Nekromanti Fantasy Romaner

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
På tal om (eh.. nej) Fantasy Romaner (nämdes i någon tråd nedan) så måste jag påpeka att den bästa romane jag läst är just

Drakväktare

Iof har jag inte läst... någon annan fantasy roman men jag tvivlar på att någon annan är bättre...

eller

/Martin
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ja, har man bara läst en roman så är den ju bäst i ens eget tycke. Jag kan bara berätta från min egen erfarenhet att nu, sisådär en 30 eller så fantasyromaner senare så är det inte den första jag läste (Trollkarlen från Övärlden) som jag tycker är den bästa.

Så pröva någon annan. Sagan om Ringen, Draklanskrönikan, Tidens Hjul vad som helst. Om inte annat kanske du kan säga att du läst hundratals fantasyromaner och Drakväktare fortfarande är bäst. Det tror jag Roman själv skulle uppskatat att läsa. :gremsmile:
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Jag har läst hundratals fantasyromaner - bokstavligen - men jag har inte läst "Drakväktare". Hrhmf.

Inte riktigt säker på varför jag skriver detta inlägg.
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Ang. Drak-fantasy

Jag brukar faktiskt undvika böcker med drakar på framsidan/namnet. Detta beror på det att jag alltid får en, säkert oberättigad, känsla av att förfatatren försöker sälja boken enbart genom att ha med en stor(helst flera) drake. Tex Dragon Lance serien är en serie jag har undvikit eftersom det på varje sida finns en ny drake, röd, svart, i silver, i guld eller i järn och det är något jag har en inbyggd avsky(lite för starkt ord kanske) för. De enda bra böcker jag har läst med drakar som jag kan komma på nu är nog Bilbo och En man på sin vakt.

Hmmm ja jag är nog inte ensam om att inte veta vad jag igentligen vill med det här inlägget men det blir ju lätt så på forumet.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Ang. Drak-fantasy

Namnet till trots så handlar Dragonlance dock om ett gäng kompisar. Drakarna är väl inte överdrivet framträdande egentligen titeln och omslagen till trots.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Den första är bäst

Kan finnas ett mönster där. Jag tycker fortfarande bäst om Sagan om Ringen, som jag väl läste första gången när jag var 9 eller så. Efter det har jag stött på fantasyromaner som varit både intressantare och mer nyskapande, men jag tycker inte om dem på samma sätt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: Ang. Drak-fantasy

I Dragonlance's fall är ju drakarna liksom hela grejen, så där är det väl bara ärlig konsumentupplysning att marknadsföra dem med hjälp av drakar.

Annars kan jag bara påstår att "drakböcker" kan slå åt vilket håll som hellst. Vissa är makalöst töntiga, andra är sketabra.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: Läs hela serien

Jag började prenumerera på Codex nyss (har inte fått något nummer än dock) och då skulle man visst få med ett ex av Drakväktare. Så dår får jag läsa den trots allt! Whee!!
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"På tal om (eh.. nej) Fantasy Romaner (nämdes i någon tråd nedan) så måste jag påpeka att den bästa romane jag läst är just

Drakväktare"


Det är en mycket njutbar bok, det håller jag med om. Långt bättre än den halvsunkiga Svärdsspel i Hadarlon.

"Iof har jag inte läst... någon annan fantasy roman men jag tvivlar på att någon annan är bättre..."

<fascism>Om du inte läst någon annan fantasy har du väl inga referenser för ett sådant uttalande?</fascism>

Men skämt åsido så finns det en hel del bra originell fantasy som är läsvärd. Ett par stycken är till exempel
* His Dark Materials ("Den Mörka Materian") av Philip Pullman
* Amber - eposet av Roger Zelazny
* Enchantment av Orson Scott Card (även om det är mer saga än Fantasy)

--
Björn


"What is Rip-snortin' anyway? Do you think it should be legal?"
"It's called RIP-snorting because it usually kills you."
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Den första är bäst

Jag tror att oberoende när i sin fantasy-boks-läsnings karriär man har läst Sagan om ringen så anser man den höra till dom bästa...
 
Top