Nekromanti Fantasy som tar slut

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Och så får man inte glömma nya boken "Fools errand" som är börjag på en ny trilogi som är en fristånde fortsättning på "Farseer" trilogin.

Elin
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Men va faan!! JA, det finns fler böcker som utspelar sig i samma värld osv. men jag kände iaf att inget tvång att läsa böckerna efter "magician" och det är det enda jag kan utgå ifrån, eller hur?? handlingen i magician är avslutad, sen har de´två övriga böckerna i "riftwar saga" en mer sammanhållande handling... och serpent war är ju en helt annan historia.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Mums!

Jepp. Leta upp och läs, Arre. Annars blir jag dörrvred på dig minsann.
Om inte annat så för att läsa om den gode Imps bravader ;)


Storuggla, gillar RR Martins grejjor
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Svart eld av Christina Brönnestam.

Möjligtvis också Efter lägereldarna av Per Jorner.

/Daniel
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Vad sägs om Biblen, nu finns den förvisso i två delar men det är en av de äldsta fantasy berättelserna och var till och med före Tolkien med en triologi om man räknar in Koranen.

Jag gillar inte Bibeln; det är för mycket sex och våld i den! /images/icons/smile.gif
...eller om jag ska vara ärlig: Jag har bara läst de bitar som innehåller mycket sex och våld.

/tobias
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Orkade inte kolla igenom alla inläggen, så jag kanske tipsar om en bok som någon annan redan tipsat om. Men "Morkeleb den svarte" är bra, sen vet jag inte om stavningen är rätt eller vem som skrev den.

Minnet är bra men kort!
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Boken skrevs, om jag inte missminner mig, av Barbara Hambley och var en i raden av Äventyrsspels usla översättningar. Boken kan väl ändå knappast beskyllas för att vara någon av de mer kvalitativa fantasyromanerna?

/Daniel
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Dålig översättning förvisso. Men heslt klart en bra story. En defintivt annurlunda fantasy, långt ifrån den klassika historien med den lilla hjälplösa whatever som ska iväg och rädda världen.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Tja. Elric är väl lite annorlunda också, men det hjälper inte. Både story och språk är i underkant usla och då spelar det andra ingen roll. Undrar hur Moorcock någonsin kund ebli utgiven. Det är som Bill & Ben fast i fantasymiljö...

/Daniel
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Har inte läst Elric. Men något måste serien ha eftersom den blev så stor.
Men det är klart Titanic (filmen) anses vara ett mästerverk....

Jag gillar "Morkeleb Den Svarte" för att karaktärena skiljer sig ganska mycket från annan fantasy. Inga stereotyper direkt.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Om du gillar sånt så måste du läsa Andreas Romans kommande roman "Vargen & kättaren". Jag gillade inte hans Drakväktare, men med denna bok sällar han sig till toppskiktet inom svenskfantasy. Jorner får då ordentligt med pisk av honom. Jag tror bara att det är Brönnestam som kan slå honom med "Svart eld" (möjligtvis Astrid undantaget)./Daniel
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Neverwhere är riktigt bra. Neil Gaiman är ett geni. Eller närapå. Måste läsa Good Omens så snart jag får möjlighet.

/Daniel
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
svensk fantasy?? finns det bra svensk fantasy??
har iofs inte läst mycket svensk fantasy, men Andreas Roman verkar vara skit, började läsa lite i dräparen eller vad den nu heter men slutade nästan direkt för att språket var så dåligt...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag kände iaf inget tvång att fortsätta läsa något mer av feist när jag läste dem... derämot gjorde jag det för att jag tyckte magician var så bra.. tyvärr höll inte resten av böckerna i riftwar saga samma kvalitet...
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
En bok som inte helt ryms inom genren fantasy utan som rör sig lite i gränslandet är Domedagsboken av Connie Willis.
En tidsresehistoria där huvudpersonen reser tillbaka i tiden till 1300-talet och digerdöden.

Hans
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Har inte läst något själv av Roman, men man kan ju undra. Till och med titeln är ju konstig. Dräparen. Förvisso kan man "dräpa" någon, men det heter ju "dråpare".

Hans
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
"The Dreamthief's Daughter" är ju fristående, även om det förekommer flitiga referenser till andra böcker ges det ju en förklaring. Om man är intresserad av riktigt märklig "historisk fiktion" (bland annat involverande förekomsten av magiska svärd i koncentrationsläger) kan det vara en kul bok att läsa...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jo, det var inte gulliga översättningar, men de lyckades faktiskt med en riktigt lustig sak. De översatte Elric-böckernas Imrryr till Irrmyr. Vilket passar bra eftersom Imrryr är en irrmyr ;)

Appropå att du dissar Elric-böckerna så vill jag nämna att jag inte alls håller med. Storyn och språket är kanske inte stor litteratur, men det är som med bra rockmusik. Man hänger med av bara farten. Och det är väl den känslan han är ute efter också, vad jag förstått.
 
Top