Nekromanti Fantasy

Roki Gorim

Veteran
Joined
28 Sep 2001
Messages
83
Location
Örebro, Sverige
Jo jag undrar om det finns någon bra fantasy film som man kan se lite av dvärgar,Alver och drakar???

Det närmsta jag har kommit är Merlin, Men där ser man inga dvärgar eller alver :gremfrown: Synd nog.....

HOPPAS PÅ SVAR!!!

Mvh. Roki Gorim Renk Ghor
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jo jag undrar om det finns någon bra fantasy film som man kan se lite av dvärgar,Alver och drakar???"

Tja, vi har ju Dungeons&Dragons, men den betecknar jag inte som bra.

Vi har Willow, men draken ser lite konstig ut, det finns inga alver och dvärgarna kallas inte för dvärgar och har inte nödvändigtvis skägg.

Vi har Dragonheart, men den saknar också alver och dvärgar.

Sen finns ju Tenth Kingdom, men drakarna är utdöda (men det finns ett apkoolt drakskelett i den) dvärgarna saknar återigen skägg och serien är sju timmar lång.

Vi har Dragonslayer, men den saknar också alver och dvärgar.

Sen har vi min stora favorit: The Dark Crystal, som visserligen saknar både drakar, alver och dvärgar, men har å andra sidan skeksis, mystics, gelflingar och podlingar.

Annars blir du nog tvungen att vänta till jul, då Lord of the Rings kommer, för till skillnad från rollspelsbranschen så har Hollywood insett att man faktiskt inte behöver alver, dvärgar och drakar i fantasy för att det ska vara fantasy.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Tja.. Vi har "Mörkrets furste". Tror att den heter så iaf. Inga alver lr (kanske) dvärgar men väl älvor och enhörningar. Vättar (goblins) också om jag kommer ihåg rätt. Sevärd

Det finns den första SoR-filmen, men den lades ner pga budgeten så det är bara till den andra boken.

"He-man" m Dolph:an.. Helt klart sevärd om man är ett killgäng som vill underhållas en dryg timme.

Vill du däremot ha en bra fantasyfilm så får du (skita i dvärg/alvbegäret och) söka dig till Conanfilmerna och Ladyhawk (m Michelle Pfeiffer och Rutger Howard).. Ladyhawk är bra om man kan ignorera den stämningsförstörande syntmusiken.

Det gick en serie när jag var mindre.. Runt 10 år tillbaka i tiden. Var på engelska och det var en historieberättare som berättade sagor á la bröderna Grimm. Verkligen bra (tyckte jag då, iaf). Kansek nån annan på forumet kan hjälpa mig m namnet på serien.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker Roki Gorim uttryckte sig konstigt. "bra" och "fantasyfilm"? De två orden går verkligen inte ihop
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,927
Location
Sandukar
Ladyhawke

Jag är tydligen den ende som gillar synthmusiken, men jag gillar ju The Alan Pasrsons Project också så. ,-)

Små korrigeringar - filmen heter som sagt Ladyhawke och det är Michelle Pfeiffer och Rutger Hauer, tillsammans med Matthew Broderick som leder filmen. Ladyhawke är en fantatiskt saga, med bra ingredienser. Speciellt på DVD.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,516
Location
En mälarö
>Jo jag undrar om det finns någon bra fantasy film som man kan se lite av dvärgar,Alver och drakar???

Om du backar lite vad gäller kravet "bra", så kan du försöka lägga händerna på "Hawk the Slayer" (80). Den innhåller både alver och dvärgar, men även en jätte och annat fantasy-mys.

Om du vill se en snygg drake föreslår jag "The Dragonslayer" (81), som inte bara innehåller just en sådan utan även är en bra film.

/Anders (som är bisarrt förtjust i alla Conan-kopior som dök upp på 80-talet)
 
Top