Nekromanti Fantasy literatur

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Jag hittade en bok på biblioteket här om dan, helt av misstag. Den bestod av noveller av bortglömda fantasyförfattare från det glada 60 talet och bakåt. Glöm Tolkien, glöm Pratchett och Glöm Rowling.. de här grabbarna var före.
Av ren nyfikenhet och lust att bli inspirerad läste jag den från perm till perm, och nu vill jag ha mer.. helst på high fantasy området. Någon som är mer beläst än jag som kan hjälpa mej lite?
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
De e nog en fråga du borde ta upp på SF- och Fantasykultur forumet... eller var det andra vägen? *förvirrad*
Jaja, sök dej dit iallafall /images/icons/wink.gif
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
trådflytt + några tips

> flyttade denna tråd till SF- och Fantasy-kulturforumet <

Några författare värda att nämnas: Raymond E. Feist, Robin Hobb, Michael Moorcock, Fritz Leiber, Robert E. Howard, Ursula LeGuin - det finns säkert många fler men mitt minne sviker mig...

Av de ovan så är det väl bara Robin Hobb som är ganska ny inom SF-/fantasygenren. De andra har ju hållt på i flera år, eller håller inte på alls längre...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: trådflytt + några tips

high fantasy... ehh... Robert Jordan och Terry Goodkind kanske...

Jonas/ två författare värda att nämna...

skulle också rekomendera weis & hickmans dragonlance böcker, high fantasy som följer mallen, men bra...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
"Sagan om Paksennarion" är juh en ganska "oläst" high fantasy trilogi som dock har en ganska ful översättning till svenska.
Eiktigt bra faktisk om man står ut med den hyper goda fjollan till huvudperson.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag började läsa paksanarion men slutade skall nog börja igen
brosan säger att den är bra
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Den är en aning konstig. Nu nästan 9 månader efter jag läste ut boken kan jag fortfarande inte avgöra om den var halvtaskig eller ovenligt bra.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
>...och nu vill jag ha mer.. helst på high fantasy området.

Mnja...om du vill ha äldre high-fantasy skulle jag rekomendera Robert E Howard, även om han inte är särskilt obskyr (det verkade som att du ville söka dig utanför klassikernas trygga verk). En annan bra kille i samma genre (inte heller särskilt okänd eller ens särskilt gammal) är Michael Moorecock.

/Anders
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
världar av mörker världar av ljus

detta är en bok som rekomdenserars(stava jag rätt??)
där strå det om skräck och fantasy från typ när det börja tills idag ungefär

kommer dock int epå vem som skrivit den...
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Re: trådflytt + några tips[ot]

Ursäkta, det var meningen att tråden ursprungligen skulle skriva här, men jag var lite borta i skallen då jag skrev tråden.
 
Top