar ur gemenskapen och lär dem irrlärorna som finns inom fantasyns och rollspelens värld. Snart kommer jag att ha en armé med rollspelare som lyder Spelledaren (jag) och kan TA ÖVER VÄRLDEN MUAHAHAHAHA!...
Eh...
Jo.. Precis...

Men nörd är jag enligt min egen definition av nörd:
Nörd:
1) Person med ohälsosamma detaljkunskaper inom ett visst område och kan tala om detta för total ointresserade i långa stunder. T.ex. historienörd: Vet exempelvis allt om ryska tsarernas frukost-vanor och drar sig inte för att berätta det för alla denne känner... Ofta flera gånger.
2) En person som försöker definiera vad ordet "nörd" är...

Men rekryteringen fortsätter, jag håller på att dra två stycken långsamt in i träsket nu... Ena är trött på att vara standard och har nyligen läst&sett LotR och blev helt begeistrad. Den andra är nästan konverterad redan... litet av detaljarbetet behövs ännu slipas. Sedan får jag inrikta mig på nya offer...

Jan from Finland
-Världherravälde nästa
"Be strong in your Ignorance"
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Så du snackar skit om hårdrockare nu din lille jävel /images/icons/laugh.gif...

Inget illa menat, men alla har rätt till sin stil. Tyvärr hinner jag inte skriva så mycket på detta svar som jag skulle önska då jag skall till stan med en polare nu (kolla brudar och lite annat).

Dagens musiktips: Vanessa Mae - Classical Gas

/Seinet Wintermute - Och det är inte den klassiska fisen jag menar med "Gas" /images/icons/wink.gif
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ingen rök utan eld !

Som sagt, det finns ju ingen rök utan eld...
Men ändå. Jag tycker det inte är SÅ töntigt. Kanske det finns de saker som är mindre töntigt. men säg den sport eller hobby som INTE har nån slags from av tönterier i sig. Jag kan iaf inte hitta nån.
Jag tycker iaf att den här hobbyn är rolig & kan leva med att folk & fä tycker att den är töntig. De flesta blir faktsitk intreserade när jag nämner att jag spelar rollspel & vill vara med & iaf testa på det.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hahahaha!

Tja, det är ju ändå något charmigt med stripigt hår, urtvättade bandtröjor och slappa skinnbyxor =)
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Tja, jag har fått uppfattningen att en stor del av de hårdrockare som finns går klädda i Jeans och t-shirt (med favvobandet på) och studerar numera på högskola/universitet..

Jag har bara fått den uppfattningen.

/Seinet Wintermute - Har nu varit i stan och traskat runt med en polare och kollat lite allt möjligt (läs: Spel och skivor)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Ingen rök utan eld ! (ot)

Hmm, om man tänker efter så är det rätt vanligt med rök utan eld... lämnar man något i ugnen för länge eller om man blåser ut ett ljus så lär man få påtagliga bevis på detta. Däremot kan jag inte komma på någon eld utan rök eftersom det brukar vara röken (den brännbara gasen) som brinner...

Ordspråket borde därför lyda: "Ingen eld utan rök".
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jo, men jag bor i ju i Södertälje, där hårdrockarna är finlandssvenskar som jobbar på Scania. Eller också är de gamla skateboardåkare =)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ingen rök utan eld ! (ot)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"eller om man blåser ut ett ljus"

<hr></blockquote>



Nej för då är det ju ingen eld inblandad (?).
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Ingen rök utan eld ! (ot)

Nej för då är det ju ingen eld inblandad (?).

den har ju slocknat... i stunden finns alltså rök utan eld...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
liten fråga

jag har nu inte läst Ljungs trevliga(?) artiklar/krönikor men jag undrar en sak:
tror ni att hon någonsin kommer att se LotR?
för ifall hon gör detta så kommer hon ju själv få nörd stämpel på sig. eller? och i sådana fall kan man ju bara blankt skita i det hon skriver? rätt?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ingen rök utan eld ! (ot)

Nja, jag ger mig ändå inte. Du hade fortfarande inte fått röken utan eldens hjälp.

Dessutom, när man vänder på uttrycket tappar det ju lite (mycket?) av sin betydelse
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Nope, det gör jag ju inte, antar att det är olika hårdrockare beroende på om det är en "studentstad" eller inte... eller kanske inte /images/icons/smile.gif.

Jag bryr mig egentligen inte om hur andra går klädda, om det vore så skulle jag inte ha lärt känna två underbara människor vid namn Marielle och Glenn (två "blackare"), hur schyssta som helst!

/Seinet Wintermute - Trött som fan, skall nog sova snart...
 
Top