Fantasy skräck

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Exalted:s böcker om Abyssals och nekromantik är bra inspiration för nya/annorlunda odöda och hur man kan använda dessa.
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
79
Into the Wyrd and Wild med äventyrssamlingen Grim Harvest and Other Adventures. Det säger sig vara systemagnostiskt men passar bäst till OSR-spel.
 
  • Like
Reactions: PAX

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Svår fråga, jag själv har varit ute efter liknande, men inte direkt hittat något. En utmaning är då hjältar draperas i rustning och vapen förväntar de sig att ha en chans.
Fantasyskräck som jag tror funkar bäst är där spelarna vet att det är skräck de kör och agerar därefter, tex bygg om Alienäventyr till fantastmiljö (alla vet du ej kan vinna mot en Xenomorph), eller tex äventyr i CoC Dark Ages. Har inte några äventyrstips på rak arm.

Trots alla rpg man äger sticker brist på skräck i fantasymiljö ut som en bristvara.

Stötta ett spel vid namn Cohors Cthulhu på Kickstarter nyligen, men det kommer antagligen också vara mest fantasy där man strider mot monster i värld med skräcktema. Andra sådana exempel är tex Shadow of the Demon Lord.

För mig funkar skräck bäst när det är personligt, ofrånkomligt och obehagligt, men det kräver att alla är med på det runt bordet.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
En del äventyr till Warhammer FRP går åt skräckhållet, t ex det stilbildande Shadows Over Bögenhafen.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Det är inte ett äventyr men Band of Blades är ett uttalat horror fantasy spel. Där man spelar soldater som retirerar från en övermäktig fiende.
Kanske inte är exakt vad som letas efter
 
Top