Nekromanti Fantasy/SF-paket till far

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Min far (Som är proffessor i litteraturvetenskap vid Umeå och Luleå universitet) har önskat sig "spännande science fiction och/eller fantasy" i julklapp av mig, tillsammans med mer klassiska gubbönskningar som skjortor och en Dylan-box (inget ont om Dylan). Jag nappade såklart på fantasy-sf önskningen så jag tänkte att jag skulle slänga ihop ett litet paket på tre-fyra böcker åt honom.

De böcker jag har kommit fram till är:

King Rat

Farsan älskar London, och har även läst Neverwhere med stort intresse tidigare

A Game of Thrones
Tänkte att han skulle få lite klassisk fantasy, och då ger jag honom självklart det bästa genren har att erbjuda (han har läst tolkien, så inget bitchande där)

Ender's Game

Det är här jag är lite småskeptisk. Jag älskade Ender's Game när jag läste den för kanske 6-7 år sedan, men jag vet inte vad jag tycker om den idag. Är detta för mycket ungdomsbok för att ge till en 54-årig gubbe?

Som ni ser har jag valt att ge honom en klassisk fantasybok, en urban-fantasy bok som utspelar sig i en miljö han verkligen känner till och en SF-bok. Det är SF-boken jag känner att jag har lite problem med. Jag skulle gärna vilja slänga in en SF-författare med både bra språk och intressant intrig. Några tips? Sedan funderar jag också på att kanske slänga in en fjärdebok, även den SF tänker jag mig, så två olika typer av SF vore kanon.

Jag kommer att skicka iväg beställningen måndag kväll, så det finns viss tidspress. Möjligen går det att förlänga 24 timmar eller så.

Tack på förhand!

/Jonas
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Någon antologi av Harlan Ellison är väl oundviklig. Det är inte för inte som han fått priset för flest utmärkelser.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Antologin Ensamvärk tyckte jag innehöll många intressanta noveller av såväl SF-karaktär som fantasykaraktär som av mer flummig karaktär. Dessutom måste man väl älska ett förord med titeln God morgon Sverige, jag är inte Hans Christian Andersen
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Antologin Ensamvärk tyckte jag innehöll många intressanta noveller av såväl SF-karaktär som fantasykaraktär som av mer flummig karaktär. Dessutom måste man väl älska ett förord med titeln God morgon Sverige, jag är inte Hans Christian Andersen
Japp, den är bra. Den brukar dessutom vara ganska lätt att få tag på, eftersom den en gång gavs ut av Bra Böcler, så många har den och den finns därför ofta begagnad.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Banewreaker

Banewreaker av Jacqueline Carey.

Förutom att det är bra och spännande. är det fördjäkligt cool. Författaren gör något som ligger extremt nära Sagan om Ringen tematisk och symbolmässigt men sedan vänder hela boken och ser den från andra sidan från de ondas sida, i gråzoner som hela tiden ifrågasätter om det finns något rätt eller fel. Den kan låta som en enkel tänk-om-det-var-så-här-istället grej men den är så väl genomförd att det blir tankeväckande på riktigt hela vägen.

Och den finns i pocket så den blir inte så dyr.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
"Salamanderkriget" av Karel Capek, lätt en av det bästa böcker jag vet. en satirisk som driver med allt på ett smart och lågmält sätt.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Dina förslag har jag inte så mycket att säga om, annat än att du borde ge farsgubben allt av Neil Gaiman... :gremtongue:

Däremot...

"Några tips? Sedan funderar jag också på att kanske slänga in en fjärdebok, även den SF tänker jag mig, så två olika typer av SF vore kanon."

Här kommer två tips på skum, SF-aktig litteratur och jag är säker på att åtminstone Snigel kan redogöra ytterligare till varför det är bra tips.

Flowers for Algernon av Daniel Keyes, en jordnära SF-bok om ett mediciniskt neurologiskt experiment. Det är ett lysande personporträtt och väldigt intressant på ett filosofiskt plan.

A Scanner Darkly av Philip K. Dick, en drog-kriminalare i en alternativ nutid (den är skriven på 70-talet om jag minns rätt) där en ny superdrog sprids, Substance D. Där finns polisen jag inte minns namnet på som med hjälp av sin "identitetsändrare" ska ta reda på vem som sprider drogen. (Beskrivningen blev riktigt lökig, men jag är trött. Boken är hur som helst jättebra.)

Hade Yasylum varit uppe hade jag länkat till mina recensioner av böckerna...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
"Salamanderkriget" av Karel Capek, lätt en av det bästa böcker jag vet. en satirisk som driver med allt på ett smart och lågmält sätt.
Och den kan inte nämnas utan att nämna Galapagos av Kurt Vonnegut. Människans framtid i ett perspektiv där vi evolverar bort dåliga drag som tex vår stora hjärna som bara ställer till problem för oss.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Banewreaker

Mer fantasy i gråzoner: Covenant-serien av Stephen Donaldson. Har några år på nacken, men fortfarande lika stark. En huvudperson som man ogillar, men ändå kan förstå. Utforskande av vad motiv, avsikter och ansvar innebär.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Inom SF har det skrivits mycket noveller och det är även den genren som kanske visar på störst bredd inom SF. Jag skulle köpa en novellsamling om jag var du. "Första Stora Science Fiction-boken" är ett möjligt val (om den finns kvar i handeln). Förvisso är översättningen här och var bedrövlig, men den innehåller ett flertal ytterst läsvärda noveller av de stora namnen.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Dina förslag har jag inte så mycket att säga om, annat än att du borde ge farsgubben allt av Neil Gaiman...
Ja, egentligen borde jag ju det. Men han har läst Gaiman, så jag tänkte vidga hans vyer mer.

Han är ju inte helt nybörjare på denna typ av litteratur, skrev om fantasy och SF i sin bok populärlitteratur. I den skrev han även om Philip K. Dick, så vågar inte ge honom något av honom.

/Jonas
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Låter absolut intressant. Kan du rekommendera någon speciell antologi vore det kanon.

/Jonas
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Banewreaker

Tack för tipset, det låter absolut intressant. Jag har varit inställd på att ge honom en roman, och inte en novellsamling, så den här ligger nog väldigt bra till än så länge. Jag tycker det låter som något som han skulle kunna uppskatta också.

/Jonas, som börjar inse nackdelarna med att få för många bra tips.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Låter absolut intressant. Kan du rekommendera någon speciell antologi vore det kanon.
Jag håller med Illern. Angry Candy (Vredeskonfekt?) är inte heller dum, men Ensamvärk (Lonelyache) vinner på ren mängd bra innehåll.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Ang: Karel Capek. Finns endast i engelsk översättning på adlibris; "War of the Newts".

Vet inte när senaste utgåvan trycktes på svenska, skulle tro att det var den "en bok för alla" som jag plockade upp på vägen till kassan på håstenshallen (konsum) någon gång för tusen år sedan (nästan 20 år sedan).

Mannen som introducerade ordet robot i skönlitteraturen får sällan någon större uppmärksamhet i sf-sammanhang. Inga konstiga rymdskepp eller intergalaktiska våp dock.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Jag är ju uppenbarligen för sent ute -- min ursäkt är att jag fått felmeddelanden varje gång jag försökt komma in på rollspel.nu under gårdagen -- men nu råkar en server i Norge ligga nere, så jag kan inte jobba, och då får jag hitta på boktips istället.

Jonathan Strange & Mr. Norrell
Min favorit när det kommer till fantasyböcker. Med lite god vilja kan den lanseras som alternativhistorisk om man vill tvinga den på någon som är motsträvig mot alltför fantasifulla alster.

Snow Crash
Är redan en klassiker. Det faktum att den inte finns i svensk översättning är det största litteraturvetenskapliga mysteriet i modern tid.

The Scar
Mycket roligare och fantasifullare än King Rat. (Även om King Rat också är en bra bok.)

Skulle vi gå in på mer klassisk fantasy (alltså sådan med onda trollkarlar som måste dödas genom stora fältslag), skulle jag föreslå Tigana. Som alternativ sf-bok skulle jag föreslå antingen Hyperion eller Consider Phlebas (och inte bara för att titlarna kan tänkas tilltala en litteraturvetare).

Att lista ut vilka som skrivit böckerna som nämns lämnas som övning till läsaren.

/tobias
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Ang: Karel Capek. Finns endast i engelsk översättning på adlibris; "War of the Newts".

Vet inte när senaste utgåvan trycktes på svenska, skulle tro att det var den "en bok för alla" som jag plockade upp på vägen till kassan på håstenshallen (konsum) någon gång för tusen år sedan (nästan 20 år sedan).
Mitt exemplar är mycket riktigt En bok för alla från Litteraturfrämjandet, tryckt hos Scandbook i Falun 1988. Scandbook som f.ö. tryckte en del åt Äventyrsspel.

Första svenska utgåvan är från 1936 så det borde gå att hitta boken på antikvariat.

Dewil
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tigana

Jag vill också rekommendera 'Tigana'. För det första har den vissa distinkta fördelar gentemot A Game of Thrones-alternativet: Den är mer traditionell i sitt stuk, den är inte lika...well, magstark, och, framförallt, den är -avslutad-. Det är bara en bok.

Sedan blir det inte sämre av att 'Tigana' är den vackraste bok Kay har skrivit. Inte den bästa plot- eller karaktärsmässigt, det är 'Sailing to Sarantium' eller 'A Song for Arbonne', men lugnt den med den bästa och mest stämningsfulla grundpremissen. Jag skulle våga säga att premissen gör det till den djupaste av Kays böcker, också; Kay brukar frossa i hjärta & smärta och intriger och kulturskildringar, men 'Tigana' behandlar koncept som gränser och identiteter i en förindustriell värld på ett sätt som är unikt för honom. Den är helt enkelt ett måste.

..ja, och det blir ju inte sämre av att italienska stadsstater under senmedeltiden/ungrenässansen är något av det häftigaste som funnits, då.

- Ymir, yttrar åsikt

.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Ender's Game

Det är här jag är lite småskeptisk. Jag älskade Ender's Game när jag läste den för kanske 6-7 år sedan, men jag vet inte vad jag tycker om den idag. Är detta för mycket ungdomsbok för att ge till en 54-årig gubbe?
Nej! Jag läste den förra året (då jag var 22 år) och jag tror inte att den är speciellt känslig för hur gammal läsaren är. Nu kanske någon sagt det redan, men i så fall kan du betrakta det här inlägget som en röst på att boken inte är en ungdomsbok.
 
Top