Nekromanti Fantasy: Hjälp med uppsats

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
En kort och koncis fråga:

Hur länge har ordet Fantasy använts som beteckning på en genre?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Osmosis Jones

Det här är nog tyvärr ett sådant där fall där det inte finns någon tydlig gränslinje; jag är tyvärr alldeles för slö för att leta källor, men jag har starkt för mig att både Lord Dunsany och (den betydligt senare, men fortfarande pre-Tolkien) Fritz Leiber uttryckt uppfattningen att de skrev "tales of fantasy" men utan att avsiktligt använda ordet som en genrebeteckning, utan bara som ett lite arkaiskt ord de tyckte beskrev det bra. Begreppet har alltså antagligen absorberats gradvis av genresystemet (Leiber kallade ju sina historier för Swords & Sorcery vad genre beträffar, t.ex.); därav titeln ovan (som om det inte räckte med att Osmosis Jones är en blåhudad detektiv! :gremgrin:). Alltså går det inte att definiera en entydig gräns.

Förhoppningvis kommer någon med preparerade källor och slår mig på fingrarna :gremsmirk: Annars kan du leta här.
Eller helt arbiträrt fastslå att bruket av ordet fantasy som genrebeteckning startades av Moorcock; det är vad jag skulle ha gjort :gremgrin: Dessutom finns det någon sorts tilltalande symmetri i den tanken.


/Feliath - when in doubt, go with what you know: lying
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,873
Location
Stockholm
Enligt Webster's ...

… användes fantasy fiction som genrebeteckning 1961 men inte 1913.

Men det är bara enligt Webster's.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
I filmvärlden har det använts från start. Vampyren (1913) är den första jag kommer på som jag vet beskrevs som en fantasy movie redan när den kom. Får se om jag kommer på vad de tidigare filmerna var...

Jag tror det var någon Poe eller så kan det ha varit Astronomer's Dream, or the Trip to the Moon, The (1899) om det är den film jag tror det är. I vilket fall som helst så är det en resan till månen-film jag tänker på som kom någon gång under de sista 3 åren av förrförraseklet...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Så pass tidigt? Tufft :) [nt]

nu är jag inte 100% såklart, men jag har ett starkt minne av att jag under mina studier i filmhistoria läste om dem som "fantasy movies".

vill du verkligen veta så kan jag ju försöka hitta det i dem...

chrull
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Filmhistoria

"vill du verkligen veta så kan jag ju försöka hitta det"

Det vore super! Men det är inte vitalt, så om det är krångligt på något sätt så behöver du inte överanstränga dig ^^
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Filmhistoria

ska försöka leta fram det om jag hinner. skriver det på min komihåglista...

chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Filmhistoria

ska försöka leta fram det om jag hinner. skriver det på min komihåglista...
När du ändå har listan framme, lägg till "Påklädd avatar" också...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Oxford English Dictionary säger

4 f. A genre of literary compositions.

1949 (title) The Magazine of Fantasy and Science Fiction. 1954 M. F. RODELL Mystery Fiction ii. 4 Mysteries belong to the vast category of escape fiction. Westerns, ‘romances’, historical novels, and fantasies (other than satires) all belong in the same category. 1955 F. BROWN Angels & Spaceships 9 Fantasy deals with things that are not and cannot be. Science fiction deals with things that can be, that some day may be.
Det borde ju betyda att begreppet var känt före 1949, för annars skulle någon knappast ha kallat sin tidning så.

Sen finns det 1700- och 1800-talsverk (oftast dikter) som kallas "a fantasy" i underrubriken, men jag hittar inget exempel just nu, och det är ändå inte riktigt samma sak.

JPS

(för övrigt kan man under 4 d: "An ingenious, tasteful, or fantastic invention or design" hitta ett halvt citat från Dickens: "1848 DICKENS Dombey xxiii, There was a monstrous fantasy of rusty iron.", vilket får mig att a) vilja läsa »Dombey and Son« och b) vilja skriva monstruös rostig järn-fantasy. Bara så ni vet)
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Dickens, typ

ett halvt citat från Dickens: "1848 DICKENS Dombey xxiii, There was a monstrous fantasy of rusty iron.", vilket får mig att a) vilja läsa »Dombey and Son« och b) vilja skriva monstruös rostig järn-fantasy. Bara så ni vet
Jag skulle vara positivt inställd till monstruös rostig järn-fantasy, så det är bara att sätta igång *blänger uppmanande* :gremgrin:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Dickens, typ

Först tänkte jag "äh, man kan inte skriva ett inlägg bara som svar på Kvantes parentes", men det kunde man tydligen. Så jag får väl bara hålla med: monstruös rostig järn-fantasy borde det finnas mer av. Mycket mer. I och för sig har ju jag alltid Terone att trösta mig med, men ändå... :gremlaugh:


/Dimfrost
 
Top