Re: Vägen till berget - faror?
DeBracy said:
Men vägen dit då? Är den helt ofarlig?
Nej inte helt. Stråtrövare och bovar finns kanske längs vägen som jag tänker mig är ungefär en dagstur lång. Eller så kanske det finns konkurrenter? Den onde besvärjaren har kanske lockat flera olika personer föra att försäkra sig om att någon kommer att ta sig ända fram. Och om det på något sätt går upp för denne någon att fler personer är på väg åt samma håll kanske det uppstår bråk?
Förövrigt måste ju inte möten vara farliga för att vara intressanta eller underhållande. Andra saker kan ju finnas i området. Kanske erbjuds rollpersonerna något litet enkelt sidequest på vägen?
Man kanske kan lägga till en sjö på vägen. Där kanske rollpersonerna räddar en klantig gosse som "bara skulle fiska lite" från att drukna, eller så kanske de själva väljer att fiska men helt plötsligt får lov att tampas med gammelgäddan, en best på nära två meter som är lika uråldrig som själva sjön? ... Eller kanske finns det något roligt eller farligt att fynda på dess botten?
... Förövrigt, jag gillar sjöar och tjärnar med mystiskt innehåll. Tycker om att slänga med vatten i äventyr. Antagligen för att vi människor inte är fullt hemma i vatten och att det kan dölja sig så oväntade saker där under ytan.
Nåväl, jag tror i alla fall på att köra på fler händelser, men inte nödvändigtvis enbart farliga sådana. De kan ju vara utmanande på andra sätt eller helt enkelt bara underhållande kryddor för äventyrskänslan.
DeBracy said:
Ändå är jag förstås lite sugen på nån slags sammandrabbning i skogen.
En del av vägen kanske går igenom ett skogsparti. Eller så är det så att efter det att rollpersonerna räddat eller stött på någon annan de kanske hjälpt lite blir de tipsade om en förträfflig genväg genom ett större skogsparti där något sedan kommer att hända dem?
... Kanske är det någon som jobbar med stråtrövarna som föreslår rollpersonerna en bra genväg och om de tar den så blir de utsatta för stråtrövarnas bakhåll?