Nekromanti Fantasy/Tech fantasy - Flygande farkoster

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag sitter och spånar på en värld. I nuläget har jag inte bestämt om det skall vara Fantasy eller mer åt Tech fantasy, men det kommer inte att vara standard Fantasy. Jag tänker mig att världen i princip definieras av ett antal koncept, teknologisprång som format hur världen ser ut både fysiskt och i viss mån metafysiskt, och ett av de koncepten är stora, långsamma flygande farkoster. Nu letar jag efter något som har rätt smak.

Jag gillar "vetenskap", när saker och ting hänger ihop på ett bra sätt. Det behöver inte vara baserat på vår världs fysik, men jag gillar heller inte svepande saker som "Det är magi" eller "Gudarna lyfter farkosten". Så jag letar efter något som känns tillräckligt "realistiskt" för att uppfylla min suspension of disbelief.

Mina tankar har gått åt olika håll. Klassiska flygande skepp med olika former av magi, pseudovetenskapliga saker som legeringar som nollar gravitationen eller diverse andar/elementarer som bär dem. Dessa ger inte den smak som jag vill ha. Jag funderar på diverse gasfyllda flygande djur men över lag tror jag att de faller på att jag tycker det är äckligt. Zeppelinare är nästan precis det som jag vill ha men de faller på att jag gärna vill att skeppen skall kunna lyfta ganska mycket samt på att jag (nu svär jag i kyrkan...) känner att jag är lite trött på zeppelinare. Jag har även funderat ganska mycket på om man kan göra någon Animistvariant av det men inte landat något som smakar rätt.

I världen finns en extremt kompakt energikälla som även om den inte är explosiv kan generera enormt mycket energi över tid (tänk ved som brinner 50 ggr längre/är en faktor 50 mindre i volym/massa, inte bensin). Så om man byggde ett ånglok så kunde vedvagnen vara jätteliten.

Det skulle vara kul med någon kreativ lösning på detta, något som faller utanför ramarna lite men som ändå känns som det hänger ihop. Någon som har några tankar och idéer?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
YouTubes första rekommendation från Mekanurgs länk innehöll också en hel del intressant... och livsfarligt!

 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
luftskeppen har stora bönehjul som måste drivas runt för att få levitations besvärjelserna att fungera. Innan bönehjulen var man tvungen att ha ett tiotal magiker som konstant koncentrerade sig för att få skeppen att hålla sig flytande.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag gillar fantasyvärldar där magin utvecklats.
Istället för 1800-talets industriella revolution har en magisk revolution inträffat och magin har industrialiserats.
Det finns fabriker som massproducerar saker, men "arbetarna" är antingen golems eller elementarandar som massproducerar magiska vardagsföremål 24/7.
Sedan kan man tänka sig någon form av kontrarevolution där folk hävdar att elementarandar är intelligenta och ska ha samma rättigheter som människor.
Till slut kan man tänka sig att massproduktion av magiska föremål får manan att försvinna i närområdet och vi får den magiska motsvarigheten till miljöförstöring.

När det gäller flygförmåga i fantasyvärldar kan man ta sig en titt på drakar. I vissa fantasyvärldar är man medveten om att drakar är alldeles för tunga för att flyga och därför har ett magiskt organ som får dem att bli lättare.

Vill du ha en mer pseudo-vetenskaplig förklaring till flygande farkoster föreslår jag att du tar dig en titt på steampunk (där flygande farkoster är ganska vanligt).

Under 1800-talet trodde vetenskapen att rymden bestod av æther och att man kunde flyga genom denna.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Bra tankar, tack!

Ornithoptrar är tänkta att finnas i någon form, men för mig känns det som de passar bäst som små enpersons-farkoster. DaVinchis helikopter och helikoptrar över lag känns... Bullriga. :) Men å andra sidan kan segelduksversionerna kanske vara en cool approach.

Jag håller helt med i anths tankar, de stämmer mycket väl överens med det som jag vill uppnå. Ett antal teknoligisprång har format världen. Via luftskeppen har geografin förändrats. Det har kunnat uppstå och underhållas ett mer enklav/stadsstatsliknande samhälle. Samhällen kan byggas där de passar (eller även inte passar) utan lika stor hänsyn till omgivningar då varje stad är en hamnstad. Sådana saker som vägar och viss annan samhällsinfrastruktur är mindre viktiga. Krigsföring ser radikalt annorlunda ut. Stadsstaterna är ofta specialiserade runt en resurs (natur, kompetens, strategisk, handel, ...). Nya resurser behöver "skördas", politiska spänningar är annorlunda osv. osv.

Jag tror (är inte säker) att jag letar efter ett lite mer flummigt koncept till luftskeppen. Det kommer att finnas en hel del teknologi och det känns som det skulle vara kul om luftskeppen hade inslag av magi/mystik/naturreligion/... utan att för den delen bli alltför hippie om ni förstår vad jag menar? Inga magiska flygande träd eller mastordontmåsar utan gediget hantverk men ändå någonting som inte är rent industriellt. Jag funderade ett tag på någon sorts kraftstenar, men det klickar inte heller hundra. Jag vill (nog) inte ha Welles antigrav-material om nå förstår. Men absolut inga gudar. Denna värld har mycket lite synliga gudomliga krafter.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Vad sägs om flygande runstenar? Stora, massiva block av granit, på vilka magiska runor är ristade. Runorna vittrar bort varefter magin i dem förbrukas, så ångdrivna spindelautomater/golems/besvärjare med ångdrivna hackor måste bättra på den efter resans gång.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Multidimensionell köl. Det finns ett oändligt antal dimensionen, majoriteten av dem obebodda.
Mago-tenikerna har hittat ett dimensionellt band där man kan hitta flera halvt oformliga dimensioner som färdas i nästan vilken riktning man vill. Så man har en apparat som kan generera en närvaro i flera dimensioner samtidigt. Man flyger inte, man hittar helt enkelt en dimension där man kan ankra kölen så att man färdas i rätt riktning i den här verkligenheten.
De flesta skepp har inte så där supermånga dimensionella inställningar (och frihoppande är en sport för självmordsbenägna) så beroende på hur de dimensionella strömmarna går för tillfället (vilket kan avläsas med någon slags hyperkomplicerad astrolab) så kan det krävas luftkryssande.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Ide: Ebb och flod

(ledsen för den ostrukturerade formen...bara blandade idéer som kommer ut)

Världen och dess himlakroppar innehåller bla två ämnen. Det ena är starkt "magnetiskt" det dras mot sig själv "Attractium". Det ändra är starkt avskärmande "Deflectium".

Värden har två månar och ett antal kometer som kommer i kända och okända mönster.


Den ena månen är mycket magnetisk och den andra avskärmande. Kometerna kan vara det ena eller andra eller inerta.


Detta magnetiska grundämne "attractium" går att genom enkla men farliga alkemiska vägar att renframställa ur den blandade malmen. Med en stor ren kärna av "Attractium" omgiven av en öppningsbar sfär av "Deflectium" så kan man lyfta stora skepp.

Dock fungerar detta enbart med den ena månens hjälp, och att den andra månen inte stör, samt att div kometer inte stör.

Dvs dessa stora skepp måste landa i perioder när "vädret" (dvs den aktuella astromonomin med himlakropparnas lägen) inte tillåter lyft eller när lyftkraften är för kaotisk.
Matematik och astronomi är viktigt. Man kanske bara kan resa vid vissa säkra tidpunkter...om det inte är så att man känner till hur man skall resa säkert utanför de normala tidpunkterna. Gamla loggböcker kan vara mycket dyrbara och intressanta.

Tills en ny okänd komet siktas. Städer kanske kan bli isolerade i dagar, veckor, år. Nya rutter måste kartläggas.


Samt det exakt mekanik för att öppna och stänga "deflectiumet" så att inte attraktionskraften sliter sönder skeppet. Så mekaniker står högt i kurs samt finsmeder och skeppsbyggare.
Sannolikt är dessa skepp så stora att de behöver landa på vatten?

Att man inte använder haven som resvägar beror på massiva tidsvattenvågor, enorma guppies som tror skepp är mat på ytan....vad vet jag.


Man använder även detta ämne genom avancerande matematiska formler för att driva skeppen framåt. Hastigheten beror på vikten av skeppet och hur högt man flyger.

Nära marken är lätt, ofarligt, långsamt och ekonomiskt (ur säkerhetssynpunkt).
Högt är snabbt, farligt

Pga att det är möjligt att framställa rent "attractium" själv så går det att producera små skepp som kan stiga högt och färdas snabbt (om än osäkert" ....... vilket leder till pirater.

?Stora skepp kan inte stiga högt, för de kommer att slitas sönder av de olika kraftriktningarna?


Skulle detta vara något för din värld?
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
All materia strävar i en enda riktning.
Det sägs att världen uppstod genom att olikriktat strävande materia kolliderade och ansamlades, och småningom hade en oregelbundet linsformad klump uppstått.

Om någon som lever på ena sidan gräver tillräckligt djupt når denna till sist fram till materia som rasar upp ur hålet i stället för ned. Genom att fånga och ankra större olikriktade stenblock vid varandra kan önskad svävnad uppnås.Sidledes framdrivning göres lämpligtvis med markgående dragdjur.

Det sägs att i världens rand ligger Horisonfästet där de två sidorna kan hålla hov och mötas på varandras innertak.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
THZ;n282921 said:
Ide: Ebb och flod

(ledsen för den ostrukturerade formen...bara blandade idéer som kommer ut)

Världen och dess himlakroppar innehåller bla två ämnen. Det ena är starkt "magnetiskt" det dras mot sig själv "Attractium". Det ändra är starkt avskärmande "Deflectium".

Värden har två månar och ett antal kometer som kommer i kända och okända mönster.


Den ena månen är mycket magnetisk och den andra avskärmande. Kometerna kan vara det ena eller andra eller inerta.


Detta magnetiska grundämne "attractium" går att genom enkla men farliga alkemiska vägar att renframställa ur den blandade malmen. Med en stor ren kärna av "Attractium" omgiven av en öppningsbar sfär av "Deflectium" så kan man lyfta stora skepp.

Dock fungerar detta enbart med den ena månens hjälp, och att den andra månen inte stör, samt att div kometer inte stör.

Dvs dessa stora skepp måste landa i perioder när "vädret" (dvs den aktuella astromonomin med himlakropparnas lägen) inte tillåter lyft eller när lyftkraften är för kaotisk.
Matematik och astronomi är viktigt. Man kanske bara kan resa vid vissa säkra tidpunkter...om det inte är så att man känner till hur man skall resa säkert utanför de normala tidpunkterna. Gamla loggböcker kan vara mycket dyrbara och intressanta.

Tills en ny okänd komet siktas. Städer kanske kan bli isolerade i dagar, veckor, år. Nya rutter måste kartläggas.


Samt det exakt mekanik för att öppna och stänga "deflectiumet" så att inte attraktionskraften sliter sönder skeppet. Så mekaniker står högt i kurs samt finsmeder och skeppsbyggare.
Sannolikt är dessa skepp så stora att de behöver landa på vatten?

Att man inte använder haven som resvägar beror på massiva tidsvattenvågor, enorma guppies som tror skepp är mat på ytan....vad vet jag.


Man använder även detta ämne genom avancerande matematiska formler för att driva skeppen framåt. Hastigheten beror på vikten av skeppet och hur högt man flyger.

Nära marken är lätt, ofarligt, långsamt och ekonomiskt (ur säkerhetssynpunkt).
Högt är snabbt, farligt

Pga att det är möjligt att framställa rent "attractium" själv så går det att producera små skepp som kan stiga högt och färdas snabbt (om än osäkert" ....... vilket leder till pirater.

?Stora skepp kan inte stiga högt, för de kommer att slitas sönder av de olika kraftriktningarna?


Skulle detta vara något för din värld?
Jag gillar detta sjukt mycket! Jag har redan funderat på att ha flera månar runt jorden mest för att det är coolt (och några andra saker), men detta passar jättebra och även om jag gillar konceptet mycket så gillar jag ännu mer att fundera på specialister som kan uppstå runt detta precis som du är inne på. Speciella hantverkare för att bygga skeppen, specialister för att föra fram dem, stiltje-fenomen genom månfaser, behovet av avancerad rutt-planering, ...

Stort tack!
 
Top