Nekromanti Fantasy-korspollinering

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag fick just reda på att Ereb Altor är ett svenskt metal-band http://www.erebaltor.com/ (jag skyller min ignorans på att det inte riktigt är min sorts musik), det kommer från DoD-kampanjvärlden med samma namn (vi gissar att musikerna är gamla rollspelare :) ).

Och rockbandet Marillion är en förkortning av Silmarillion (enligt legenden för att en i bandet hade ett Silmarillion-klistermärke på sin gitarr och så försvann bokstäverna Sil och alla tyckte att det kvarvarande Marillion lät så häftigt att de tog det namnet).

Michael Moorcook, som de flesta känner som författaren till Elric-böckerna, spelade i ett hårdrocksband i sin ungdom, tillsammans med en kille som hette Lemmy, som sedan bildade bandet Motörhead.

Vad finns det ner för roliga fantasy-korspollineringar?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kung Markatta är ett svenskt märke på ekologisk hipstermat. Väldigt random kanske, men få saker är så ultrafantasy som Färden till västern.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
I Sverige, lite väster om Stockholm, ligger en plats som heter Westeros, fast de stavar det lite konstigt =)

Sen är Gorgoth dels ett black metal-band men också en plats i Mordor. Burzum betyder mörker på svartspråk.

Men min absoluta favorit är att A.R Rahman tillsammans med Värttinä gjorde musiken för scenuppsättningen "Lord of the Rings musical". Värttinä är ju finnar och finska är ju till stor del vad Tolkiens alviska är baserad på, men vad jag finner än mer intressant är att om man läser ihop A.R Rahman så får man Arahman. I Bakshis filmversion från -78 så kallas Saruman för Aruhman för att några kostymnissar tyckte att det var förlätt att förväxla med Sauron annars. Vid denna tidpunkt var Rahman bara 11 så detta är snarare en rolig slump snarare än korspolinering. Men jag tyckte det var roligt =)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Chologoth-bandet Prayers har gjort en låt som heter Chtonian. Den är tyvärr inte en av deras starkaste låtar.

Hela Doom Metal-genren är ju till 50% fantasy-referenser även om man inte räknar med de 50% som bara handlar om häxor, ritualer och satan. (50% är också gräsrelaterat...). Några favoriter är till exempel låter Krull på plattan Horseback Battle Hammer av bandet Conan. Eller bara det faktum att Electric Wizard har släppt en låt som heter Weird Tales: Electric Frost / Golgatha / Altar Of Melektaus.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
I all sin lågmäldhet tycker jag om E.T. – The Extra Terrestrial. Dels har den en massa Star Wars-referenser, men dels sitter faktiskt storebrorsan och hans kompisar och spelar något som är väldigt likt D&D i början av filmen.

 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Morbid Angel använder massor av referenser till Cthulu mythos i sina texter.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Nu är ju detta inte Fantasy (eller ja... beroende på vem man frågar i alla fall), utan Sci-Fi... men där har varit en del grupper som baserat sin musik, eller delar av sin musik på diverse Sci-Fi spel också ju.

D-Rok var ett Brittiskt punk band vars music var starkt influerat av Warhammer 40.000, desläpte bara en skiva dock. Bolt Thrower's är ett annat band som baserade en av deras skivor på 40K också.


Sen att ingen har nämnt S.P.O.C.K än tycker jag är i närheten av ett brott! Det är en svensk, sent 80-tal till 90-tals (Men live spelar fortfarande!), obskyr, Electro-Industrial Star Trek Synthpop grupp ju för bövelen! Det borde vara purifierad nörd kult status på dom ju! XD

 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Metallica har även gjort låten The Thing That Should Not Be som inspirerats av The Shadow over Innsmouth.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det fanns ett rockband på slutet av 60-talet som hette Lovecraft. Och omslaget på Candlenass skiva Chapter VI dräller av Lovecraft-referenser.
 
Top