Nekromanti Fantasy musik

LGS

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
88
Location
Hindenburg
jag ska bränna ihop en skiva som man kan lyssna på när man spelar rollspel (fantasy) jag skulle behöva hjälp med lite bra band ssom spelar fantasy musik....

krigare med krattor är häftigt
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Det lite svåra med bakgrundsmusik till rollspel är att låtarna nästan alltid är för påträngande och för korta. Ta vilket spel eller vilken film som helst; låtarna är alltid skitlånga och ganska lågmälda för att verka stämningshöjande men ändå inte ta för mycket plats.

Några saker som funkar hyfsat är dock;

Lord Of The Rings soundtrack - mycket bra
Blind Guardian - alla skivor, men främst Tales from the middle earth och A Night at the Opera
Chantmusik - typ Gregorian, Era, Enigma etc
Rhapsody - funkar väl hyfsat
Klassisk musik - Mycket beroende på kampanj.
EdGuy - Är väl möjligt

Impen - som själv föredrar att lyssna på dödsmetal/blackmetal när han spelar fantasy.
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Ärligt talat skulle jag vilja föreslå dig att hålla dig borta från Rhapsody o.dyl. Blind Guardian har jag iofs inte hört men..powermetal funkar helt enkelt inte, hur fantasy-aktigt det än är. Bara om man kör Playelf eller megablaffakrigarkampanjer i D&D och knappt ens då. Däremot; Lord of the rings-soundtrack som någon sa lite längre ner, Enya (hmm..funkar bäst till sagolika rollspel), Vad-han-nu-heter tolkar Sagan om Ringen, soundtracket till Willow..Cyberpunk är roligare att tonsätta tycker jag (tänker KMFDM, Nine Inch Nails, Rage against the machine../images/icons/grin.gif). Lycka till iaf.
 

Jagy

Veteran
Joined
8 Apr 2001
Messages
29
Location
Ärentuna, en mil utanför uppsala
Wheel of time musiken är underbar som bakgrund. Nästan alla låtar i vampire the maskerade funkar som antingen bakgrund eller strid, och liknande. Där finns ju både fantasy och nutid
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Kolla upp "The Canadian Brass". Jag har hört en del av deras renässanslåtar, och de passar ypperligt till fantasyrollspel. Blackmore's Night har också en del passande låtar, som t.ex. "Durch den Wald zum Bach Haus" och "Mond Tanz".
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
en kasse förslag...

Tja, varför inte lite gammal hederlig Rainbow (stargazer tex) eller Deep Purple (Stormbringer, Burn, the gypsy) Grymma låtar imho... Eller varför inte lite hederlig medeltidsmusik, tex Wilson Picket's The Alchemist. Clannad skulle säkert funka utmärkt. De har ju skrivit musiken till en hel kasse filmer i fantasygenren (enyas gamla band...)
Gillas riktigt tung musik kan jag föreslå TYR med Black Sabbath, där finns en hel del låtar av det episka slaget.
Sist men inte minst... Carmina Burana - fast den e ju så jävla fräck så att man inte kan konsentrera sig på spelet.../images/icons/devil.gif
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Blind Guardian - alla skivor, men främst Tales from the middle earth och A Night at the Opera"

Vad snackar du om? Om det ska vara Blind guardian ska det ju vara Nigthfall in middle earth! Into the storm och blood tears!!!

"Klassisk musik - Mycket beroende på kampanj"

Det finns alltid något klassiskt stycke som passar ens speciella kampanj. Vanligtvis räcker det med en sju-åtta väl valda symfonier och/eller operor, så klarar man sej i alla lägan, ända tills man tröttnar på dem...

"Som själv föredrar att lyssna på dödsmetal/blackmetal när han spelar fantasy"

Ingenting knäcker att lystna på The Crown's "The burning" eller "Crowned in terror" när man spelar DoD! Alternativt Bolt Thrower(yay!)(då främst "...For victory!" eller senaste "Honour-Valour-Pride") eller Vader(Armageddon!)!!!

Hursomhellst! Bra musiksmak!!!
 
Top