Nekromanti Fantasy! OSG på Söndag 7/6 över skype

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,828
Heldo står för balans och ordning. Precis som i havet där en mindre fisk äts av en större fisk som äts av en ännu större fisk. Det här tolkas olika, vissa följare anser att det här ger människorna rätt att förslava de lägre stående och mer primitiva infödingarna, andra anser att vi rubbar balansen och tar rättigheter som vi inte har rätt till.

I den kyrka som byggs är det inget som predikas som är direkt mot slaveriet, men som sagt mycket beror på hur man tolkar saker.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,638
Anchorman said:
Heldo står för balans och ordning. Precis som i havet där en mindre fisk äts av en större fisk som äts av en ännu större fisk. Det här tolkas olika, vissa följare anser att det här ger människorna rätt att förslava de lägre stående och mer primitiva infödingarna, andra anser att vi rubbar balansen och tar rättigheter som vi inte har rätt till.

I den kyrka som byggs är det inget som predikas som är direkt mot slaveriet, men som sagt mycket beror på hur man tolkar saker.
Man vet att det är en realistisk religion när man kan tolka de heliga texterna till att säga precis det man vill att de ska säga :gremwink:

Jag tror jag är emot slaveriet men jag jobbar inte aktivt mot det. Jag bara finner det allmänt osmakligt.
 

yjoben

Veteran
Joined
5 Jan 2012
Messages
48
Location
trollhättan
Här kommer mitt bidrag! Väl mött om 16h 20m

Namn: Haraldur Illbatt

Bakgrund:
Haraldur växte upp på barnhem då hans föräldrar dog av okänd anledning när han var ungefär 2 år gammal.
Haraldur blev då lämnad till ett barnhem. Han va full i liv då och fick prygel nästan varje dag för han var så stökig.
Därav efternamnet Illbatt. Haraldur är en medellång man på ungefär 22 höstar. Långt svallande brunt hår neröver axlarna.
Bruna ögon. En väldigt stilig och robust mustasch som troligtvis är Haraldurs käraste ägodel.
Strax efter att Haraldur fyllt 10 gav han sig iväg från barnhemmet och levde på gatan i några års tid, där lärde han sig det mesta för att stjäla mat och göra inbrott utan att något märktes för stunden.
Haraldur kände sen att såhär vill jag inte leva resten av mitt korta liv, så han begav sig ut i skogen. Där växte han upp och kan således vildmarkslivet lika bra som en björn.
När Haraldur är i vildmarken känner ett stort lugn.
Han har livnärt sig på att borra in pilar i djur för att åsamka minsta möjliga skada så han kan sälja både kött och päls för mesta möjliga vinst.
På grund av Haraldur skicklighet med sin pilbåge har han nu blivit erbjuden att agera som någon slags stadsvakt i en nyetablerad ögrupp.
Att se nya platser och kanske nya vildmarker ger Haraldur en sorts kick som känns han känns väldigt tillfreds med.

STATS

Fysik: 3
Motorik: 3
Intelligens: 2
Närvaro: 2

Kroppspoäng: 8 Tilfällig 5

Mana: 2

Förmågor:
Stridsvana
Fingerfärdighet
Bågskytte
Spåra
Första hjälpen

Vapen:
Långbåge +3 (+1)
Dolk +2 (+3)
Spjut +3 (+1)

Rustning:
Läderrustning +1



Utrustning:
Första hjälp låda
Elddon
30m rep
Dyrkar
Jakthorn
Koger
34 silver
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,638
Ser ut som en trevlig karaktär :gremsmile:

Så vi är hittills två små kriminella typer som inte är särskilt bekväma i civiliserat sällskap. Låter som om våra karaktärer kommer komma bra överens :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,638
yjoben said:
Tror Johann och Haraldur kommer att gå en legedarisk framtid till mötes!
Förhoppningsvis, eller så dör vi ärorikt i strid mot råttmän. Så win/win situation :gremlaugh:
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,828
God45 said:
yjoben said:
Tror Johann och Haraldur kommer att gå en legedarisk framtid till mötes!
Förhoppningsvis, eller så dör vi ärorikt i strid mot råttmän. Så win/win situation :gremlaugh:
Det som är så bra med rollspel, man vet aldrig vad som kommer hända :gremsmile:
Målet är att vi ska ha kul, sen får vi se vad som händer :gremtongue:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Sir Phenton

Fysik: 2

Motorik: 2

Intelligens: 4

Närvaro:2

Kroppspoäng 7
Tillfälliga kroppspoäng 5.
Mana: 2

Gott rykte
Fäktning
Köpslå
Munläder
Övertyga

Svärd +3
Och lite utrustning som är lämplig för en lågadlig affärsman.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Shambo Laxiil
Korväxt och satt legokrigare med långt svart hår uppsatt i knut. Hon har mörka ögon och bruten näsa. Shambo är tystlåten, ärrad och hård blick. Hon har en stor pilbåge på ryggen, ett svärd i bältet och rör sig smidigt och effektivt. Kommer från enkla förhållanden och talar två extra språk.

Fysik 2
Motorik 4
Intelligens 2
Närvaro 2

KP 7
Tillf 5 (6 stridsvana)

Mana 2

Stridsvana
Bågskytte
Upptäcka
Nerver av stål
Första hjälpen

Långbåge
Svärd
Dolk
Läderrustning
Förband
Glödlåda
Vattenlägel
Proviant
En torkad infödingshand
Pilar
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,638
Ser ut som en trevlig karaktär :gremsmile: Men du har satt ut för många poäng på fysik, motorik, intelligens och närvaro. Man har bara 10 poäng att sätta ut och den första i varje attribut är inte gratis. Du har satt ut 6 poäng för mycket.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,828
Då är vi ett samlat gäng då :gremsmile:

I ett försök att håla mig vaken mellan UFC matcherna inatt, så knåpade jag ihop en liten karta över Dantoonia.

Värt att notera är att jag inte kan sånt här alls och att den är gjord i paint.
Syftet är mest för er att ha en referens att titta på för att till exempel bedöma reseavstånd och liknande.

Grått område är bergigt, grönt är resten :gremtongue:

Ja som sagt, jag vet inte om vi kommer ha någon nytta av den här men jag lägger upp den ändå, terrängen är givetvis mycket mer varierad än vad som syns här :gremtongue:.




http://i1075.photobucket.com/albums/w437/Killergnutt/Dantoonia_zpsd9249bbe.png
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Jag var tvungen att pipa rätt snabbt igår så jag missade ev. eftersnack. Tar det nu:

Bra
Tyckte liret var helt okej, enkelt regelsystem som sällan var i vägen. Öppningen var bra med piratskeppet, action rakt på - kul. Spelarinteraktionen fungerade också helt ok, det var kul att gruppen redan tidigt delade upp sig i onda/goda (om jag förenklar lite) och började intrigera in house. Jag tycker att vårt småpillande med egna agendor i Hungaar var bland det roligaste igår. Karavanjobbet var också kul, det kändes straight forward men farligt. Kudos till SL där som lyckades göra det spännande.

Dåligt
Det blev bitvis väldigt lättsamt och lite flippat. Det kan funka helt ok för mig men motsvarade inte riktigt mina förväntningar den här gången. Önskar att vi hade pratat lite mer om förväntningar, preferenser och tidigare erfarenheter innan spel; då kan sådant lätt undvikas.

Vättegrottan var en low-point för mig. Det blev repetitivt och tunt, tycker jag. Det kändes bara som en tom grotta där det råkade finnas vättar och tunnlar och vi fastnade snabbt i att räkna hur många generiska mobs som var kvar, siffror och tärningsresultat. Det kändes som vi var trötta, helt enkelt. Personligen tyckte jag det var svårt att vara kreativ med pilbåge i grotta.

En sak jag inte tyckte funkade jättebra var random encounter tables-grejen. Jag tyckte det blev konstigt att vi spelare rullade på den och att det nödvändigtvis skulle vara ett slag varje dag och natt kändes som D&D när det inte är som bäst. Jag hade hellre sett att SL la in en intressant encounter när han kände att det skulle tillföra något. Men slumpmötetabeller är väldigt OSG :gremwink:

Setting
På pappret tycker jag att settingen var rolig och intressant. Kolonitanken fungerade bra och var kanon för OSG-äventyrande. Tyvärr fick jag tidigt falsar från filmen 1492, där omgivningen är ganska öde, ger ett intryck av tung exploatering och är späckat av ledsna indiginas. Jag hade föredragit att fantastiska raser (läs vättar, vanvörda och råttmän) var lite mindre in your face och lite mer mytiska än vad som var fallet. Stort plus för kartan! Jag blev sugen på att ta den vidare och göra hex av den!

Reglerna
Som jag skrev tidigare, det kändes väldigt lätt och inte i vägen alls. Också väldigt old school och påminde mig hur min första rollspelsgrupp hanterade reglerna till DoD i slutet av 80-talet. Mina tidigare omgångar F! har varit på gridpapper med miniatyrer och jag upplevde det då som skitdödligt och ganska trasigt. Som det var nu dominerade karaktärsgruppen ordentligt ganska genomgående. Efter min fösta F!-omgång var vi osäkra på om systemet ens var spelbart: vi fick ställa ett ton regelfrågor till Arfert och till nästa omgång husreglade vi kopiöst. Den här gången kan jag inte komma på en enda regler som kändes paj och som måste ändras, även om uppdelning av tärningspöl inte är my kind of ass, riktigt.

Igen, tack för spel. Hade kul! Jo, jag blev lite stissig av att jag rullade så jävla bra; det vill man ju helst inte göra när man spelar Skype :gremblush:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Efter min fösta F!-omgång var vi osäkra på om systemet ens var spelbart: vi fick ställa ett ton regelfrågor till Arfert och till nästa omgång husreglade vi kopiöst. Den här gången kan jag inte komma på en enda regler som kändes paj och som måste ändras, även om uppdelning av tärningspöl inte är my kind of ass, riktigt.
Gillar att det går åt rätt håll!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,638
Jag gillade verkligen spelet :gremsmile: Världen var trevligt, gruppen var precis lagom bråkig, det fanns mycket extra saker att göra och huvuduppdragen var roliga. Jag ser fram emot att stoppa slaveriet genom terrorism :gremlaugh:

Jag har nu ett schema på när jag kan spela inom den närmsta framtiden och det ser ut såhär:

Måndagen den 15e

Tisdagen den 16e

Lördagen den 20e

Söndagen den 21e

Men om ni vill köra någon session utan mig är det helt ok :gremsmile:

Så när kan ni spela?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,828
Tack för feedback! Uppskattas alltid.

Jag hade väldigt kul igår, att spela och framförallt spelleda nya människor är alltid en aning nervöst men det funkade bra tycker jag.

Jag hade missat en regel i boken, vilket förstörde en del. Så som jag trodde så gav vapnen bara plus på skada och inte på tärningar, därför hade jag gjort flera fiender alldeles för lätta samt gett dem för lite KP.

Detta gjorde som du till exempel sa att vättegrotta blev lite av en snoozefest, detta förstärks nog också av att använda båge, då man egentligen bara rullar tärningar utan någon större risk.
Det enda roliga i grottan var ju Felix ständiga misslyckande på att smyga :gremtongue:.

Tråkigt att Sir Phenton dog, överlag var det igår ganska stridsfokuserat vilket gjorde att det blev något svårt att spela Sir Phenton kanske?

Lättsamheten tyckte jag låg på rätt nivå, ett par gånger kanske det blev skämt som var mer spelare och mindre rollperson, men överlag gillar iaf jag när det är ganska lättsamt, men bra att vi diskuterar det.

Jag är ett fan av slumptabeller :gremtongue: kanske mest för att sessionen inte blir så planerad utan egentligen vad som helst kan ske, jag försökte bygga tabellen så det skulle vara ganska balanserat mellan:
Saker ni kan välja att agera med (typ frukplockarna, där jag var nästan säker på att Felix skulle försöka sno den värdefulla frukten :p)
Rena strider
Och positiva saker.

Men vad tycker ni andra om slumptabell? Blir det bättre om jag själv rullar på den, eller ska jag stryka den och i stället bestämma vad som sker rakt av?


Reglerna tyckte jag funkade, jag hade lite svårt i början med det faktum att båda rullar samtidigt, jag kan tycka det är lite svårt att hålla reda på när en runda börjar och slutar.
Sen som jag sa så byggde jag fienderna lite för klena, jag kommer beefa upp dem till nästa gång.
Överlag tror jag systemet lämpar sig bättre till att slåss mot färre fast starkare fiender, istället för många och klena.

Sen ska jag hitta sätt att hindra att bågskyttarna är totalt överlägsna, kanske bara så enkelt som att låta andra sidan också ha lite bågskyttar :gremsmile:

Angående speltillfälle så röstar jag för måndagen eller tisdagen, den lördagen är jag upptagen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,638
Jag är också ett fan av slumptabeller :gremsmile: Men jag bryr mig inte om vem som rullar på dem, så du kan rulla dem bakom skärmen om det funkar bättre.

Det enda roliga i grottan var ju Felix ständiga misslyckande på att smyga :gremtongue:
Jag måste skaffa nya smygtärningar tills nästa gång :gremtongue:

Lättsamheten tyckte jag låg på rätt nivå, ett par gånger kanske det blev skämt som var mer spelare och mindre rollperson, men överlag gillar iaf jag när det är ganska lättsamt, men bra att vi diskuterar det.
Jag kände att jag spelade en ganska skämtsam karaktär men jag kan absolut dra tillbaka på det om det skulle fungera bättre. Vi kan ha en diskussion om tonen över skype när vi spelar nästa gång :gremsmile:

typ frukplockarna, där jag var nästan säker på att Felix skulle försöka sno den värdefulla frukten :gremtongue:
Jag har svårt att i förväg avgöra vad Felix kommer göra. Han är superpragmatisk och har en seriöst mörk sida, men han ser inte sig själv som en skurk. Så det kändes inte rätt att råna frukt plockar... Prästmordet kändes däremot hur bra som helst :gremcool:

Angående speltillfälle så röstar jag för måndagen eller tisdagen, den lördagen är jag upptagen.
Tisdagen är lite bättre för mig så om ni andra kan köra då är det grymt för mig :gremsmile:
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Jag hade missat en regel i boken, vilket förstörde en del. Så som jag trodde så gav vapnen bara plus på skada och inte på tärningar, därför hade jag gjort flera fiender alldeles för lätta samt gett dem för lite KP.
Förklarar nog en del ang. skillnaden mot tidigare jag kört. Men sånt händer nästan ofrånkomligen när man spelleder ett spel första gången!

Jag kan alla föreslagna datum utom sön. Dock kommer Recca at hänga hos mig den veckan så det vore ett major plus om hon kunde haka på om hon vill.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,638
Jag kan alla föreslagna datum utom sön.
Jättebra :gremsmile:

Dock kommer Recca at hänga hos mig den veckan så det vore ett major plus om hon kunde haka på om hon vill.
Nice, Recca är alltid kul att spela med :gremsmile:
 
Top