Nekromanti Fantasy och smuts!

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Tänk er detta:
En ensam spelledare sitter uppe i det kalla Umeå och planerar ett fantasy-äventyr som kommer innehålla rollpersoner som får visioner, onda trollkarlar, svärdsviftande, fientliga organisationer med hemliga agenter och et cetera...

Problemet råkar vara att denne spelledare dessutom vill hålla kvar smutsen i fantasyn i historien så att allt inte bara blir som en Keith Parkinsson-bild med bjärta färger och gigantiska tvåhandssvärd och et cetera.

Tips? Erfarenheter? Förmaningar?

Och ja just det, system och spelvärld är Eon och rollpersonerna börjar som bybor i Soldarns bergstrakter.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Om karaktärerna måste söka upp/spana efter de hemliga agenterna i de mindre hälsosamma delarna av någon större stad, så får man smutsen på köpet. Du kan få fram kontrasterna genom att beskriva SLP:s utseende (fett hår, skit under naglarna, smutsig tunika, dålig andedräkt, rostfläckad hjälm, etc, kontra adelns skräddarsydda dräkter, rena hy, osv). Du kan förvirra dem och få dem att få fel uppfattning genom att låta en av de goda ha t.ex. dålig andedräkt, vilket gör att de drar förhastade slutsatser om personens karaktär. Onda trollkarlar kan ha blek hy och kanske inte bry sig om städning eller hygien, eller varför inte tvärtom - maniskt prydliga och mycket onda. Och så vidare.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Tips? Javisst! Jag utgår ifrån att det handlar om ett engångsäventyr och inte en kampanj. Följande är dock ganska allmänna råd, inte så specifika för just ditt äventyr kanske.

Smutsen finns i detaljerna. Ponera t ex att spelarna är ute efter att lösa en gåta och stoppa någon hemsk plan från att sättas i verket. Dessutom har de mkt begränsat med tid att göra detta.

Poängtera då hur tiden går genom att se till att vardagliga bestyr faktiskt tar tid. Resor, även en fotvandring från plats A till plats B i en stad, tar tid. Etablera därför tidigt hur trafiken i stan ser ut - var finns det mkt folk, när är det mkt folk ute och rör sig, osv.

Om spelarna ska söka information, tvinga dem att rollspela informationssökandet. Även detta tar ju tid. De måste dessutom tala med en person och själva ställa frågorna - inte bara slå tärningar. Om de ska söka info i ett bibliotek så måste de först gå genom den irriterande bibliotekarien, något som tar ytterligare tid. Namnge gärna också de litterära källorna de får tag i, det stärker ytterligare närvarokänslan.

Andra sidan av myntet är hur motståndarna agerar. Se till att deras handlingar kan motiveras utifrån mål och medel. De ska dessutom hindras av samma saker som spelarna, men ev är deras medel större, vilket ger bättre förutsättningar att genomföra en plan. Eons magiregler är ju väl utbyggda och tillåter en del smarta lösningar - undvik dock helst att använda stora, flashiga besvärjelser eller att introducera nya effekter som uppnår just precis den effekt du söker. Undvik öht att ’tjuvkoppla’ dig förbi problem för att få till en cool effekt/händelse/whatever - om något vanligtvis inte låter sig göras inom ramarna för Mundana-settingen så går det inte nu heller. Ska det vara svårt och jordnära för spelarna så gäller detta även motståndet.

Miljöbeskrivningar är också ett kapitel för sig när det gäller ’smutsen’. Ett enkelt recpet är att försöka undvika typiska fantasyschabloner. Låt folk vara alldagliga, smutsiga, lite tråkiga, varma, medmänskliga, gnälliga osv - inte bara omänskligt vackra, fula, onda, ädla, givmilda osv. Vanligt folk med vanliga tankar och känslor. Samma sak gäller ortsbeskrivningar och lokaler. Hur många normala människor bor t ex i ett slott där varje dörr kan vara försedd med en fälla? Undvik sånt.

En annan enkel sak är att poängtera sådant som vädret. Regnar det idag? Hur påverkar detta spelet - möjligheter att använda färdigheter som Speja, Spåra, skjuta folk med avståndsvapen, osv.

Om det rör sig om en episk plot, se först till att eventuella hemskheter drabbar RP:nas bekanta eller (helst) när och kära, så att problemen blir spelarnas problem och inte bara ännu ett uppdrag. Låt våldsam död i spelet vara grym och blodig - spelarna måste känna att de verkligen riskerar att dö i strid och de som dödas är riktiga människor, inte en ansiktslös ’bad guy’.

Till sist något som kanske har lyst igenom en del redan :gremsmirk: - förankring. Om ditt äventyr utspelar sig i och kring spelarnas hemby, se till att de känner sig hemma. Se till att ha ett namn på alla i byn och en bra bild av förhållandena inom byn. Även om detta inte spelar så stor roll för äventyret i övrigt så ger det en hel del om du kan säga "Det ser ut att vara bryggaren Joran - ni vet, han som brukade lägra Sinja Harketsdotter som sedan gifte sig med Klutas Mjölnare..." istället för - "Det är en bybo - bryggaren." Kort sagt, ha koll på vardagsdetaljer som vore intressanta för bybor att hålla reda på.

Oh well, det var väl vad jag kan komma på för tillfället. Hoppas det känns smutsigt nog!


/Rax
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur jag än försökte formulera mig så kändes det som du redan beskrivit det hela ganska bra... :gremsmile:
Så man kan ju inte anant än att göra ett såntdär hålla-med-inlägg... :gremwink:

/ Johan K, som absolut inte kunde skrivit bättre... :gremcrazy:
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Insåg att Rax redan kommit med samma förslag som jag. Men eftersom jag redan skrivit skiten så låter jag meddelandet stå kvar:

Min kära SL har lyckats myckat bra med just det du vill ha. Kampanjen handlar om " rollpersoner som får visioner, onda trollkarlar, svärdsviftande, fientliga organisationer med hemliga agenter och et cetera" som du säger (vi är från Consaber, annars samma idé), men samtidigt går mycket av tiden ut på att klura ut hur vi skall få mat/pengar/kläder eller liknande.
Mycket av realismen kommer nog ifrån att vi SPELAR våra karaktärer mycket. Timmar går åt till att rollspela bråk inom gruppen och när man kommer in i sin roll ordentligt är det en fröjd att spela med andra som är lika inne.
Vi spelar också i stor detaljrikedom. Hög upplösning, så att säga. Inga "Det tar 40 dagar till staden, när ni kommer fram.." utan saker tar tid, och vi spelar, pratar och bråkar om hur saker skall göras bäst. Det ger en jordnära känsla. Jordnära känsla är en smutsig känsla.

För övrigt, kampanjen går ut på att vi skall samla länkar att fjättra en ond drake med. 49 stycken skall vi hitta. Vi har spelat sedan september, tidigt oktober kanske, förra året och vi har hittat två och en halv länk hittills. Den här kampanjen kommer vi nog inte hinna klart med, men hittills är det den bästa (och viktigaste) jag spelat.
 
Top