Nekromanti [Fantasy!] Rollformuläret....

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
  • Sammanfattning av hur man räknar ut ST (kanske att hela formeln finns där och att man fyller i dess luckor? Gärna en för varje vapentyp...)
  • Notis om att magikers mana dubblas.
  • Kort exempel på manakostnad.
  • Vapen/rustningar inkl skada.
  • En spalt för förmågornas nivåer.
  • Avsedd plats för i alla fall en liten bit "formelbok".
  • Några arketypsbesvärjelser att använda samt att gå efter. Samköra med manakostnadsexempel?
  • Att tillgångar delas upp i t.ex. Gm, Sm, Km och värdeföremål.
  • Mer plats för övrig utrustning.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
... Förövrigt får man ju anta att SF frågar efter formulär eftersom kunderna antagligen frågat efter detta. Annars vore det skumt.
Korrekt.
Dessutom orkar jag inte med för mycket betalningar av PDFer. Tar bara betalt för själva spelen som PDF. Rollformulär att ladda ner kommer alltid vara gratis av den anledningen.
 

J_L_Seagull

Veteran
Joined
17 Mar 2006
Messages
114
Location
Stockholm
Arfert said:
... Förövrigt får man ju anta att SF frågar efter formulär eftersom kunderna antagligen frågat efter detta. Annars vore det skumt.
Korrekt.
Dessutom orkar jag inte med för mycket betalningar av PDFer. Tar bara betalt för själva spelen som PDF. Rollformulär att ladda ner kommer alltid vara gratis av den anledningen.
Då jag alltid har laddat ner min karaktärsblad så får jag för en gång skaull stödköpa arken från SF, bara för att det är ett förbaskat bra ark. Dock om en beräkningsbar pdf finns så kommer jag dock nog att använda den mest ;-)
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Färg:
- för att om det är svartvitt kan jag lika gärna skriva ut det själv. Om det var i färg skulle jag tycka att det var värt att betala för.

- för att min bardoms spel (vilka iofs inte kom från 70-talet) hade färgformulär

- för att jag tycker det visuella är viktigt, och jag tror att många andra gör det med (jfr kommentarer runt spelets framsida osv).

a5:
- för att det är fult med för stora formulär
- för att formuläret ska fokusera på det viktiga/användbara, inte innehålla tusen rutor för sånt som bara är av kalenderbitarintresse.

..och jag skulle vilja lägga till enkelsidigt:
- för att då kan man använda baksidan till vad man vill, till exempel när man känner att "varför finns det ingen ruta där jag kan skriva i mitt släktträd?"
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Den röda färgen var till för att göra dem omöjliga att kopiera. Det blev bara svart om man försökte. Listigt. :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Arfert said:
Den röda färgen var till för att göra dem omöjliga att kopiera. Det blev bara svart om man försökte. Listigt. :gremwink:
Dock elakt mot oss färgblinda. Jag kan t6yp inte läsa det där formuläret...
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Man kanske kan tänka sig ett häfte inte bara med rollformulär, utan lite annat nyttigt? Typ ett par sidor snabbreferens (egenskapslista, vapenlista, några snabba regler) samt en sida med någon sorts stridsformulär (några rader att hålla ordning på motståndare och monsters attacker, kp osv på)?

Ytterligare förslag: några illustrationer av "typiska" rollpersoner, ett par dungeons (delar därav). Kanske lite lurigare att trycka, vad vet jag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hakanlo said:
Man kanske kan tänka sig ett häfte inte bara med rollformulär, utan lite annat nyttigt? Typ ett par sidor snabbreferens (egenskapslista, vapenlista, några snabba regler) samt en sida med någon sorts stridsformulär (några rader att hålla ordning på motståndare och monsters attacker, kp osv på)?

Ytterligare förslag: några illustrationer av "typiska" rollpersoner, ett par dungeons (delar därav). Kanske lite lurigare att trycka, vad vet jag.
Å hamnar man snart i tryckkostnader som är i klass med själva spelet. Jag hade tänkt mig nåt som är superbilligt. Men en trevlig idé.
 

J_L_Seagull

Veteran
Joined
17 Mar 2006
Messages
114
Location
Stockholm
En sak är säker, gör den till A4. Ju mer plats man har desto gladare är man som spelare. Sedan kan man alltid klämma in en ruta för illustrationer av PCen. Jag vet att denna alltid utnyttjas antingen till stickgubbar alla Order of the stick eller till riktiga konstverk. I pdf varianten skulle man tom kanske direkt klistra in bilder i denna ruta.
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
Jag gör tummen upp för A5 och färgtryck :gremsmile:
inte för att det är mest praktiskt eller billigast utan mest för att det enligt mig är stämningsfullt och kan fungera som en exklusivitet utöver utskriftsvänlig pdf (som oxå ska finnas som alternativ)
skulle det finnas som altenativ att få köpa fantasy i en pappbox med tärningar, hexplan mm som gamla D&D skulle jag gladeligen investera i det med :gremwink:
/Jedvard nostalgikern
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jedvard said:
Jag gör tummen upp för A5 och färgtryck :gremsmile:
inte för att det är mest praktiskt eller billigast utan mest för att det enligt mig är stämningsfullt och kan fungera som en exklusivitet utöver utskriftsvänlig pdf (som oxå ska finnas som alternativ)
skulle det finnas som altenativ att få köpa fantasy i en pappbox med tärningar, hexplan mm som gamla D&D skulle jag gladeligen investera i det med :gremwink:
/Jedvard nostalgikern
..Jag vill också ha en låda. Med godis. Men det finns inga pengar till sån lyx. Fantasy! kunde bli verklighet enbart för jag kör sneak-tryck. Billigast möjliga, men OK resultat. Tryckt av ryska alkisar i en traktorfabrik i Novosibirsk. Typ.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Arfert said:
Fantasy! kunde bli verklighet enbart för jag kör sneak-tryck. Billigast möjliga, men OK resultat. Tryckt av ryska alkisar i en traktorfabrik i Novosibirsk. Typ.
Det påminner mig; jag ska kolla med dig nån gång om du kan tänka dig att dela med dig av erfarenheter kring tryck i öst. Ingångskostnader, hur man knyter kontakter, såna saker. Planerar ju att bygga en kunskapsbank för rollspelsmakare där jag samlar allt möjligt praktiskt...
 

Nicolas

Veteran
Joined
8 May 2012
Messages
21
Location
Stockholm
Skulle gärna se att ett eventuellt rollformulär har samma storlek som Fantasy! boken.
- Svartvitt med högre kvalitet på papper.
- Regeldel (uträkning av ST, vapenbonus, plus på ST vid vinst av initiativ etc.)
- 50 ark blir alldeles utmärkt.
- kanske ha med en del för husregler på baksidan
 
Top