Nekromanti Fantasy! Några frågor

hushoben

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
29
Location
Malmö
Köpte Fantasy! häromdagen. Mycket snyggt spel som gör en sugen på att lira. Än roligare är det faktum att det finns en gäng ettbladsscenarier att kicka igång med. Tack Arfert för härlig nostalgi.

Några frågor

1. Finns det något bra sätt att hantera horder av monster? Om till exempel RP anfalls av massvis med monster på en och samma gång. Hur gör man det på ett enkelt sätt? Finns det några regler för strid mot grupper?

2. Grävde fram de gamla monsterböckerna och monsterboxen till Drakar och Demoner när jag läste Fantasy!. Finns det någon bra konverteringsmall?

3. De Tillfälliga kroppspoängen, hur markerar man att man blir av med dem under spelets gång? För det är väl så som jag förstått det att man har TKP per spelsession?


Edit: Ändrade ämnet
 

RobertR

Veteran
Joined
17 May 2012
Messages
22
1 Slår initativ en gång för varje sida, men annars vet jag inte.

2 Improvisera utifrån de som du hittar i båda böckerna, där ser du ju ungefär vad som motsvarar vad, det skulle jag göra iaf.

3 Skriv på en post-it eller nåt?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
1. Jag kör med en variant på monster där de inte slår tärningar alls - jag låter helt enkelt deras anfalls och försvarstärningar vara fasta värden så att bara rollpersonerna slår, antingen sina FT mot anfallsvärdet, eller sina AT mot försvarsvärdet. Det gör det hela lite lättare att bokföra.

En annan variant är att inte bokföra skadorna alls, utan improvisera som Spelledare och låta horderna av monster minska i hjältemodig takt vartefter Rollpersonerna försvarar sig. Typ, låt en träff räcka, oavsett skada. Monstret drar sig undan och lämnar plats åt nästa best.

2. Konverteringsmall har jag inte sett, men det finns massor av monster i någon av de andra trådarna här, så det kan finnas gott om extra att slänga in ändå. Väntar också på den nya Monsterboken till Fantasy! som är på gång.

3. Jag tror att det enklaste är att bara föra bok över alla dessa poäng på ett eget papper. Vidare låter jag mina spelare få tillbaka TKP oftare - efter att Rollpersonen vilat ordentligt är TKP och Mana uppladdat igen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
1. Hur stora grupper tänker du på? Svärmar?

2. Nix, spelade aldrig drakar. (det var AD&D som gällde). Men det går ju lätt att göra monster, och lätt att modifiera om de blivit för enkla eller för dödliga.

3. Jag brukar göra streck i kanten.
 

hushoben

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
29
Location
Malmö
Arfert said:
1. Hur stora grupper tänker du på? Svärmar?
Ja, 25-30. I något av ettbladsscenarierna anfalls RP av 30+ st någonting. Samtidigt kan man bara vara i strid med tre åt gången. Hur gör man i massanfall på det sättet?

Arfert said:
3. Jag brukar göra streck i kanten.
Du hade jag förstått det rätt. Tack för det.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
570
Location
Videnmark
hushoben said:
Ja, 25-30. I något av ettbladsscenarierna anfalls RP av 30+ st någonting. Samtidigt kan man bara vara i strid med tre åt gången. Hur gör man i massanfall på det sättet?
Jag har länge sökt efter ett bra och "realistiskt" sätt att rollspela stora strider, exempelvis fältslag, orkhorder och zombiarméer.

Hur kan man få rollspelsupplevelsen att likna Aragorns strid vid Parth Galen (slutet av första Sagan om Ringen-filmen)? Bokstavligt talat går Aragorn ensam till attack mot typ 50 orker. Aragorn går modigt till anfall och han vet att han kan ta orkerna så länge han inte behöver strida mot mer än 2-3 orker åt gången. Men han märker att dessa Uruk-Hai-orker är bättre på att strida än vanliga orker så han springer upp på ett monument så att orkerna bara kan anfall några få åt gången. Dessutom har han fördelen att mata sin hugg ner från en upphöjd position tills han får förstärkning av Gimli och Legolas. Hur kan man översätta detta till gott rollspelande?

Jag minns en gång för länge sedan då vi spelade DoD-äventyret "Eremitens Hemlighet" och hur våra tre rollpersoner hade stora problem med 4-5 skogstroll (typ gamla sortens svartalfer). Att sedan fästet beboddes av ytterligare ett 20-tal skogstroll + andra värre monster gjorde egentligen hela anfallet till ett omöjligt uppdrag. Reglerna tillät helt enkelt inte masslakt av fiender.

Ni som har läst några av mina äldre DoD-äventyr, särskilt "Carnags Återkomst" har ett hum om hur jag löste problemet på den tiden. Jag har kommit fram till att följande husregler kan vara till hjälp om man anfaller horder av fiender.

1. Fienderna måste dö (försättas i ostridbart skick) bara rollpersonerna träffar med sina vapen. Skadeslaget stryks alltså.
2. Fienderna bör inte kunna anfalla mer än 2-3 åt gången. Trånga korridorer, smala trappor, ryggen mot väggen, ryggen mot den egna armén och liknande.
3. Fienderna måste vara sämre på att strida än rollpersonerna.

Det var ungefär det jag försökt uppnå i tidigare nämnda ettbladsscenariot. Dessutom är Fantasy!:s stridsregler konstruerade för målande beskrivningar och finurligt stridande av rollpersonerna. En fientlig hords massanfall skulle i stort kunna beskrivas som förutsägsbara attacker. Jag gillar också Duddmannens tankar med att fienderna inte ens slår några tärningar. Det bör underlätta en hel del och snabba på stridsmomentet.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Lite sent svar, men den här iden gillar jag. Kan inte nån fortsätta diskutera det här? :gremtongue:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
hushoben said:
Arfert said:
1. Hur stora grupper tänker du på? Svärmar?
Ja, 25-30. I något av ettbladsscenarierna anfalls RP av 30+ st någonting. Samtidigt kan man bara vara i strid med tre åt gången. Hur gör man i massanfall på det sättet?
De som är 25-30 st fårställa sig i kö om de ska komma in i NÄRstrid. Attackera 3 st per RP åt gången. Resten får vänta på sin tur. Eller använda avståndsvapen om de har.

Är man ute efter horder att lätt slakta så skulle jag sno minions-konceptet... ge fiender 1kp.
 
Top