Nekromanti Fantasy-Skjutvapen

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Här är en beskrivning hur skjutvapnen i mitt
post-apokalyptiska fantasyrollspel kommer att fungera.
Kom gärna med förslag om förbättringar eller liknande.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
skriv inte i MS office... skriv .rtf[OT]

ifall du ska skriva till rollspel som ALLA ska ha nytta av måste du skriva i .rtf eller alternativt .pdf, fast det senare är dyrt. Men gör som så att du skriver i .rtf senare därför att den filen såg ut som fan . gnotepad+ (linuxprog), näe nu ska jag inte hålla på och mobba windowsanvändare ;P

/Dr_morbid

Linuxpower to the masses! You deserve nothing less than Linux !
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
ifall du vill att de ska färdas i mach 1 måste man lägga svinmycket magipoäng eller bli mycket utmattad av det därför att det krävs mycket energi för att få något att färdas så snabbt...

jag tycker aatt den är bra beskriven och du har dessutom fått med lite historia... mkt bra... =)

Linuxpower to the masses! You deserve nothing less than Linux !
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Man behöver inte använda magi för att använda vapnen.
All energi finns lagrad i "glaspatronerna". Om man var tvungen att vara trollkarl för att kunna använda dem, skulle de knappast vara så populära, eftersom riktiga "magiker" är mycket sällsynta, även under den imperialistiska förkrigseran.
Jag har medvetet gjort så för att vapnen ska få ungefär samma anseende som i Mad Max-filmerna, då skjutvapen är guld värda, speciellt då dess ammunition.

Förresten går väl moderna skjutvapen i en hastighet som överskrider ljudets hastighet?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jo men man måste ju fortfarande tillföra mängder med energi..
och du säger att man måste ladda dem på ngt vis, det måste ju kräva mängder med energi...

Linuxpower to the masses! You deserve nothing less than Linux !
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Tänk dig ett modernt skjutvapen. Ladda, mantelrörelse och du är klar att skjuta. Så fungerar de. Man behöver aldrig ladda energi eller någonting. Det enda som krävs är att patronen är klar.

För den som gjorde patronen var det dock en annan sak. Det var en mycket komplicerad magisk process att skapa ammunitionen. Det är därför den är så dyr.
Och det ÄR mängder av energi som vilar i dem. Så mycket är det så att den måste dämpas av kulans vakuum.


In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
hur fanken får man vakuum ikulen på den tiden ?
(man kanske inte ska vara så realistisk hela tiden men en förklaring vore ju på sin plats /images/icons/smile.gif)

/Dr_Morbid

Linuxpower to the masses! You deserve nothing less than Linux !
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
jag säger som min gode vän, alven: Magiii och galenskaper..
han ville nog veta något om hans ide osv inte en massa petitesser som han ändå har förklaringar till. en liten anmärkning har jag: varför använda ett stark glas om det ska slås sönder med en hammare? antagligen pga vakuumet, men vore det inte bättre med ett svagare glas om minskar risken för ett klick och ingen kula?
och en jättelöljig smågrej: kalla det inte för ammunition, det som är i glaskulan, utan projektil. hela kulan, med glas och vakuum och hela fadderullan kallas ammunition. men som sagt, en struntsak.
lycka till!

Jag vet att jag har rätt!
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
förklaringar kanske borde ut på print

förklaringar kanske borde ut på print... dvs att allt man tänkt sig ska ut på papper, det kanske blir lite mycket ibland men man har mycket mer material att botanisera på...

/Dr_Morbid

Linuxpower to the masses! You deserve nothing less than Linux !
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Lite allmänna förklaringar.

Precis. Magi. Jag vill påpeka att imperiet var ungefär lika tekniskt utvecklat som i Europa på 1600-talet, fast eftersom de också använde magi så har de en liten fördel.

Angående glaset så är glaset startkt eftersom risken för att man skall tappa dem är relativt stor i en stridssituation. Men just den punkten där hammaren skall slå är glaset svagare. Sedan när väl vakuumet blandats med syret och energin i kulan blossar upp spelar det ingen större roll vilket glas man har.

Visst, visst. Jag kallar väl det för projektil då.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Lite allmänna förklaringar.

lite petningar igen:
hur vet man att kulan inte rullar runt och man får en stark del mot hammaren? (extrem löjligt, men det dök upp i huvudet, dessutom vet jag hur värdefull sån information kan vara, jag skriver mycket själv..)
och, åt vilket håll flyger isåfall projektilen om man tappar den? och hur blir man av med ev. restglas i pipan? ett 'vanligt' projektilvapen med hylsammunition, dvs inte luftgevär, så kastas hylsan ut av mantalreörelsen, dvs när man 'laddar om', när ett nytt skott åker upp(från ett magasin), eller man stoppar i ett för hand och för mantlen bakåt på exempelvis salongsgevär kastas den gamla hylsan ut.
Fogge - som själv älskar sån här petig feedback...

Jag vet att jag har rätt!
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Lite allmänna förklaringar.

Kulan är formad så att den går bara ner i pipan om man lägger ner den på rätt sätt, dvs med den svagare delen uppåt.
Och det glas som blir över krossas ju av explosionen och slungas även det ut ur pipan. Lite extra skada på nära håll, med andra ord.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Varför inte vanligt KRUT ????

Krut i en Fantasy värd ger spelare som EJ är magiker en viss styrka men samtidigt ger närvaron av krut magiker som kan lägga ELD besvärjelser MER styrka och makt.

En magiker som kan kasta ELD blir i en värd där KRUT finns mäktig en elak magiker kan tända eld på krutlager på långt avstånd en magiker kan därmed bli den farligaste motpolen emot krut armer.
Samtidigt OM en magiker kan skydda krutet från andra magiker besvärjelse blir närvaron av magiker som kan beskyddande magi av OTROLIG vikt och därför blir det en makt balans mellan "Deras magiker och våra magiker" vem som är bäst på besydd gentemot den som är bäst på att tända eld osv..

Nä vanligt krut enkelt lätt coh klart magiskt.. /images/icons/cool.gif

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Varför inte vanligt KRUT ????

Krut är uppfunnet, men "The High Council of Science" ansåg att krut är alltför instabilt och har inte på långa vägar samma kraft som de projektiler som används.
Dessutom tar laddningen alldeles för lång tid för att passa den kejserliga armén, vars huvudstrategi var snabba räder.

Apropå magiker... De klassiska "formelmagiker" som du talar om fanns i mkt små antal, eftersom den formen av magi är inte uppfunnet av kejserliga magiker.
Magi uppfanns av en uråldrig ras, som härstammar från ärkeänglarna som under kriget försvann (det var därför som den mörka sidan vann kriget, och den gamla världen förintades). Endast ett utvalt fåtal människor har fått lära sig "formelmagi", och alla dessa utrotades under kriget. Så den formen av magi är så gott som utrotad, förutom den gamla rasen som fortfarande finns kvar i världen. Och efter den mörka sidan förintat den gamla världen, gav de sig av tillbaka till den andra sidan, fast de lämnade dock kvar sex mörkrets änglar. Dessa änglar vakar över en del var av världen, och de jagar den gamla änglarasen (jag ska komma på ett namn tids nog), eftersom de är det enda som återstår av himlens armé som krossades i kriget.

Nu har jag dragit upp en stor del av bakgrundshistorian. Jag kanske lägger upp den fullständiga versionen senare.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 
Top