Nekromanti Fantasycyberpunk

ÄlveKatt

Veteran
Jag håller på att skriva ett Fnatasycyberpunkrollspel som jag skulle vilja få i spelbart skick.

Just nu håller jag på med en slags lista som ska underlätta att skriva äventyr med många lager i en globaliserad fantasyvärld. Det är en lista som utgår från vad olika aktörer vill, vilka metoder den formen av aktörer kan tänkas använda och vilka problem som kan uppstå.

Jag vill gärna ha lite hjälp att utöka orsaker, metoder och viljor i listan, och göra den mer lättanvändlig. Beskrivning och lista följer:

Att skapa äventyr till Staden handlar om att se till olika viljor och de konflikter de kan leda till. Man kan börja med att ställa frågan vem vill vad och varför, vilka metoder de är beredda att använda och har till sitt förfogande och vem de kan utnyttja för att nå sitt mål.

För att underlätta äventyrsskapande för äventyr i staden så beskriver jag detta i fyra eller fem led. De tre första är de jag redan beskrivit i stycket ovan och det fjärde ledet beskriver de begränsningar och hinder som respektive kan råka på. Listan kan även innehålla förslag på vilka känslor och livsöden kan ligga till grund för olika viljor. I femte led kan det stå varför olika element existerar, behövs eller fungerar.

IStadens spelvärld finns

Storföretagen - Vill ha pengar och kontroll, och slippa uppstickande konkurrenter - Är kanske inte rädda för att manipulera eller skapa sekter och kulter som självmordsbombar deras konkurrenter. Utöva finansiella påtryckningar utan skrupler. Muta. Stjäla akademiker och magiker om de behöver dem. Bland de saker de kan råka ut för finns Lagar, konkurrenter, missnöjda anställda, idealister, med mera.

Religösa sekter, kulter och föreningar - Vill ha makt och följeslagare - rekryterar gärna arbetaren som bara vill komma bort ifrån alltihopa eller idealisten som vill ha förändring.

Köpmän - Vill sälja och importera - Använda sig av smugglare, låta sig mutas av storföretag att inte sälja konkurrenternas material. Ljuga som borstbindare. Kan råka ut för bland annat missnöjda kunder, konkurerande köpmän, uppköpning, sanktioner.

Gemene man - Vill ha rättvisa och bättre förhållanden, arbetaren vill kanske bara komma bort ifrån alltihop. - Sabotera sin arbetsplats. Strejka. Klaga högljutt.

Idealisten - Vill ha rättvisa och bättre förhållanden och försöker göra något åt det - Demonstrera på gatorna, sprida information på nätet, samla in pengar.

Statstjänstemän - Vill ha struktur och makt, och hög lön - Ljuga som en borstbindare, lobba för nya lagar, missbruka skattemedel. Muta. Råkar ibalnd ut för utpressning. Bli utsatta för mordförsök.

Ambassadörer utifrån - Vill påverka samhället för att nyttja hans eget land på alla möjliga sätt och vis. - Kan använda sanktioner, hot, utpressning, likväl som fördelaktiga metoder. Kan bli utsatta för mordförösk, utpressning, med mera.

Minoriteterna - Vill sluta bli beskyllda för allt dåligt som händer och ha samma rättigheter som gemene man. - Allt som desperationen kan leda till.

Den organiserade brottsligheten - Vill ha makt och lyx och uprätthålla sin egen förvridna hederskodex. - Drar sig inte för utpressning, mord och mutor.

Akademiker - Vill ha pengar till sin forskning. Vill bli erkända och åtnjuta respekt. Idealistiska akademiker kanske vill stoppa viss forskning, dölja forskning som dom anser att fel personer inte bör se eller sprida forskning som storföretag eller regeringar vill hålla hemliga eller trycka ner för att få behålla monopol. - Låter ibland de som finansierar dom styra forskningen. Förfalska information och resultat.

Millitären - Vill ha struktur och något att skjuta på, men ligger mest i träda.

Att beskriva nya element till ditt äventyr.
Exempel, ett storföretag.
Företagets vilja, dess verksamhet och front.
Företagets rum på nätet.
Företagets ledare och organisation.
De kopplingar och kontakter företaget behöver för att driva sin verksamhet. Dessa kopplingar kan vara riktlinjerna du behöver för att skapa eller välja övriga element, som skapar fler element som i samverkan med de första bildar grunden till ett äventyr.
De element som företaget genom sin verksamhet får problem med.

----

Kommentarer, idéer?

Rising

Vila i frid
Man kan börja med att ställa frågan vem vill vad och varför, vilka metoder de är beredda att använda och har till sitt förfogande och vem de kan utnyttja för att nå sitt mål.
Ja, det är en jättebra utgångspunkt. Som spelledare är jag också tacksam om du skiljer ut dessa aktörers modus operandi gällande anställandet av äventyrare separat.

Alltså: Den organiserade brottslingen har ju exempelvis egna killar för att utföra mord och brott; till vilka jobb bestämmer de att ta kontakt med äventyrare (alltså; i första hand rollpersonerna), och på vilka sätt utmärker sig den undre världen som arbetsgivare? Kanske är det i regel lätta jobb till bra betalning, men hög riskfaktor så till vida att man ofta blir blåst av sina egna?

---

När det gäller din korta beskrivning av de olika aktörerna så slogs jag av en sak: Läs bara vad de heter; Idealisten, Statstjänstemän, Ambassadörer utifrån, osv, och säg det första, mest uppenbara som man kommer att tänka på. Det visar sig alltid stämma i din beskrivning. Det är kanske inte så bra att alla beter sig precis så som man förväntar sig att de skall. Det framstår till och med som klyschigt. Nu förstår jag dock att det här bara var korta beskrivningar och att du har mycket annat på lager; så mitt råd blir bara att tydligare lyfta fram det som gör ditt spel speciellt i dina riktiga texter.

Jag skulle inte ens skriva att Storföretagen "vill ha pengar och kontroll" för det kan man ju räkna ut med arslet. Försök vara tydligare med att lyfta fram det som faktiskt är värt att läsa; knorrarna, utropstecknen, det iögonfallande, det inbjudande, det tankeväckande, osv.

ÄlveKatt

Veteran
Tja, det är faktiskt tänkt att vara den enklast möjliga. En lista att utgå ifrån när man fastnat. Så övergripande som möjligt. Saken är väl den att det mesta är så enkelt, det är lagren av känslor som skapas och/eller ligger bakom som ger knorrarna, utropstecknen och så vidare. Listan är tänkt att innehålla en samling aktörer med vitt övergripande definition. Och dessa känslor kommer fram när man sätter de olika aktörerna i relation till varandra. Det vill säga i de senare leden som jag inte riktigt hunnit utveckla ännu.

Min önskan var att få konkreta förslag till de senare leden.