Nekromanti Fantasy/SF skrivet under 1800-talet?

Juice

Veteran
Joined
18 Dec 2000
Messages
30
Location
Stockholm (Kista)
Finns det?
Är nämligen så att det är dags för ännu en av de där läsa-en-bok-och-redovisa-inför-klassen uppgift i skolan. Enda kravet är att boken ska vara skriven under 1800-talet ... Så då undrar jag ifall det finns något som med lite fantasi liknar Fantasyn eller SF som är skrivet under den tiden. Själv har jag nämligen ingen koll på det.

Självklart är alla förslag på bra romaner från den tiden välkomna men för att hålla det "on topic" i den mån det går så är det alltså i första hand Fantasy/SFliknande klotter som sökes. /images/icons/smile.gif
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Jules Verne

Klockrent... Jules Verne!!! (född: 1828, död: 1905)

Han skrev om resor till månen och om ubåtar och sådant.
Det är SciFi det...

/Seinet Wintermute - Även om det idag faktiskt har förekommit resor till månen och det faktiskt finns båtar som seglar under vattnet.

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Det finns, och även ännu äldre. Men dessa kallas sällan för fantasy och de innehåller också ofta mer kritiska skilldringar av författarens livstid. T.ex. är Gullivers Resor av Jonathan Swift av fantasykarraktär, men är en samhällskritisk skilldring ursprungligen av England, ett land han mer eller mindre hatade efter sin vistelse i bl.a. London. Han var son till engelska föräldrar, men född på Irland.

Riddaren
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ännu äldre...

...är i så fall François Rabelais (1494-1553), vars om den knasige jätten Gargantua utan vidare kan betraktas som en viktig milstolpe för renässanshumanismen. Möjligen fantasy för de som gillar att ta saker ur sin kontext och göra det till något det från början aldrig var tänkt som. Med andra ord, samma idiotiska missgrepp som att göra Jonathan Swifts Gullivers Resor till fantasy, eller ännu värre, till en barnbok!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
H.G. Wells

Klockrent... Jules Verne!!! (född: 1828, död: 1905)

Och H.G. Wells, förstås. Han dog först '46,* men de flesta av hans mest kända romaner - The Time Machine, The Island of Doctor Moreau, The Invisible Man, The War of the Worlds - skrevs på 1890-talet.
The First Men in the Moon kom 1901, dock.

* Jo, han levde när Orson Welles spred panik i USA med den där radiopjäsen '38 - och han var inte road. Wells hade en del elakt att säga om Welles i ett par år, men de träffades och blev sams 1940.

--
Åke
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag lider just nu av avlägsen bokhylla-syndromet, men de här böckerna är från 1800-talet och kan med lite god vilja kallas sf/fantasy

Bram Stoker - Dracula

Mary Shelley - Frankenstein

R. L. Stevenson - Dr Jekyll and Mr Hyde

och sen finns en massa gotiskt skräp som man säkert kan kalla fantasy men knappast litteratur (the Castle Otranto, The Monk osv. Kommer inte ihåg författare, men det står om dem i Sam J. Lundwalls antologi Den fantastiska romanen del 2 (tror jag), Gotisk skräckromantik. Om inte den boken fanns i fel bokhylla och därmed ca 350 km härifrån skulle jag kunna se efter.)
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Hallå där!

Att Horace Walpoles "The Castle of Otranto" (för övrigt skriven vid mitten av 1700-talet) knappast kan kallas litteratur håller jag med om. Att författaren kom undan med det skräpet fattar jag inte. Men vad är det för fel på M. G. Lewis "The Monk"?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Hallå där!

Okej då, "The Monk" är väl inte dålig. Jag tycker bara inte om det onödigt moraliska slutet.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Hallå där!

Jag tycker bara inte om det onödigt moraliska slutet.

Det hör till tidsåldern. Moralkakor finns överallt i 1700- och 1800-talets litteratur. Som tur är slipper vi sådant i vår egen tid, dvs för det mesta.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Re: Ännu äldre...

Gargantua var ju inte en Jätte-jätte, dock, eller hur? Han är bara en jävligt storvuxen människa. Det bombastiska var rätt poppis på den tiden. =)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
"Varney the Vampyre; or; The Feast of Blood" är min personliga rekommendation. Inte för att den är särskillt bra, utan för att den är rätt märklig. Gavs ut som penny-dreadfuls under några år i mitten av 1800-talet. Total drygt 900-sidor av skum vampyrberättelse.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Ytterligare en rekommendation!

"The King in Yellow" av Robert W. Chambers. Skriven på mmmmm ... 1890-talet vill jag minnas. Man kan se honom som en föregångare till Lovecraft, i alla fall till den typ av skräck han skriver.

Mäktigt suggestiva berättelser.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Hallå där!

Det är en lite underlig moral också, när jag tänker efter. Om jag inte blandar ihop slutet med någon annan bok så blir väl sensmoralen något i stil med "om folk tror att du är en respektabel människa kommer du undan med vad som helst, bara du inte är dum nog att gå och skriva kontrakt med djävulen".
 

Juice

Veteran
Joined
18 Dec 2000
Messages
30
Location
Stockholm (Kista)
Tack allihopa

Visste inte riktigt vilket inlägg jag skulle svara på så jag tog det som skrevs sist helt enkelt ... Tackar i.a.f. för alla förslagen!
Så nu blir det till att skriva en lista och kila ner till bibblan när jag får tid och se vilka av dessa böcker jag kan lägga vantarna på. /images/icons/smile.gif
 
Top