"Mmmm. Det är väl tanken med mitt projekt, att det ska gå att varieras in i det fördömda"
Urrr, det där lät lite som en sorts "GURPS: Dimensions" eller något annat löst som man inte kan relatera till. Ska du inte koncentrera dig på just en extra dimension istället och försöka brodera ut den ordentligt?
Jag tycker din idé med själva kulturkrockarna var intressant, nämligen. Att få spela med en fantasyvarelse som fastnat i vår nutid kan säkert leda till många sköna garv. "Det där är ingen kniv, det
här är en kniv" osv.
Jag tycker man borde kunna göra ett rollspel som utspelar sig både i vår verklighet och i en parallell fantasivärld. Det vore ganska intressant att få spela med rollpersoner som är mobbade elever i mellanstadiet, till exempel, och som har en egen magisk värld att fly till efter skolan.
Jag bara spånar här.
"Nutid - medeltid är bara ett alternativ. Nutid - framtid ett annat koncept"
Jag kan rekommendera datorspelet "Another World" som ett exempel på en mycket häftig och stämningsfull parallell värld. Det är abandonware nu för tiden och kan alltså laddas hem gratis. Till exempel
härifrån.
Det m an verkligen lyckas med i det spelet är att se hur en gemenskap mellan en människa och en rymdvarelse kan uppstå utan att de kan prata med varandra. Dessutom är själva världen fantastiskt vacker och man ser hur skickligt grafiker en gång i tiden kunde flytta oss till en helt annan värld med mycket begränsade medel, medan grafikerna nu för tiden har tusen miljoner polygoner att arbeta med och ändå bara skapar skitfula tristessmiljöer som är helt ointressanta.
En annan fördel med spelet är att de verkligen lyckas fånga känslan av att man hamnat i en alldeles ny och
främmande värld, inte bara en fantasifull spegelbild av vår egen. Just den här känslan av att man hamnat i något okänt och skrämmande är ju vad man vill åt. Därför rekommenderar jag Another World starkt. Inte minst eftersom man får allt häftigt i spelet på en gång. Du behöver inte klara dig igenom hela spelet för att förstå vad jag pratar om här ovan.
Här kommer en tuff skärmbild:
Kolla bara vilken häftig stad man ser i vänstra hörnet. Och de vackra stenformationerna. Och växten i förgrunden. Och den svarta, otäcka saken i bakgrunden... Hi hi... Förresten kan jag tipsa om att man inte bör stå stilla när man klättrat upp för poolkanten... Ni som spelat spelet vet vad jag pratar om.
/Rising