Fantasy skräck

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,203
Location
Tindalos
Jag behöver inspiration av skräck och tänker då på skräck i fantasyäventyr. Så vilka bra fantasyäventyr finns det med skräcktema som huvudingrediens?
 
De klassiska att nämna är väll:
Ravenloft
Vampire the Dark Age
MAGE the Dark Age
Bloodshadow
 
Jag behöver inspiration av skräck och tänker då på skräck i fantasyäventyr. Så vilka bra fantasyäventyr finns det med skräcktema som huvudingrediens?
Vad är det för sorts skräck du vill ha med? Det finns ju massor med skräckinslag i mängder av äventyr.
 
De klassiska att nämna är väll:
Ravenloft
Vampire the Dark Age
MAGE the Dark Age
Bloodshadow


Vad är det för sorts skräck du vill ha med? Det finns ju massor med skräckinslag i mängder av äventyr.

Är ute främst efter kampanjer och äventyr med skräcktema i fantasy. WoD faller bort.

Tänk horror i fantasyvärld. Inte glada/hårdförda äventyrare som nedgör veckans monster. Mer i stil med hur de vanliga skräckrollspelen bygger upp kampanjen/äventyret.
Vad är skräck i en fantasyvärld där rpna redan är allvetande om andra fantasymonster?
Jag vill jämföra lite. Se vad som skiljer fantasyskräck från "moderna/nutida" skräckbaserade äventyr.
 
Är ute främst efter kampanjer och äventyr med skräcktema i fantasy. WoD faller bort.

Tänk horror i fantasyvärld. Inte glada/hårdförda äventyrare som nedgör veckans monster. Mer i stil med hur de vanliga skräckrollspelen bygger upp kampanjen/äventyret.
Vad är skräck i en fantasyvärld där rpna redan är allvetande om andra fantasymonster?
Jag vill jämföra lite. Se vad som skiljer fantasyskräck från "moderna/nutida" skräckbaserade äventyr.
Någon form av monster som till synes är helt omöjligt att besegra, låt dem för att de misslyckas gång på gång. Låt dem få hinter om att monstret kommer och veta att det snart är dags igen. De ska vara desperata, de ska få panik, ingenstans ska vara säker. De ska ha tappat kontrollen.
 
Någon form av monster som till synes är helt omöjligt att besegra, låt dem för att de misslyckas gång på gång. Låt dem få hinter om att monstret kommer och veta att det snart är dags igen. De ska vara desperata, de ska få panik, ingenstans ska vara säker. De ska ha tappat kontrollen.

Efterfrågar exempel på just sådant, som jag skrev i trådstarten.
 
Det är svårt att skriva fantasykampanjer som fokuserar på skräck när regelsystemet inte riktigt stödjer saker som:
  • Fördröjningstaktiker
  • Encounters där vinna är att inte förlora.
  • Mission kill (du lever, men dina skador är sådana att du inte längre kan slåss)
Ovanpå det så har folk blivit indoktrinerade att reträtt är värre än döden. Så det är skitfrustrerande att som spelledare försöka skriva något som en Shannara kampanj, där om du har tagit dig ur ett encounter utan att någon är död eller allvarligt sårad så är det en fantastisk framgång...men där fiendens natur betyder att du kommer behöva ta dig ur sådana här encounters igen och igen och igen.
 
Det är svårt att skriva fantasykampanjer som fokuserar på skräck när regelsystemet inte riktigt stödjer saker som:
  • Fördröjningstaktiker
  • Encounters där vinna är att inte förlora.
  • Mission kill (du lever, men dina skador är sådana att du inte längre kan slåss)
Ovanpå det så har folk blivit indoktrinerade att reträtt är värre än döden. Så det är skitfrustrerande att som spelledare försöka skriva något som en Shannara kampanj, där om du har tagit dig ur ett encounter utan att någon är död eller allvarligt sårad så är det en fantastisk framgång...men där fiendens natur betyder att du kommer behöva ta dig ur sådana här encounters igen och igen och igen.

Ja! Verkligen Shannara! Den är ett bra ställe att ta saker från. Ravenloft är värst att ta från för där är det ”Pynta allt för Halloween”.
 
Är ute främst efter kampanjer och äventyr med skräcktema i fantasy. WoD faller bort.

Tänk horror i fantasyvärld. Inte glada/hårdförda äventyrare som nedgör veckans monster. Mer i stil med hur de vanliga skräckrollspelen bygger upp kampanjen/äventyret.
Vad är skräck i en fantasyvärld där rpna redan är allvetande om andra fantasymonster?
Jag vill jämföra lite. Se vad som skiljer fantasyskräck från "moderna/nutida" skräckbaserade äventyr.

IMO är det betydligt bättre att göra när det inte finns en monstermanual att följa, men annars rekommenderar jag alla äventyr som involverar spöken och vålnader som inte går att slå ihjäl utan behöver hanteras på andra sätt.

Men för exempel så innehåller typ alla mina SKR-äventyr skräckinslag på ett eller annat sätt. Det handlar ofta om långsam utforskning av farliga miljöer där man aldrig vet vad som kommer dyka upp bakom nästa krök.
 
  • Like
Reactions: PAX
Tänk horror i fantasyvärld. Inte glada/hårdförda äventyrare som nedgör veckans monster. Mer i stil med hur de vanliga skräckrollspelen bygger upp kampanjen/äventyret.

Alla grejer till Call of Chullulu som utspelar sig i för 1900-tal kan nog vara av intresse.

Mycket av det som har skrivits till Lamentations of the Flame Princess är skräck-lutande (och du kan hitta flera äventyr i bibliotekssystemet).

Ravenloft är en av de där spelvärldarna som har fått en massa gjort för sig så det finns grejer som är mer normalt grottröj i Hammer Horror miljö, andra saker som är mer CoC (lista ut vad det är som pågår, lista ut vad som kan skada monstret, lista ut var man kan träffa på monstret när man har något som kan skada det), och andra saker som är mer "spelskaparen är en sadist och det finns väldigt få sätt att överleva".

Popkulturelt har vi ju:
Sleepy Hollow (1999) Trailer #1 | Movieclips Classic Trailers (youtube.com)

Le Pacte des Loups - VHS Trailer (youtube.com)

och Clark Ashton Smiths Averoigne cycel.
 
CoC och Götterdämmerung är fortfarande inte vad jag letar efter. Dessa spel har jag redan. Ska kolla på Ravenloft.
 
Har inte spelat, men Trophy Dark och Gold verkar lovande. Bygger från början på Cthulhu Dark, men byter ut utredandet mot skattletande i mörka skogar där man sakta möter sin undergång. Tror Dark är mer one shottigt och Gold är mer klassiskt kampanjigt.
 
Dungeon Crawl Classics Horror burkar vara rätt trevliga äventyr om man vill ha lite mer old school.

Halls of the blood king till Old School Essentials har jag ingen koll på, förutom att det är vampyrer inblandade, men nämner den ändå för jag älskar illustrationerna av Justine Jones
1706377259112.jpeg
 
Last edited:
Back
Top