Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
krank;n314359 said:Men jag tillhör å andra sidan inte målgruppen för forntids-aktiga världar oavsett. Jag blir så himla avtänd av medeltidsfantasy-design. Eller av design innan typ den industriella revolutionen överlag. Ska ett spel vara satt i forntiden måste det finnas något annat som greppar tag i mig och skapar intresse. NÅGON form av rationalitet, vetenskap och inte bara totalt jävla barbarmörker måste jag känna att det finns.
Nu talar du antagligen om genrekonventioner snarare än om faktisk historia, men jag tycker ändå det är djupt orättvist att prata om "barbarmörker" när man refererar till den förindustriella tiden -- jag är säker på att enbart en översiktlig läsning av medeltida idéhistoria skulle kunna förse dig med åtskilliga motexempel (Abelard, Marsilius från Padua, Averroes, Nicole Oresme, etc.). Därtill: om enbart den industriella revolutionens modernitet, som ju är en synnerligen västlig konstruktion, kan anses stå för rationalitet, vad säger det då om alla icke-västliga kulturer?