Nekromanti Fantasy, medeltid, böcker

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Yo.

Letar böcker med info om medeltid. Syftet är att få fantasysettings mer levande. Bilderböcker får plus i kanten. Hellre en slarvig generalisering än ett akademiskt, pilligt verk.

Vad har ni för tips? Är intresserad både av sådant som stadsskick, arkitektur, typiska middagar, kläder, vad man kan göra av näver, fördelning av population på yrken. Stadsmiljöer mer intressanta än lantliga dito.

När jag tänker efter går det förstås lika bra med YouTube-kanaler osv.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Ian Mortimer's The Time Traveller's Guide to Medieval England A Handbook for Visitors to the Fourteenth Century är väldigt bra om man ska köra medeltida "culture gaming". Stadsbild, religion, social struktur, sjukdom, mat, folknöjen, könsroller, rättsväsende och en massa andra saker täcks in. Därtill rolig, mycket välskriven. Populärvetenskap när den är som absolut bäst, skriven av en historiker - som kan skriva.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
"The Writer's Guide to Everyday Life in the Middle Ages: The British Isles from 500 to 1500" av Sherrilyn Kenyon tycker jag du ska testa. Mkt om mat, kläder osv. Inte så mkt om statsskick och sånt. Kanske lite väl detaljerat för en fantasygamer ibland med t ex skillnden på vissa kläder mellan olika tidsperioder inom medeltiden, men gött för den som vill vara riktigt noga.

Länk : http://www.amazon.com/Writers-Guide-Everyday-Life-Middle/dp/0898796636
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Medhåll + fler tips

Skarpskytten said:
Ian Mortimer's The Time Traveller's Guide to Medieval England A Handbook for Visitors to the Fourteenth Century är väldigt bra om man ska köra medeltida "culture gaming". Stadsbild, religion, social struktur, sjukdom, mat, folknöjen, könsroller, rättsväsende och en massa andra saker täcks in. Därtill rolig, mycket välskriven. Populärvetenskap när den är som absolut bäst, skriven av en historiker - som kan skriva.
Ett av mina bästa tips också, riktigt trevlig!

På YouTube kan det vara roligt att hålla utkik efter Medieval Lives, Worst Jobs in History (finns olika serier för olika epoker), och medeltidsavsnittet av The Supersizer Eat… Samt diverse dokumentärer säkert.

Andra böcker jag fått ut en hel del av är Life in a Medieval City och Life in a Medieval Castle, båda skrivna av Frances och Joseph Gies. De har skrivit Life in a Medieval Village också, men den har jag inte fått tag på än. Lite torrare än The Time Travellers Guide… men inte särskilt akademisk ändå.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Re: Medhåll + fler tips

DeBracy said:
... Life in a Medieval Castle ...
Jag slår tillbaka bollen över nätet, och säger: ja, detta är också en bra bok. (De andra DB nämner har jag inte läst).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Spåren av kungens män handlar om Sverige i övergången från vikingatid till medeltid.

Den dynamiska medeltiden är också bra.

Dick Harrison är alltid en läsvärd historiker; han har bland annat skrivit om Birger Jarls tidsålder.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Jarlens sekel är massiv, knastertorr och inte särskilt läsvänlig. Däremot innehåller den väl all kunskap som finns eller har funnits om svenskt 1200-tal, om man går igång på sådant. Och om man vill läsa vidare själv, så är bibliografin ... utömmande, och så vitt jag vet, komplett.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Re: Medhåll + fler tips

Barbara Tuchmans En fjärran spegel är en populärhistorisk klassiker om europeiskt 1300-tal. Som jag minns den fokuserar den dock mest på politik och högkultur, så det är kanske inte riktigt den sorts bok som Mattis efterlyser. Men läsvärd är den.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Re: Medhåll + fler tips

Svarte faraonen said:
Finns det några bra resurser som inte primärt fokuserar på England?
Life in a Medieval City fokuserar på Troyes i Champagne.

Emmanuel Le Roy Ladurie’s bok Montaillou handlar om byn med samma namn och gräver ner sig i protokoll från jakten på katarer i området. Riktigt torr och konstigt, så inte alls vad trådstarten efterfrågar, men intressant för den som vill ha det lite träigt.

För den som är intresserad av sånt finns det rätt många böcker om det medeltida Stockholm (oftast med fokus kring 1500 eller så). Här har jag dåligt med titlar att komma med tyvärr, det är grejer jag sett på Historiska museet och Stockholms medeltidsmuseum.

En mer översiktlig bok som jag hade mycket glädje av var första bandet i serien Tusen år i Europa. Den fokuserar på 1000-1300 och ger bland annat rätt mycket matigt om det kyrkliga. Jag har nästa band också (1300-1600) men den har jag inte läst än så den kan jag bara tipsa om och inte rekomendera.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Medhåll + fler tips

Ja, det finns givetvis massor om Frankrike och Occitanien också :gremsmirk:

Bäst är kanske Emanuell Le Roy Laduries 'Mountaillou - Village Occitan', med den i sammanhanget vidriga svenska titeln 'Mountaillou - porträtt av en fransk (>_<) by'. Jag rekommenderar den engelska översättningen 'Mountaillou - the promised land of error' istället. För dig behöver boken kanske ingen närmare förklaring, men för andra så: det är alltså en historiker som via unika förhörsprotokoll bevarade i Vatikanen har analyserat samhällslivet, intrigerna, relationerna och religiositeten i den occitanska byn Mountaillou under slutet av katarernas historia.

På samma område finns tex Linda M Patersons 'The world of the troubadours – Medieval Occitan society c. 1100-1200'.

Man tänker att det borde vara lätt att hitta liknande böcker om Byzans, men jag känner inte till några.

Vad Asien beträffar finns fantastiska böcker som 'Daily life in China on the eve of mongol invasion', 'Daily life in traditional China: the Tang Dynasty', 'The Empire of the Qara-Khitai in Eurasian history', och högvis med böcker om samhällslivet i Kalifaten (jag har läst nån som helt fokuserade på Bagdad even...)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Medhåll + fler tips

Den dynamiska medeltiden och Montaillou var nog de böcker som mest influerade Saga. Om nån undrar. Samt diverse franska/belgiska serier.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Re: Medhåll + fler tips

Arfert said:
Den dynamiska medeltiden och Montaillou var nog de böcker som mest influerade Saga. Om nån undrar. Samt diverse franska/belgiska serier.
+1 på Den dynamiska medeltiden! Verkligen lagom nivå.
 
Top