Nekromanti Fantasy riddarordnar

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,560
Fantasy riddarordnar

Här är några riddarordnar som man kan använda i olika fantasy spel som jag har använt eller i alla fall skrivit upp för olika rollspel (ibland säger spelarna fuck you psuedo-frankriker och åker till inte-arabien istället). Har ni några riddarordnar som ni använt i era spel som ni är nöjda med och eller har ni några nya bra idéer? Dela gärna med er :gremsmile:

Religiösa ordnar:

Hjortarna:

Dedikerade till naturguden (sätt in din kampanjvärlds naturgud här) och speciellt tränade för att tjäna honom. Naturgudens heliga platser är utspridda genom flera olika kungarikens skogar och slätter och är för det mesta ganska små. Detta gör att de stora hoten inte är massiva arméer eller strider mellan kungariken utan mindre grupper av onaturliga varelser så som demoner eller odöda. Hjortarna har därför gett upp användandet av tunga rustningar för att kunna röra sig snabbare och lättare genom världens vildare platser. De använder läderrustningar eller ringbrynjor, är beväpnade med pilbågar och svärd och rider lättare hästar. Istället för att samlas i stora formationer reser de land och rike runt ensamma eller i par och bevakar naturgudens heliga platser och hans troendes välbefinnande. Nya riddare antas genom att lämpliga adelsmän, ofta den tredje, fjärde eller till och med femte sonen, lärs upp till väpnare av en äldre riddare. Vart tionde år träffas ordern och har en stor fest och ett rådslag. Det är vid det här tillfället värdiga väpnare utses till riddare av en magisk hjort skickad av naturguden.


Kungliga/Statliga ordnar:

Spegel Riddarna:

Spegel riddarna är en liten order som är den personliga livvakten till den kungliga familjen av (sätt in land från din kampanjvärld här)s kronprins eller prinsessa. Positionen är mycket prestigefylld men samtidigt något av en dumpningsplats för söner och döttrar som anses omöjliga att gifta bort. Medlemar i ordern bygger upp ett spirituellt skydd mot magi och korruption genom ett extremt strikt levende liknande en munk eller nunas. Ordern är på grund av sina immuniteter särskilt pålitliga och lojala livakter. Ordern är tränad i obeväpnad närstrid utöver träning med svärd och lans, både med och utan rustning. Detta för att kunna försvara sin skyddsling både på och utanför slagfältet.


Självutnämnda ordnar:

Botgörarna:

Botgörarna är en riddarorder som älskas i krigstid men som få vill ha som gäster annars. De bär blodröda rustningar med ansiktstäckande hjälmar och har inga indikationer av vilken släkt de kommer i från med sig. När de inte är i rustning tenderar medlemmarna av orderna att bära masker för att dölja sin identitet om de inte befinner sig i sitt kloster/högkvarter. Riddarordern slåss med en stor variation av vapen och taktiker vilket inte är förvånande när man vet att medlemmarna kommer från olika ordnar och släkter.

Botgörarna skapades för ungefär hundra år sedan av en trio av utskämda riddare. De bestämde sig för att få deras familjer att förklara dem döda och sedan tjäna som riddare på det bästa möjliga sättet anonyma som ett sätt att botgöra för sina synder. Flera andra riddare såg dem rida ut först i hopplösa situationer mot orker och odöda och började respektera dem trots deras skam. Andra riddare som skämt ut sig började söka sig till dem och ordern växte. Idag är ordern så stor som den någonsin vart med nästa femtio medlemmar.

Allt från riddare som missköt sina sysslor på grund av dryckenskap till broders mördare är medlemar i ordern. Eftersom ordern antar självmordsuppdrag dör de mindre skickliga medlemmarna snabbt och de som överlever länge är några av de farligaste levande riddarna. Ibland är det inte en bra sak, ja de söker botgörning men flera av riddarna är medlemar på grund av synder mörka som natten.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,465
Suverän orden

Martyrskapsorden

En missionerande munkorden som grundat en kolonistat i nordens hedniska skogar. Ständiga hot från barbariska grannar och nödvändigheten i att skydda kolonins handelsintressen fick munkarna att ta till vapen, och omforma sig som suverän riddarorden. Klosterhierkien, med en tydlig inre cirkel, och det själsliga sökandet stod kvar.

Traktens lokala dödskulter hade en stark påverkan på martyrskapsorden, och snart ägnade de sig åt oheliga mysterier. Riket passerade sin guldålder, hårt pressat av starkare grannar. Hårt ansatt, och utan framgång i blodiga korståg, ökade snart ärelängden av fallna hjältar. För att hålla orden vid lev trots bristande resurser och fallande mantal öppnade den inre kretsen ordens kryptor, och släppte ut de heliga döda i rostande rustningar och med vitnande knotor. Nu har ordens levande riddare privilegiet att strida sida vid sida med legendomsusade hjältar och martyrer från ordensstatens långa historia.

(Ok, jag erkänner - skamlös plugg :gremsmile: Här är originalet http://www.erebaltor.se/filarkiv/Palinor.pdf )
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,560
Re: Suverän orden

Nice! Jag älskar odöda riddare :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Man kan ju lätt konvertera ordnarna i Saga om man vill. Bara ändra till lämplig religion.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,560
Religiös order:

Ordo Sinister

Ondska kan bara existera inom oss om vi ger den tillåtelse att göra det

Det är en tragisk sanning att striden mot grönskin, demoner och andra onda varelser ibland korrumperar de som utkämpar den. Vänskapliga relationer kan ibland uppstå med vad som bör vara fienden. Det är en annan sanning att ibland är magiker inte så försiktiga eller nogräknade med vad de frammanar eller vad de gör med de varelserna. Sedan finns alltid risken att närhet till korumperande magier, energifält och liknande påverkar ännu ofödda barn eller deras föräldrar på sätt som förändrar barnet.

Vad jag försöker säga är att ibland föds barn som är hälften människa och hälften något... annat. De flesta av dessa barn får onekligen inte leva länge utan sätts ut skogen, kvävs eller liknande. Vissa andra lämnas på trappstegen till kloster och kyrkor. Men om ett sådant barn födds in i en adlig familj finns chansen att det lämnas bort kort efter födseln till Ordo Sinister för att uppfostras och tränas till en riddare.

Ordo Sinister är drivet av (sätt in namnet på guden över förlåtelse här) och prästerna och äldre riddarna som uppfostrar barnen försöker få dem att acceptera sig själva som de är och försöka göra det rätta trots onda impulser.

Barnen tränas från en tidig ålder både i att slåss med de traditionella ridderliga vapnen och taktikerna och att använda eventuella omänskliga förmågor till sin fördel. De bär traditionellt en vit rustning med (förlåtelse gudens symbol) i blått på den och på sin sköld. Deras sköld har också ett blått band som går från den övre högre delen av sin sköld ner till den vänstra delen av skölden. Detta sträck kallas en "Bend Sinister" och utmärker dem som bastardet eller oäktingar.

Unga medlemmar av ordern ger sig ut på en tre år lång vandring eller resa innan de dubbas till fulla riddare. Under denna resa förväntas de söka äventyr, skydda de svaga, lära sig mer om världen och strida försöka sprida sin guds läror. Flera av dessa unga väpnare går med i äventyrargrupper under sina tre år som de kanske eller kanske inte fortsätter vara en del av när deras vandring är över och de blivit riddare.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,732
Jag hade en idé om en kampanj till Saga baserad på upprättandet av en riddarorden som gått ett nesligt öde till mötes: Markslands lejon

För att översätta innehållet till andra världar:
Marksland = inbördeskrigigt fantasy-Tyskland
norog = vilken mystisk/ond invasionsarmé som helst (här något lite mörkeralvsliknande)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,560
Demonprinsessan said:
Jag hade en idé om en kampanj till Saga baserad på upprättandet av en riddarorden som gått ett nesligt öde till mötes: Markslands lejon

För att översätta innehållet till andra världar:
Marksland = inbördeskrigigt fantasy-Tyskland
norog = vilken mystisk/ond invasionsarmé som helst (här något lite mörkeralvsliknande)
Det här låter som en grymt kampanj och jag vill spela i den!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,560
Kunglig orden:

De grå vildsvinen

Vildsvinen började mer som en social klubb än en ordern. De var en grupp äldre riddare som ville kunna träffas utan att bry sig så mycket om titlar och status medan de drack, spelade och skröt för varandra. Med tiden blev det här något av ett problem eftersom för mycket makt var samlat i samma förening som den lokala härskaren inte hade någon insikt i eller kontroll över. Den lokala härskaren löste sitt problem genom att "belöna" orderns medlemar med ett officiellt ordens skap vilket gav honom större chanser till insikt och kontroll. Medlemmarna muttrade lite men fann sig sedan i situationen och fortsatte mer eller mindre på samma sätt.

Ordern innehåller till största del äldre ridare som är 55 år eller äldre med ett fåtal yngre medlemmar. I och med sin erfarenhet har de det största taktiska och strategiska kunnandet av någon av rikets ordnar. Det som håller dem tillbaks från något större inflytande är tre saker. För det första vill de inte ha något större inflytande, de vill bli lämnade ifred att dricka sig till döds och satsa pengar på halflings kastning. För det andra är de alla äldre och många är inte de kämpar de brukade vara även om flera av dem fortfarande är livsfarliga med ett svärd i händerna. Och för det tredje har de mer eller mindre inga gemensamma ideologier utan samlas av främst sociala anledningar.

På slagfältet befinner de Grå vildsvinen sig för det mesta längst bak givandes order vilket är var de gör mest nytta. Men om du hamnar svärd mot svärd med en av dem underskatta inte deras erfarenhet, de dödade bättre män än du innan du föddes.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,465
Norog känner jag igen. Drakar och Demoner Alver?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,732
Etepete said:
Norog känner jag igen. Drakar och Demoner Alver?
Inte vad jag vet. Minns inget som hette nåt dylikt från den boken, men jag minns inte så mycket från den över huvud taget. :gremsmile: Norog är Sagas "mörkeralver".
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Exakt. Norog är lika alverna i Saga, men verkar ha kommit från en annan värld. Påstås det. Ganska obehagliga typer är den allmänna uppfattningen. Men det mesta är rykten. Den enda kontakten mellan de och de andra raserna har hittills bara vart i krig. Och så ser de ju skumma ut också. För inte kan några som liknar drow vara nåt annat en onda? Eller?

Fast å andra sidan är inte Sagas alver inte så trevliga de heller. Lite Arcarias melnibonéaner. Överlägsna och dryga.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
I det gamla KAP-supplementet Knights Adventurous finns det flera riddarordnar, som på det stora hela är ganska trista eller självklara. Mordreds fan-club Thrashers är ganska häftiga men inget toppar dock:

Order of Red Knights
Denna orden är grundad av Sir Ironside.

Ordnen samlas kring en tro på anarki och känsloutlevelser. De menar att alla riddare är våldsamma till sin natur, och menar att det är deras rätt att använda våld när det passar dem.

För att gå med måste man lova att utöva alla sina ridderliga rättigheter, bevisa att "makt är rätt" och utmana Arthurs hycklande godhet varhelst de konfronteras med den.

Deras medlemma måste vara Misstänksamma, Glupska, Stolta, Materialistiska och Obetänksamma. De måste göra vad som helst för att vinna en strid, inklusive att slåss smutsigt. De får inte Älska en kvinna, vara Lojala mot Arthur eller utöva någon religion.

If you have not yet become aware of it, this is a somewhat tongue-in-cheek organization, sort of like a medieval biker gang.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Gör en Bretonnian-take på dem! Boken rekommenderar att man som spelledare kan ha ett par Red Knights som terroriserar spelgruppen tills denna är kompetent nog att besegra sina gamla nemesisar. Det är inte en dålig idé.
 
Top