Nekromanti Fantasy-namn

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jag började kladda på den där världsskapartråden, men kom på att detta förtjänar sin egen tråd. Det har kanske kommit upp många gånger förr här, men anyway.

Hur gör man för att komma på de bästa fantasynamnen?

Kunskap i språk är så klart bra, men det är inte alltid det hjälper. Man vill ju vara originell. Men samtidigt vill jag inte att att det ska låta som slumpmässigt ihopkastade bokstäver (ungefär varannan vokal, varannan gonzonant). Det är min vanliga metod, men med den är det svårt att få känsla i namnen. Tips?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
En idé är ju att utgå från verkliga namn. KateMonk är en ganska bra sida som samlar namn från massa olika kulturer. Ta ett namn som låter bra, modifiera lite, presto!

/Kalle
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Någon regel för namnen i varje kultur tycker jag funkar bäst. På ett ställe kanske alla har tre enstaviga namn, på ett annat slutar alla mansnamn på -diot, på ett tredje är det växtanknytning i alla efternamn.

En enkel regel per kultur så blir det konsekvent känsla, lätt att improvisera och eget stuk på varje område.
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Det här är ett evigt problem och jag som extrem språknörd får dessutom extra problem eftersom jag har jättesvårt att sätta namn på folk och platser om jag inte förstår hur namnspråket fungerar och hur namn är uppbyggda och allt sånt.Så i princip måste jag göra språket som namnet kommer ifrån för att kunna börja sätta namn på saker... vilket är väldigt opraktiskt. Men, som påpekades på annan plats i tråden så kommer man långt med att bestämma drag för namnen från en viss kultur och gå på det.

oj, vilket icke-svar det där blev...

Ska jag vara mer konkret så kan jag tipsa om att kolla på ett språk som låter som det man är ute efter i sina namn. Typ sindarin till alver, och tyska till imperiet i warhammer osv och sen kopiera ljuden från det språket och använda för att sätta namn.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Nantasy-famn

Hur gör man för att komma på de bästa fantasynamnen?

Kunskap i språk är så klart bra, men det är inte alltid det hjälper. Man vill ju vara originell. Men samtidigt vill jag inte att att det ska låta som slumpmässigt ihopkastade bokstäver (ungefär varannan vokal, varannan gonzonant). Det är min vanliga metod, men med den är det svårt att få känsla i namnen. Tips?
Bala taklänges. Läs på konservburkar och gatskyltar. Stjäl dina föräldrars arbetskamraters namn. Kasta sedan om stavelserna. Byt kanske ut en vokal eller en konsonant.

Utanför mitt fönster går Stadshusgränd. Det blir Grädshusstand. OK, inte så bra namn men en bra illustration av principen. Det kanske kan bli ett berg som heter Gratshustand?

En person som heter Nils Widerberg blir Wils Niderberg. Om Niderberg låter töntigt som efternamn kan det kanske bli ett platsnamn. Men Wils är ett bra förnamn.

Dewil
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Trådflytt

Eftersom ämnet inte har direkt med Dungeons and Dragons att göra så passar det mycket bättre på här på Rollspelsforumet.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Nantasy-famn

Hur gör man för att komma på de bästa fantasynamnen?

Kunskap i språk är så klart bra, men det är inte alltid det hjälper. Man vill ju vara originell. Men samtidigt vill jag inte att att det ska låta som slumpmässigt ihopkastade bokstäver (ungefär varannan vokal, varannan gonzonant). Det är min vanliga metod, men med den är det svårt att få känsla i namnen. Tips?
Bala taklänges. Läs på konservburkar och gatskyltar. Stjäl dina föräldrars arbetskamraters namn. Kasta sedan om stavelserna. Byt kanske ut en vokal eller en konsonant.

Utanför mitt fönster går Stadshusgränd. Det blir Grädshusstand. OK, inte så bra namn men en bra illustration av principen. Det kanske kan bli ett berg som heter Gratshustand?

En person som heter Nils Widerberg blir Wils Niderberg. Om Niderberg låter töntigt som efternamn kan det kanske bli ett platsnamn. Men Wils är ett bra förnamn.

Dewil
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag hade en spelare en gång som kom på ett jättebra system för att hitta på överlägsna fantasynamn. Så här hette ALLA hans rollpersoner:

För killar:
Första stavelsen är en som har med strid eller vapen att göra, och den andra stavelsen är antingen -alf eller -ulf.

Yxalf, Hjaltulf, Knivalf, Blodulf... Idel godbitar, som ni ser.

För tjejer:
Man tar ett riktigt tjejnamn, och sedan stoppar man i ett extra "i" innan den sista stavelsen, och på detta i lägger man betoningen. Samtidigt gör man namnet lite mjukare och mer exotiskt; kanske ändrar ett k till c eller s och lite sådana grejer.

Istället för Kajsa; Kajiisa.
Istället för Annika; Annicia.
Istället för Rebecka; Rebesika.

It's all good.

---

Seriöst, sådana där riktigt usla fantasynamn är något jag verkligen älskar. Hans bästa rollperson hette Krigalf - vilket är ett så bra namn att jag börjar småfnissa varje gång jag tänker på det.
 
Top