Nekromanti [Fantasy!] Tärningsinflation

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Vi är nya på tärningspöl och en oro som uppstod efter första sessionen var just detta. Som jag tolkar reglerna riskerar spelare med erfarna karaktärer att behöva slå en hejdlöst massa tärningar. Tänk FYS 6T + vapen 4T + stridsvana 10T + yxkämpe 10T = 30T att rulla om jag lägger allt på anfall (okej det blir kanske 29 men iaf) Med lite magiska grejer och exploding dice blir det ännu fler?

Är vår oro befogat eller är detta ett pappersproblem som i praktiken inte alls är jobbigt?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det lär ju dröja innan man kommer upp i t.ex Stridsvana 10T.. förmodligen åratal av spelande.... om någonsin. Och ditt exempel är ju en karaktär som är väldigt optimerad på att slåss i närstrid, men kass på allt annat.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det finns trots allt nog mycket man kan köpa i Fantasy!, som man nog gärna vill förbättra, och det med varierade kostnader som är relativt höga. Förövrigt kanske man vill vara lite sparsam med hur man balanserar upp sitt bruk av ET. Tänkt på det och det faktum att man i regel får 1 ET på session.

Med andra ord tror jag att Arfert har rätt i det han säger, det är en ganska lång väg innan man når så feta pölar, vilket förövrigt förutsätter att man i princip bara bygger på sådant som gagnar ST.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
....jag börjar misstänka att Zimith missförstått något, eftersom siffran 10 också har dykt upp i en annan tråd.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
För att ta ett mer realisitiskt exempel då... FYS 5T + stridsvana 5T + magiskt vapen 5T + yxkämpe 5T = 20T. Att någon uppnår detta händer kanske inte nästa vecka men om Fantasy! fortsätter att spelas så är ovan exempel inte alldeles osannolikt? Och att maxa sina stridsförmågor kommer nog inte att vara helt ovanligt. 20 tärningar ter sig ändå lite halft knepigt om jag ska vara ärlig. Men du kanske har rätt, det ligger långt in i den dimmiga framtiden! :gremlaugh:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
....jag börjar misstänka att Zimith missförstått något, eftersom siffran 10 också har dykt upp i en annan tråd.
10 är ju ett återkommande värde i Fantasy!.

ET är maxat vid 10, där når man stopp. Dock man man ju köpa saker med ET vilket jag att man lätt ungår att maxa det - även om ingenting speciellt händer när ET maxas mer än att det maxas.

Förövrigt är 10 max/stopp för hur många nivåer/T man kan ha i en Förmåga. Att höja en nivå i en förmåga kostar 10 ET, att skaffa nya förmågor kostar 20ET, dvs. två omgångar maxad ET.

10 är också maxgränsen för Egenskaperna. En egenskap hos en RP kan inte nå högre än 10. Att höja en nivå i en egenskap kostar 30ET, dvs. tre omgånger maxad ET.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Zimith said:
För att ta ett mer realisitiskt exempel då... FYS 5T + stridsvana 5T + magiskt vapen 5T + yxkämpe 5T = 20T. Att någon uppnår detta händer kanske inte nästa vecka men om Fantasy! fortsätter att spelas så är ovan exempel inte alldeles osannolikt? Och att maxa sina stridsförmågor kommer nog inte att vara helt ovanligt. 20 tärningar ter sig ändå lite halft knepigt om jag ska vara ärlig. Men du kanske har rätt, det ligger långt in i den dimmiga framtiden! :gremlaugh:
Det är inte osannolikt omöjligt. Det kan hända. Men... (förutom det som sagts ovan)
... Glöm inte att Fantasy! är rätt dödligt. Det går lätt och snabbt att dö i Fantasy, det är iaf den känslan jag har. Vill förövrigt minnas att det påtalas i boken. När vi spelade vår första omgång rök nästan två RP... Och jag snällade ändå till det hela - softa fiender (tre klent beväpnade rövare utan rustningar). :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tja, att få upp Yxkämpe och Stridsvana till 5 var behöver man minst 80 speltillfällen med den karaktären... och då har man en stridsmaskin som inte kan göra så mycket annat.

Överlever man så länge tycker jag man förtjänar 20T.
 

oolaa

Veteran
Joined
13 Mar 2005
Messages
85
Location
Uppsala
Ibland vill man ju spela en kampanj där spelarna från början är väldigt mäktiga, då riskerar man ju redan från början att ha väldigt många tärningar.

Å andra sidan, har man spelat det minsta Warhammer så vet man att det faktiskt är KUL att rulla vansinnigt många tärningar.

Så det så.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Alltså. Att börja med 8 höjningar i Fantasy! är lite som att börja på lvl 25 eller så i DND 3.5 DVS man kan göra så men det är kanske inte att föredra.
 
Top