Nekromanti Fantasy! med endast två tärningar.

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fantasy! med två tärningar.

Gillar du inte tärningspölar? Gör så här:

Man använder 2 T6, lägger ihop resultatet och jämför med en svårighetsgrad eller med motståndarens resultat.

Egenskaper och Förmågor och vapen ger inte fler tärningar, utan blir ett vanligt +mod på tärningsslaget (ibland minus, se nedan). Som i de flesta andra rollspel.

Egenskaper modifierar slag så här:
1: -2
2: -1
3: +/-0
4: +1
5: +2
6: +3
osv...

Nya svårighetsgrader:
5: Enkelt
6: Rutin
7: Normalt
8: Knepigt
9: Svårt
10: Vansinne
12: Heroiskt
13: Legendariskt
14: Glöm det

Exempel: Tjuven Katti Långfinger med Närvaro 4 och Munläder försöker snacka sig förbi en lite trög vakt med Närvaro 2. Katti slår 2T+2 (för Egenskapen och Förmågan). Vakten slår 2T-1 (för Egenskapen).

Dubbeletta är alltid ett misslyckat slag, dubbelsexa ett lyckat.

Allt använder de siffror som står i boken annars, med undantag av ovanstående. (med reservation för att jag missat nåt). Och att det kan behövas tweakas en aning.

Vad tycks?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,518
Det här är så jäkla bra! Gör du en ny tryckning av boken måste det här vara med som alternativt system! :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
God45 said:
Det här är så jäkla bra! Gör du en ny tryckning av boken måste det här vara med som alternativt system! :gremlaugh:
Ja, eller med i Advanced Fantasy! Expert - Mästarregler. Eller både och.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
Hmm, finns det någon listig anledning till att inte öka svårighetsgraderna med 3 och sedan köra egenskapen som modifikation rakt av?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Utan att har räknat på detta tror jag att det du försöker göra är i rätt riktning -- det finns ingen egentlig poäng med tärningspölarna i F!, bortsett från känslan att ha många i handen samtidigt (förvisso inte att underskatta). Det här var väl en av grejerna jag nämnde i min speltestrecension tror jag. Kanske skulle du pröva att göra en kombo, så att det finns särskilda tillfällen när man får lite fler tärningar i handen trots att man kör med två (eller en lite större) tärning i botten.

Hur som helst: Heja! Om F! kan bli lite stadigare spelmekaniskt och åtminstone ge ut ett spännande settingsupplement kan det bli en tuff match för Spelet om Morwhayle och Ensamma Vargen.

Tycker också du ska göra något åt erfarenhetssystemet (underdimensionerat) och åt möjligheten att slå fram grundegenskaper (man kan väl fortfarande slå fram en dvärg och sedan välja förmågor och vapen för att komma upp i typ 14 stidstärningar från början).

Hälsar

Christian, som dock bara bläddrat som hastigast i version 2.0
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
När det gäller Spelet om Morwhayle och Ensamma Vargen tror jag att F! kan slå båda, av olika skäl. Som det ser ut nu. Om man ser det som en tävling. :gremwink:

Fast hur ett system fungerar påverkar inte hur mycket det säljer, egentligen, det är förpackningen. Balla bilder, kool låda. Sånt. Det ska kännas "sexigt", man ska bara vilja ha det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
wilper said:
Hmm, finns det någon listig anledning till att inte minska svårighetsgraderna med 3 och sedan köra egenskapen som modifikation rakt av?
Egenskaper får en för stor inverkan, kanske? Förmågor och Egenskaper ska påverka rätt lika i början. Fast det kanske skulle vara en bra idé.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
(Jag ändrade mig till "öka" istället medan du skrev. Tankevurpa.)

Det blir ju samma chanser, fast du slipper hålla på och översätta mellan olika värden. En ny svårighetstabell och sedan är det bara att köra.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Så här då:

Variant:

Egenskaper modifierar slag med sitt värde.
1: +1
2: +2
3: +3
osv...

Nya svårighetsgrader:
8: Enkelt
9: Rutin
10: Normalt
11: Knepigt
12: Svårt
13: Vansinne
14: Heroiskt
15: Legendariskt
16: Glöm det

Exempel: Tjuven Katti Långfinger med Närvaro 4 och Munläder försöker snacka sig förbi en lite trög vakt med Närvaro 2. Katti slår 2T+5 (för Egenskapen och Förmågan). Vakten slår 2T+2 (för Egenskapen).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jo, man kan inte ha med exploderande tärningar... sexor betyder inte att man får en tärning till. Eller så ändrar man så att dubbelsexa betyder en tärning till, inte att man lyckas automatiskt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
OK fixat:


Fantasy med två tärningar

Gillar du inte tärningspölar som i standardversionen av reglerna? Gör så här.

Man slpr 2 T6, lägger ihop resultatet och jämför med en svårighetsgrad eller med motståndarens resultat.

Egenskaper och Förmågor och vapen ger inte fler tärningar, utan blir ett vanligt +mod på tärningsslaget (ibland minus, se nedan). Som i de flesta andra rollspel.

Egenskaper modifierar slag med sitt värde.
1: +1
2: +2
3: +3
osv...

Nya svårighetsgrader:
8: Enkelt
9: Rutin
10: Normalt
11: Knepigt
12: Svårt
13: Vansinne
14: Heroiskt
15: Legendariskt
16: Glöm det

Exempel: Tjuven Katti Långfinger med Närvaro 4 och Munläder försöker snacka sig förbi en lite trög vakt med Närvaro 2. Katti slår 2T+5 (för Egenskapen och Förmågan). Vakten slår 2T+2 (för Egenskapen).

Dubbeletta innebär alltid ett misslyckat slag.

Slår man 2 sexor så får man slå ytterligare en tärning och lägga till den. Blir den också en sexa så får man lägga till den med. Och så vidare. Man kan teoretiskt slå hur högt som helst.

Allt annat använder de siffror som står i boken annars, med undantag av ovanstående.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag tänker att
+1
+2
+3
...
är mest intuitivt för att använda tillsammans med andra F! produkter.

-2
-1
0
...
gör å andra sidan att spelet känns mer D&D-kompatibelt (och kanske barbarians of lemuria, men det var för länge sedan jag läste för att jag ska våga lita på mitt minne)

Jag tycker du ska satsa på +1+2+3 varianten. F! är så etablerat att det är viktigare att olika varianter är intuitivt kompatibla med varandra.
 

Bananas

Veteran
Joined
28 Apr 2012
Messages
66
Location
Järfälla
Gillar konceptet med dubbelsexor och explosion.
Men det blir lite trist med att "bara" misslyckas på dubbelettor.
Kanske kan slå en tärning till och om man slår ett igen så misslyckas man kapitalt?
Ungefär som fummel i gamla DoD.

Personligen älskar jag stora högar med tärningar, men det gör tydligen inte alla.
:gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I F!s fall gillar jag massor med tärningar... funkar bra IRL. Och det känns tillfredställande. Men en del är kinkiga, då får man hjälpa dem.

Argument som "det finns ingen egentlig poäng med tärningspölarna" köper jag inte, eftersom det är en sådan sak man kan hitta på massor med. Olika saker. Det har lämnats öppet av en anledning. Precis som andra saker. Medvetna hål.

F! är gjort för att moddas, det är en del av upplevelsen. Vara kreativ själv. Om jag bestämde allt så skulle det bli som vilket 90-talsspel som helst. Dvs booooooriiiing. :gremsmile:
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Jag har ett par spelare som tycker att det varit lite för mycket tärningar, men de verkar ha börjat att vänja sig. Ska i alla fall testa det här systemet när vi är färdiga med "Guden i berget"

Men jag gillar ju fördelningen av tärningar i strid, det måste jag få att fungera.

Stridstärningar: Fysik(+3), svärd(+3), Fäktning(+1), Stridsvana(+1) = +8
Försvarstärningar: Rustning(+1), Ducka(+1) = +2

Strid mot två motståndare:
Offensiv: Anfall +8, Försvar 1 +2, Försvar 2 +1
Försiktig: Anfall +6, Försvar 1 +3, Försvar 2 +2
Defensiv: Anfall +3, Försvar 1 +4, Försvar 2 +4

Får man ett dubbelt så högt värde på sitt slag än motståndaren så får man något slags fördel.

Det känns som om det kan fungera ganska väl.
 
Top