Nekromanti Fantasy! med endast två tärningar.

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Men hur funkar det i strid med det här systemet? Är stridstärningarna istöllet bonuspoäng som man delar ut till sina slag?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arfert said:
När kom BoL? Jag skrev PW 1995.
2008
Simon Washbourne, som gjort spelet, har gjort massor med enkla spel, men för det mesta räknas de som OSR-spel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nu har jag gjort en liten PDF på regelvarianten att ladda ner!
Provspela gärna och se om det blir några komplikationer jag har missat, eller saker som måste läggas till.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Arfert said:
...
Exempel: Tjuven Katti Långfinger med Närvaro 4 och Munläder försöker snacka sig förbi en lite trög vakt med Närvaro 2. Katti slår 2T+5 (för Egenskapen och Förmågan). Vakten slår 2T+2 (för Egenskapen).
....
Hm. Väldigt intressant alternativ system det här. Jag har ju själv försökt leka med tanken på att byta F!'s inkråm i en annan tråd. Det här är nog bättre.

Men jag tycker absolut att vid motstånds slag, som i exemplet ovan, eller vid attacker i strid, så ska försvararen inte slå ett eget slag, utan dess värde ska bara vara en modifikation på attackslaget. Och då enligt skalan

1 = +2
2 = +1
3 = 0
4= -1
osv, dvs, omvänt som först föreslaget. Slik:

Exempel: Tjuven Katti Långfinger med Närvaro 4 och Munläder försöker snacka sig förbi en lite trög vakt med Närvaro 2. Katti slår 2T+5+1 (för Egenskapen och Förmågan och vaktens låga värde i Närvaro). .

Det har ett par fördelar:
- Spelarna kan slå slagen helt själva. Och alla slag. I strid kan monsters attackslag omvandlas enkelt till ett försvarsslag, så att spelarna fortfarande slår alla slag!
- Med 2T i attack och 2T i försvar blir utfallet baserat på 4 tärningar, och då med en mycket smalare klockkurva. Mer förutsägbart, alltså, och därmed tråkigare. Minns tidigare diskussion om hur F!'s stora tärningspölar gav en "smal sweetspot". Samma här.
- Färre tärningar och snabbare slag. Vilket var ursprungsmålet.
- Ettor kan ge bonusar/effekter för försvararen, och sexor för anfallaren.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
..en annan tanke jag funderat på är varianter där man inte slår 2T, utan en T12 eller en T20.
Mest för skojs skull. För de som gillar mer "rollspeliga" tärningar. Men då behöver man även T6:or. Till skada, till exempel.
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Arfert said:
..en annan tanke jag funderat på är varianter där man inte slår 2T, utan en T12 eller en T20.
Mest för skojs skull. För de som gillar mer "rollspeliga" tärningar. Men då behöver man även T6:or. Till skada, till exempel.
T20 variant hade jag gillat, särskilt eftersom man växte upp med D&D Expert. Never underestimate the power of nostalgia :gremsmile:
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Jag är rätt förtjust i Dragon Ages system, med lite modifikationer skulle nog det också funka i Fantasy! Man slår tre tärningar (T6), varav en i avvikande färg. Summera slaget och modifikationer och jämför mot svårighetsgrad. Men om två av tärningarna visar lika resultat får spelaren "köpa" en extra effekt med resultatet av den avvikande tärningen.

Ex: En spelare rullar :t6b-3:, :t6b-3: och så :t6r-5: på den avvikande tärningen. För 5 poäng får han köpa en eller flera extra effekter från en tabell, tex mer skada eller en extra attack (mer fantasifullt än så är ju roligare).

Vi har ju spånat i andra trådar om utökade effekter vid resultat på 5+ osv ur grundreglerna, sånna saker skulle ju kunna ingå i listan av effekter att "köpa".

Tankar på det (som husregel)?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Stormflare said:
Ex: En spelare rullar :t6b-3:, :t6b-3: och så :t6r-5: på den avvikande tärningen. För 5 poäng får han köpa en eller flera extra effekter från en tabell, tex mer skada eller en extra attack (mer fantasifullt än så är ju roligare).

Vi har ju spånat i andra trådar om utökade effekter vid resultat på 5+ osv ur grundreglerna, sånna saker skulle ju kunna ingå i listan av effekter att "köpa".

Tankar på det (som husregel)?
En enklare regel hade varit: slå 2T6, lyckas slaget OCH de två tärningarna är lika händer något speciellt.
Vill man ha fummel händer något speciellt om man misslyckas och tärningarna är lika.
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
anth said:
En enklare regel hade varit: slå 2T6, lyckas slaget OCH de två tärningarna är lika händer något speciellt.
Vill man ha fummel händer något speciellt om man misslyckas och tärningarna är lika.
Osäker på om det finns fummel i DA faktiskt. :gremgrin:

Hur menar du, skippa en avvikande tärning och friforma effekter? Eller ha kvar den men skala ner till 2T?

Fler tärningar = större chans för dubbel, kan ju vara ett motiv för att krydda ett i övrigt ganska "basic" system (OSG).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Stormflare said:
Hur menar du, skippa en avvikande tärning och friforma effekter? Eller ha kvar den men skala ner till 2T?
Systemet (så som jag förstått det) är att slå lika eller över ett värde med 2T6.
Visar tärningarna samma sak händer något, ju lägre man slår desto häftigare effekt, d.v.s. 2 st 5:or är bättre än 2 st 6:or.
Det betyder att de som är skickliga kan få effekter som mindre skickliga bara kan drömma om.
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
anth said:
Systemet (så som jag förstått det) är att slå lika eller över ett värde med 2T6.
Visar tärningarna samma sak händer något, ju lägre man slår desto häftigare effekt, d.v.s. 2 st 5:or är bättre än 2 st 6:or.
Det betyder att de som är skickliga kan få effekter som mindre skickliga bara kan drömma om.
Aha, då är jag med. Det var ju en listig lösning med lägst par = bäst effekt. :gremsmile:
 
Top