Nekromanti [Fantasy!]Skogs och vildmarks-crawl

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Spoilers för min grupp
Jag tänkte det vore kul att göra ett äventyr/en sandbox/en "dungeon ovan jord" som utspelar sig i ett hyfsat stort, men avgränsat vildmarksområde, t. Ex en dal, till stor del täckt av skog. Systemet blir antagligen Fantasy!. Kanske börjar det med att rp:erna vaknar upp i en skogsglänta utan att veta hur de hamnade där , eller så flyr de dit från kampanjens typ slutboss (antagligen är det en väldigt levlad Lyssa från guden i berget med tillhörande sekt) och äventyret kan bestå i att lösa mysterium, leta mystiska artefakter och lägga sig i/skapa/lösa konflikter mellan skogens olika factions etc. Jag tänkte miljön och stämningen ska vara ganska trolsk och John Bauer-inspirerad men ändå lite OSG/D&Dig. Har ni några idéer på plots, coola/stämningsfulla platser, factions, npc:er, slumpmöten, encounters och andra scenario/sandbox-element i skogen? Tack på förhand! :gremsmile:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Tre dumma frågor:

1. Hur går hexcrawl till?
2. Är inte Trudvang jättemycket typ nordisk mytologi-aktigt. Det vill jag inte köra. Kanske borde läsa Vildhjärta ändå.
3. Kan man hitta Vildhjärta gratis någonstans?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
1. Man utforskar hex efter hex, i den ordning spelarna vill. I en del av dem finns inget speciellt, i andra ruiner, dungeons, byar eller andra "encounters". En hex kan alltså innehålla lite vadsomhelst enligt SLs plan. Och så kör man också på slumptabeller med random encounters i en del av hexarna.

Sen kan man kombinera detta med en eller flera huvudfiender som agerar eftervård RP gör. Fiender som man kan ha kvar till slutfajter.

Typ så brukar jag göra.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Okej! Det låter passande för den här idén. Då får jag börja brainstorma på grejer man kan ha i hexerna. T.ex bostäder för varelser, andar, övergivet värdshus etc. (Tips mottages tacksamt). Men jag vill nog ändå ha lite plot och motivationer för Pc och Npc och factions och så, men det ska väl gå.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Du har fått tipset om hexcrawl, men spana in ponitcrawl. Det är ett sätt att bygga äventyr baserade på möten och ordningen som man tar mötena i.

______

Även om det kan vara intressant att vandra runt i skogen och ha roliga möten, utforska intressanta platser etc. så bör du inte skygga för lite mer interaktioner. Du skriver om olika fraktioner i skogen, det är bra! Mycket sådant.

Så här är ett förslag:

Rollpersonerna får nys om en gammal dvärgisk gravkummel belägen i ett berg i skogen. Kanske är det en gammal dvärg som vill ha ett föremål från graven återbördat.

De mindre djupliggande delarna av gravkummeln har infekterats av vättar - de bor i ett delvis naturligt grottsystem som kopplar till graven. Vättarna kan givetvis vara ett problem och spelarna kanske får för sig att vättarna sitter på några av skatterna som funnits i graven. Lite djupare ner har dock vättarna inte varit, de har inte passerat en smart designat lönndörr. Någon har dock lyckats med det, flera av sidokammrarna där nere är uppbrutna och plundrade. Genom att studera inristningarna på väggen verkade plundrarna vara ute efter vissa, specifika artefakter. Allt är dock inte genomgången och bakom en av de obrutna portarna vilar en väktare, ett monster konstruerat att försvara graven.

Tanken här är alltså att du får ett bra grottkräl med lite olika motstånd (vättar och väktare). Men utöver det så får du ett mysterium - vem plundrade gravarna och varför. Det kan direkt leda till minst två bra grejer; ett andra möte med vättarna som markant lär skilja sig från det första (en utfrågning om vad de sett) och ett andra möte med uppdragsgivaren eller var nu tipset om graven kom ifrån (för där kanske mer finns att hämta, vem mer visste?). Just återbesök hos SLPer är ett jättekraftfullt verktyg för att skapa en relation hos spelarna till spelet, allt för ofta kasseras en SLP efter att hen gjort sitt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Du behöver en stark hook för rollpersonerna att vara i och inte bara vandra ut ur skogen.

Vildhjarta har ett fult men effektivt fusk (mild spoiler): Skogen är magisk och går inte att navigera ut ur (eller ens i), för att komma ut måste man lösa ett antal hemligheter. Det är nog inte nått för dig.

Med »vaknar upp i gläntan«-idén behöver du fortfarande motivera varför rollpersonerna ska stanna. Och att ta deras utrustning brukar bara göra spelare ursinniga.

Kanske har du spelare som är nyfikna nog och/eller har tillräckligt med spelledar-sympati att de stannar och försöker lösa skogens main plot - typ hitta en specifik skatt. Det kan vara en rätt bra lösning.

Jag gillar dock tanken på att de jagats in i skogen av vilka som nu finns utanför. Det kan ge lite dynamik. Det är ju såklart inte bra att vitt och brett berätta om varför man har flytt, någon kanske får för sig att spilla informationen till rollpersonernas fiender. På liknande vis kan man också hitta vänner bland de som gömmer sig i skogen av samma skäl.

För detta krävs dock att skogen är så belägen och utformad att det känns trovärdigt att allt utanför är farlig, bevakad mark. Annars vandrar rollpersonerna bara ut på ett säkert ställe. Dessutom behövs en signal för när det är säkert att vandra ut, äventyret får inte upplevas som ett livstids fängelse. Vidare bör signalen gå att influera, annars är ju det simplaste att bara sitta av tiden. En enkel lösning kan vara att det i skogen finns något som möjliggör vandringen ut - en osynlighetsmantel eller kanske ett föremål som en underjordisk organisation utanför kan ta som betalning för att gömma och smuggla rollpersonerna.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Tack för tipsen!! De kan vara på jakt efter en artefakt som ska finnas i området som kan hjälpa dem mot bossen+ området ligger nära alvriket Irillion och alvernas magi stör bossens magiska radar så att de i alla fall kan försvåra för bossen att leta efter dem ett tag. Alverna är dock misstänksamma av sig. De kanske kan få hjälp av dem och de kanske vet var artefakten finns om de är skickliga och kan visa sitt värde genom ett uppdrag. Till Irillions kärna får bara officiellt erkända Alvvänner komma, och det är troligt att artefakten de söker finns just i denhär dalen och inte där inne, men det kan vara en bra tillflyktsort.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Den här var awesome, dock lite för stor och kan göras mer bauersk. Jag tar inspiration av den här, men gör en lite mindre och skogigare pointcrawl av den som bas.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Okej.. Det verkar inte funka på mobilen, får testa sen när jag har tillgång till dator, tack för hjälpen iaf.

+ fler inspirationskällor:

• Mörkmården och Den gamla skogen i LOTR
• Mononoke Hime av Hayao Miyasaki
 
Top