Fantasy, Vildmark och Tabeller

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Rollpersonerna ska passera genom en stor ödemark. Tänker Arnor eller Svärdets Sång. Det finns mer spår av civilisation än faktisk civilisation, och ganska low-level när det gäller fantasymonster.

Jag skulle vilja ha slumptabeller för vildmarken som både jag som SL och spelarna får förhålla oss till.
Jag vill ha intressanta "encounters" som inte i huvudsak är "monster" utan platser som kan vara naturliga hinder, utmaningar, händelser, eller rent av fällor. Och så klart ruiner att gömma sig i, undvika eller utforska. Väder kan vara en faktor.

Det får gärna vara lite suggestivt... dimmor, vargar som ylar, ögon i mörkret runt lägerelden, stora fåglar som besvärar.

Jag är inte sugen på att förbereda en stor hexcrawl. Jag vill hellre slumpa mig fram utmed vägen. Så det känns lätt, snabbt och oförutsägbart. Men det får ändå gärna finnas meningsfulla val, både i det lilla och i det stora.

Jag har såklart googlat lite, och tittat snabbt på drivethrurpg. Det känns som att det är
1) Ganska små tabeller
2) Fokus på terrängtyp (berg, dal, flod), det är nog inte SÅ varierande terräng, jag är mer intresserad av platser eller händelser.
3) Fokus på monster och strid

Finns det någon bra resurs? Någon bok, pdf, websida, med tabeller för det jag söker?
 
Top