Nekromanti Fantasy kampanj mot ondskan i övergivna länder

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Jag är på jakt efter en färdig fantasy kampanj. Egentligen till vilket rollspel som helst så länge den går att använda med mitt eget system. I värsta fall kan jag tänka mig någon skissartad ide om det finns någon sådan att bygga vidare på. Den ska vara ganska omfattande, helst räcka för i alla fall tjugo speltillfällen.
Jag hade tänkt mig en kampanj där spelarna är hjältar som kämpar mot ondskan med hot om undergång. Den ska innehålla action, övergivna länder, underligga personer och kulturer.
Jag vet inte hur unik ovanstående beskrivning är, men det jag är ute efter är en kampanj med kvalitet som andra har haft stor glädje av.
Är det någon som har ett tips så skulle jag verkligen uppskatta det!
Roll on!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har varit rätt sugen på något liknande själv, men har inte hittat något som känts helt rätt (tror minsann jag frågat på forumet också). Mest för att jag tänkt mig det hela som mycket klyshig och högnivå-fantasy, vilket paradoxalt nog inte verkar så populärt som rollspelskampanj.

Några gamla svenska klassiker jag kan föreställa mig passar dig är t.ex. den briljanta Svavelvinter-serien, eller den inte fullt så briljanta Nidland-serien. De kan tyvärr vara himla dyra att få tag på, men Svavelvinter är nästan värd det.

Jag har en egen kampanjidé också, men den finns bara handtextad just nu, tyvärr. Om jag får för mig att skriva över den till datorn kan jag skicka den privat eller posta den på forumet.

I vilket fall tar även jag gärna emot tips, jag är själv mycket lat när det gäller att författa kampanjer själv.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Eftersom jag är DoD-nörd så föreslår jag följande:

Femte Konfluxen
Klassiker och är väldigt dyr att få tag på. Räkna med 200 per styck för varje del och det är väl fyra delar, om jag (inte) missminner mig. Äventyrarna startar med några "enkla" grottröjäventyr som mynnar ut i något extraordinärt stort - konfluxen - tidpunkten för när gudarna bestämmer sig för att försöka få tillbaka världen till de planer de hade från början. Kampanjförfattaren har gjort en roman utav kampanjen och första delen i triologin är släppt. Leta efter den i bokhandeln. [edit] Svavelvinter heter den första delen i denna kampanj.

<A HREF=http://bank.sverok.se/?sid=32&content=scen>Allt som glimmar är guld</A>
En bibliotikarie har snubblat över några gamla dokument som handlar om en svunnen drakskatt. För att få tag på denne så behöver rollpersonerna samla ihop tre föremål. Den enda av de tre förslagen jag spelledit. Just nu så är jag inne i den andra delen av tre. Riktigt rolig kampanj som har detaljer som jag inte hade tänkt på att ha med annars.

<A HREF=http://bank.sverok.se/?sid=411&content=scen>Det Solunska ödet</A>
Jag har egentligen bara ögnat igenom det första av... jag vet inte hur många delar. Jag har sex delar på datorn, men när jag kollade på Sveroks scenariobank så hittade jag åtta delar!! Tja, Sleepwalk brukar kunna ha kvalitet på prylarna, så det är därför jag föreslår denna megakampanj. Soluna har jag för mig är ett ökenlandskap i Ereb Altor men du behöver knappast Ereb för att spela kampanjen. Allting finns beskrivet i kampanjen, från vad jag sett.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som önskar mycket nöje med läsandet[color:"green"]
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Midnight

Till d20 finns en värld som heter MIdnight, som utspelar sig i en tid där ondskans herre vunnit över de fria folken. Bra stämning, schyssta bilder, en kanonbok helt enkelt.

FFG skriver så här om sin värld:

Welcome to Midnight! A hundred years have passed since the Shadow in the North triumphed over the free nations of Aryth. The dark one’s corrupt lieutenants, the Night Kings, rule with an iron fist over ruined cities and shattered empires. The dwarves of Kaladrun have retreated into their mountain holdfasts, and the elves of Erethor have withdrawn into the heart of their vast and ancient forest. Twisted, incorporeal spirits known as sniffers hunt down the last true masters of magic, and the Shadow’s dark and secretive priesthood, the legates of the Order of Shadow, seek out elven spies, dwarven insurgents, and the few brave heroes who stand defiant against the fall of night.
Och du kan läsa mer här:

http://www.fantasyflightgames.com/mnland.html

Till den har de just släppt en box som heter Fury of Shadow, och som har följande beskrivning:

FFG is proud to present a major event in the bestselling and award-winning Midnight campaign setting product line. This limited edition boxed set will be a must-have for every fan of the Midnight world. The endless hordes of the Shadow in the North are marshaling for one final thrust into the heart of Erethor, the vast forest homeland of the elves. If this epic military campaign is successful, it could mean the end of organized resistance to Izrador in Eredane. The Fury of Shadow boxed set includes:

A full-color, heavy cardstock DM screen customized for Midnight’s unique take on the d20 System

A giant full-color poster map of the continent of Eredane.

A 160-page softcover book detailing the battlefields, armies, heroes, and villains of the campaign, as well as abundant adventure hooks and a wealth of background source material.

Special edition Midnight character sheets, regional maps, DM aids, and much, much more!
M.
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Nidland har jag, åtminstone boxen och något till. Svavelvinter har jag bara hört bra om men jag letar hellre efter något nyare än betalar de priser jag hört. Det skulle vara kul att se din ide när den väl blir digital!
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Jag håller redan på att läsa Svavelvinterromanen. :gremsmile:

Det Solunska ödet låter intressant, ska kolla upp det.
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Re: Midnight

Ja, det måste också kollas. Det finns kankse några andra d&d-kampanjer som kan vara värda att ta en titt på?
Är Midnight d&d eller bara d20?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Midnight är d20

Hmmmm... andra kampanjer... kolla in denna:

http://www.huntroe.com/

Sen finns ju alltid Warhammer Fantasy Roleplay, med konstant hot om undergång och kaos. Kampanjen The Enemy Within är världens bästa nånsin (nästan) och i sista delen är hela Imperiet på fallrepet. Kan vara svår att få tag på dock. Består av ett antal böcker, Shadows over Bogenhafen, Death on the Reik, The Power Behind the Throne, Something Rotten in Kislev och Empire in Flames (Storuggla, glömde jag nån?).

Det kommer en ny version av WFRP till våren, men det kanske är lite för långt fram för att vara intressant?

M.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jag har nyligen skrivit och lagt upp mina egna texter kring ett kampanjupplägg till Eon här på forumet. Templi Morti är tänkt att innehålla konspirationer, nekromantiker, drakar, skatter, förbjudna hemligheter och en hel del rena fantasyelement (till skillnad från mina tidigare kampanjer), därtill ska jag försöka skriva den så den går att använda av andra än medlemmar i min spelgrupp (återigen till skillnad från mina tidigare kampanjer).

Arbetet är ett work in progress, och om det nu skulle vara något som tilltalar dig så får du gärna vara med i det fortsatta skapandet. Nästa steg är att lägga upp det hela i Neo-wikin på Rollspelssmedjan (som verkar vara nere just nu) och fortsätta arbeta med det där.

Jag antar att det också har att göra med om du klarar av Eon eller inte. Det finns ett ganska utbrett Eon-förakt nämligen.

Slutligen föreslår jag att du läser Eksems trådar om high-fantasy här på rollspelsforumet, de fick i alla fall mig inspirerad och gjorde att jag införde mer fantastiska element i min kampanj.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Snösaga

Snösaga till DoD6 kanske kan passa? Den är lång, spelarna är hjältar som kämpar mot ondskan med hot om undergång. Action innehåller den, samt ödsliga riken.

Dessutom är den inga problem att få tag i heller. Kostar pengar dock.

- Zire
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Kampanjidé

En väldigt rälsad kampanj, med alla fina fantasyelement man vill ha med (inga alver, många magiska lertavlor, alltså :gremsmile: ), och så här ser den ut hittils:


DEL 1: PAKTER OCH SVEK

Kapitel 1: Den himmelska tjurens förbannelse
RP, i egenskap av stadens starke män, ombeds hämta trä från den förbjudna dungen. Det är nämligen så, att det som tillverkas av detta trä eller över dess eld ger god tur och särskilda krafter. Åtminstone sägs det så.
Den förbjudna dungen, som egentligen är en mindre skog, vaktas av Hunbaba, gudarnas tjur. Oavsett hur RP tar sig an Hunbaba (med våld eller list) kommer deras hemstad drabbas av en förbannelse om RPna kommer tillbaka med et förbjudna träet.

Kapitel 2: Pånyttfödelsens ägg
Staden har drabbats av förgiftat vatten, gräshoppor, barnadöd och liknande gudastraff, och stadens äldste ber RP undersöka saken. De ombeds resa till den heliga pyramidens eremit, som då berättar om att gudarna vredgats och att de kanske kan söka nåd hos en annan av gudarnas väktare, Fågel Fenix.
Väl hos Fenix ber dem eldsfågeln att återta pånyttfödelsens ägg som stals för länge sedan, varpå gudarna skall förlåta dem för deras synd. Ägget finns nu hos den döda stadens konung.
När ägget väl återtagits blir det stulet av kampanjens riktige nemesis, en förrädare från stadens råd som vill använda ägget till sina egna slemma planer. Han för ägget till sin flygande ö.

Kapitel 3: Skeppet Molnklyvare
Då gudarna ej längre står RP bi, måste de istället vända sig till udnerjordens härskare för hjälp. Efter en resa genom helvetes grottor får de den hjälp de söker. De får höra om Molnklyvare, skeppet som kan färdas på himlen som andra skepp färdas över vatten. Det vaktas hos Skorpionfolket vid Den Skimrande Sjön.

Kapitel 4: Den flygande ön
Med skeppet kan de färdas till den flygande ön och efter en hård kamp återta pånyttfödelsens ägg och rädda staden från sin förbannelse och från storskurkens onda planer.


DEL 2: namnlös

Kapitel 1: Tribut till underjorden
Underjordens herrars hjälp är inte gratis...

Tja, så långt har jag tänkt hittils i alla fall.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Snösaga

Tänkte åxå nämna Snösaga..
Det är ju ett äventyr som man har speltillfällen så det räcker & blir över. Tänkte åxå nämna Vildhjarta & Eldsjäl.. Känns som det blir mer rättvist om man gör hela den serien..
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Nice

Snyggt :gremsmile:, du har bra ideer!
Egentligen kan det vara många fördelar med en skissartad kampanj. Man kan så klart ha lite mer om man vill, och vissa bitar kan vara mycket detaljerade medan andra kan vara mer skissartade. Man behöver inte vara lika låst av vad som måste hända senare då man kan ha betydligt lättare att ändra stora delar av kampanjen. Dessutom så tvingas man till att använda sin egen fantasi mer vilket kan vara bra. Ibland kan jag bli lite låst av för mycket beskrivningar, typ "vänta, hur var det nu det var här", jag vågar inte improvisera ifall senare delar är beroende av vissa detaljer som är beskrivet nu. Det är också ett visst jobb att sätta sig in i för mycket detaljer.
Nu vet jag knappt om jag vill ha en 160-sidors kampanj, det har ju sina fördelar också, måste fundera lite, ska kolla upp de andra förslagen som framkommit i denna tråden lite noggrannare.
Jag blev sugen på att använda dina ideer. Kommer jag på någon bra fortsättning så ska jag meddela dig.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Nice

Ja, det är ju en fördel med att skriva sin egen kampanj, eller om man så vill, en svårighet med att skriva en färdig styrd kampanj. Det är svårt att förutse hur rollpersonerna kommer ändra på förutsättningarna för kommande scenarier.

Vad man kan göra är att skriva ett löst kortare tänkt händelseförlopp och utgår från att ens spelare inte har några problem med att bli rälsade. Då är det en fördel om bara grundintrigen och incitamentet till kampanjen, om ens det, är väl genomtänkt. Det är nog så jag hade tänkt göra.
Annars kan man skriva ett par väl förberedda händelser och personer som driver handlingen framåt, men man låter spelarna och deras rollpersoner själva styra när, var och varför händelserna inträffar. Man kan fortfarande rälsa, men det kommer inte märkas lika tydligt.
En tredje variant, som normalt är min favorit men inte direkt passar sig för den kampanj jag tänkt nu är en variant som på det här forumet ibland populärt kallas för fisktankvarianten, som i kort går ut på att man helt enkelt beskriver miljöer, personer och framförallt intriger samt ger rollpersonerna och spelledarpersoner mål som de vill uppnå. Sedan släpper man lös spelarna och deras rollpersoner och ser vad som händer. Man skriver alltså egentligen inget som helst händelseförlopp innan.

Och jag tror jag skrev det tidigare, jag är själv rätt oförtjust i att skriva kampanjer och så där, så om du har några egna fina idéer vill jag gärna höra dem, eftersom vi verkar vara ute efter lite samma sak.
 
Top