Nekromanti Fantasy och SF (fortsättning på OT från DoD forum)

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Tänkte vi kunde fortsätta OT diskussionen på "mithril" tråden i DoD forumet.
Det som duskuterades var Tolkiens birdag till fantasy genren och om han kan anses som Fantasyns allfader.
Any takers?

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Fantasy och SF

<I>Det som duskuterades var Tolkiens birdag till fantasy genren och om han kan anses som Fantasyns allfader. Any takers?</I>

Man kan nog med fog säga att det var han som populariserade den, men det fanns fantasy långt innan honom så nån anfader är han inte - det vore ungefär som att säga att Gene Roddenberry (Star Trek) skapade science fiction-genren.

Däremot är han helt klart mithrilens anfader. (-:

--
Åke
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Star Trek???

Hmm... SF var populärt innan Star Trek... Star Trek är ju bland det sämsta inom SF (omman ens kan kalla det för SF).
Man kanske inte ska kalla tolkien anfader utan istället Förgrundsgestalt eller varför inte Kung...? Tolkien har ju iallafall satt på pränt i princip allt det som förknippas med fantasy idag, alver, dvärgar, troll och orcher men om man skall hårddra det så fanns ju fantasy genren redan när arthursagan skrevs...

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Star Trek???

SF var populärt innan Star Trek... Star Trek är ju bland det sämsta inom SF (omman ens kan kalla det för SF).

Den var långt, långt ifrån lika populär före Star Trek som efter, så det funkar utmärkt som Tolkien-parallell. Och en del häromkring skulle säga att det sistnämnda gör det också; sånt är enbart tycke och smak.  Om man kan kalla Star Trek SF? Tja, kan man kalla Ereb fantasy..?

Man kanske inte ska kalla tolkien anfader utan istället Förgrundsgestalt eller varför inte Kung...?

Och därmed avslöjade du vilket svar du ville ha ut av diskussionen. (-:
Näpp - JRRT gjorde genren populär, men mer än så är det inte.

Tolkien har ju iallafall satt på pränt i princip allt det som förknippas med fantasy idag, alver, dvärgar, troll och orcher

Alver, dvärgar och troll kan du hitta i vilken folksaga som helst.  Heck, Wagner gjorde flådiga operor med dem ungefär när JRRT föddes.

men om man skall hårddra det så fanns ju fantasy genren redan när arthursagan skrevs...

Den fanns t.ex också när Robert E Howard skrev Conan-böckerna på 20-talet. Och Conan förknippas definitivt med fantasy, men inte finns det några alver där...

--
Åke
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Star Trek???

Helt klart har Rosen rätt, Tolkien är den store populariseraren för Fatasylitteraturen. Men det man eventuellt kan missa i sammanhanget är att det som gör Tolkien bra, till skillnad från dussinförfattare, är att han lyckas med konststycket att modernisera och popularisera utan att göra en platt eller urvattnad historia.

Det är lite som när the Smiths förändrade popmusiken: De är oerhört välpolerade och fullkomligen radar upp hitsen, men de har också djup i texterna och intelligens i slingorna! ;)


[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Frihet

Alla får tycka som de vill (jag kan inte understryka det tillräckligt).
Om du nu inte gillas ST, big deal. Den finns människor som gör det, och det gör dem inte till mindre värda för de!

[color:purple]Seven is heaven</font color=purple>

"Mad? I'm not mad. Your mad. And you. And you. And you! Your all mad I tell you, mad!"
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Star Trek???

Tolkien har ju iallafall satt på pränt i princip allt det som förknippas med fantasy idag, alver, dvärgar, troll och orcher men om man skall hårddra det så fanns ju fantasy genren redan när arthursagan skrevs...

Alver, dvärgar, troll och orcher tycker jag snarare att det kryllar av i fantasyrollspel och inte i litteraturen. I t ex Robert Jordans verk förekommer inte någon av dessa raser trots att knappast någon klassar hans böcker som något annat än fantasy.

När det gäller rollspel så tycker jag att det är tragiskt att dessa raser jämt ska vara med. Jag tror att många rollspel har snott mycket från D&D, som i sin tur naturligtvis snott en massa från Tolkien men även från en massa andra personer, t ex då Howard, Leiber och Moorcock.

Som rosen sade så var det kanske Tolkien som populariserade genren, men han var varken den förste eller siste som skrev fantasy.



Don Kennetho
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag skulle vilja påstå att han är definitivt en av förgrundspersonerna i fantasy. Jag tycker åxå att ham r en av de bästa på att skriva målande.


[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Bevara "fantasy" alvfritt! (N/T)

Skjut Legoplast med hans egen båge!

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Frihet

Jag har dock aldrig förstått varför folk gillar star trek. Dels är det ju så tamt att det aldrig kan bli spännande, dels är de aliens som finns mystiskt lika människor, dels så är avsnitten nästan alltid i samma stil, dels löses alla problem med tekniskt mumbojumbo.

Och framför allt så har jag svårt att ta tv-serier på allvar om varje avsnitt är en avslutad historia.

Det är iof bara min åsikt...


Ond - Gamer, Nörd, Metalfan, Kvasi...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Vänta nu här...

Hur kan man bevara något utan något som redan förekommer inom genren?

Men jag håller med, i vissa fall är det lite överdrift i hur mycket man pular in med olika varianter av samma ras etc...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Vänta nu här...

Det finns fantasy med och utan alver. Sedan finns det folk som tror att det MÅSTE vara alver med för att det skall räknas som fantasy. De envisas med att pula in alver överallt! Kall gröt till de jeflarna!

Nightowl, som VET att han inte är det minsta logisk...

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Dandelion

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
42
Location
Karlskoga
Re: Vänta nu här...

Helt rätt.

Går man in i en rollspelsbutik (eller dataspelsbutik med en liten hylla rollspel längst inne i hörnet som det numera brukar vara) så tittar förtitolv alver ned på en.

Låt oss bryta den alviska dominansen och istället helt och hållet koncentrera oss på dvärgar!
Bort med rakhyvlar och fram med skägg!
 
Top