Nekromanti Fantasy-filmer

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag undrar ifall nån som har sett en del fantasy-filmer kan ge några tips till mej. Svara tex med en lista på de filmer Du tycker är bäst.

Det som inte dödar det härdar....
--
Yassilus
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Willow är bra. Annars vet jag inte, Princess Bride är en cool saga men kan knappast räknas som fantasy. Ivanhoe är ju inte heller fantasy men nästan... sen är den kanske inte så bra, men helt klart en klassiker!
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag kommer inte på så många:

Willow
Dragonheart
Dragonheart II (inte lika bra som ettan)
Conan-filmerna

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Instämmer livligt! Den refererar visserligen till verkliga platser (Spanien?) och personer (The Dread Pirate Roberts är en historisk figur - inte för att filmens pirat har så mycket med Bartholomew Roberts att göra, men...) men den innehåller för höge farao en trollkarl (Miracle Max?) som kan uppväcka de döda, jättelika råttmonster, och en tvättäkta sagoplott!

Det finns annan fantasy än Tolkiogygax-konglomeratet...

Nightowl, anser att TPB är utmärkt inspiration till Gondica. Den innehåller en osedvanligt skicklig mystagog (Max), en ond mekanurg (den sexfingrade mannen - kom igen, hans tortyrmaskin _skriker_ "mekanism"), pirater, världens coolaste fäktscener, INIGO MONTOYA!!!!!!!!

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
det var länge sen jag såg den så jag hade för mig att det inte var så mkt fantasyinslag men är det väl kanske. Bra film o bra bok är det iallafall!
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Jag skulle först vilja rekomendera en anime som heter Record och Lodoss war. ...Och sedan säga som något av en Conan-fan, ta och se Red Sonya. Tuff, film som utspelar sig i samma värld som Conan, med Arnie i en roll (dock inte huvudroll och dock inte som Conan)

"Soylent Green is people!"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Red Sonya. Tuff, film som utspelar sig i samma värld som Conan, med Arnie i en roll</I>

Själv tyckte jag att det mest fascinerande med filmen var att de hade lyckats hitta en motspelerska åt Arnie som var <I>ännu</I> sämre skådis än han... (-:

<I>(dock inte huvudroll och dock inte som Conan)</I>

"Arnold Schwarzenegger plays a character that looks like Conan, talks like Conan and fights like Conan, but who is called Kalidor for copyright reasons."
    Starlog

--
Åke
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Ladyhawk - är ju en gammal goding. Filmen är bra (Rutger Hauer i huvudrollen) men musiken till filmen är HELT fel. Dom har spelat in nån sorts jävla 70-tals porfilmsslinga som förlöjligar många av filmens annars ganska bra scener.

Kött och blod - En medeltidsinspirerad film om ett gäng rövare som angriper och tar över en borg. Åter igen gamle Rutger i huvudrollen.

Drakdödaren - Cool film om en......SURPRISE drakdödare :gremsmile: (tror åtminsone att det namnet på filmen). Den har dock några år på nacken och kan vara svår att få tag på.

Crull - Gammal klassiker som är så där. Lite nördig kanske om man jämför med dagens filmteknik etc.

Den mörka kristallen - John Bauertroll och C.S Lewismonster i en skön blandning. Helt klart en klassiker.

Willow - Kännr du säker till.

Dragonheart I och II - Ettan är bra, tvåan är ett REJÄLT bottennapp och t.o.m. Xena är bättre.

Sagan om ringen - Tecknade versionen (den kommer ju som spelfilm snart). Gillar du Tolkien skall du INTE se den tecknade versionen eftersom Lavskägge ser ut som en vandrande morot och Gandalf som en senil mentalpatient. Dessutom är inte hela bokserien filmatiserad.

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Erik_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
61
Location
Partille
Jag älskar den teckande Sagan om ringen, den är helt klart en av de roligaste filmer jag sett. Även om Gandalf är bra (bataljen med Saruman, eller Aruman som han heter i filmen, är härligt löjlig) tar nog ändå den behornade Boromir priset för underligaste tolkning av böckerna. Eller slowmotion-striden i slutet. Eller de fyrkantiga fönstren i värdshuset. Eller...

En annan "sevärd" fantasyfilm är Legenden. Större horn får man leta efter.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Även om Gandalf är bra (bataljen med Saruman, eller Aruman som han heter i filmen, är härligt löjlig) tar nog ändå den behornade Boromir priset för underligaste tolkning av böckerna.</I>

Kolla då in Luis Bermejos seriealbum-version av filmen; Galadriel går omkring i ett nattlinne (med rätt schysst urringning) och Elrond ser ut som en romersk centurion.

--
Åke
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Tolkens böcker

Jag tycker väl dom e bra, lite för mycket beskrivningar bara... missförstå mig rätt nu men jag tycker det är lite överdrivet med beskrivningar i böckerna... men dom e väldigt bra.
Fast jag gillar faktist mer Kathrine Kerrs böcker.
(och i hemlighet gillar jag faktist Eddings böcker mer än Tolkiens böcker också)

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Tolkens böcker

Tack för stödet med att gilla Eddings...

Yassilus
--
Det som inte dödar det härdar....
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Hej hå...

Excalibur - inte egentligen fantasy kanske, men dock bra om man inte hänger upp sig på vissa tidsmässiga felaktigheter.

Conan Barbaren & Conan Förgöraren - Måste älska Schwarzenegger! Inte så usla som ryktet säger faktiskt.

Ator the Fighting Eagle & uppföljaren (vad den nu heter) - ses lämpligen för att ha något att skratta åt...

Dungeons and Dragons - innehåller en del rätt OK scener och vissa snygga effekter, annars usel tyvärr.

Willow - en klassiker.

Korpen flyger & Korpens skugga - inte fantasy egentligen, men suveränt bra.

Tyvärr är det dåligt med riktigt bra fantasyfilmer. Jag hade stora förhoppningar på nya D&D, men det hade jag inget för. Om de sabbar Sagan om Ringen också så tvingas jag lemlästa lämplig regissör...

Melius frangi quam flecti
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Åh tack, nu känner jag mig mycket tryggare i förvissning om att filmatiseringen kommer att bli lyckad. Precis vad jag behövde.../images/icons/smile.gif

Melius frangi quam flecti
 
Top