Nekromanti Fantasy! D20

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, på gamla forumet fanns det ju en tråd om det, sedan Arfert skapat addon-supplement för dem som istället vill spela med D20 istället för tärningarpölar a la T6. Ja, Fantasy! T20 finns att ladda ned från SagaGames hemsida ...

Någon som testat detta ordentligt?

Några särskilda saker man bör tänka på när man gör den switchen?

... Ja, jag funderar nämligen på om jag ska lira så framöver om speltillfällen nu kommer ...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,723
solvebring;n5966 said:
Några särskilda saker man bör tänka på när man gör den switchen?
Folk med låga värden kommer att ha bättre chanser att få in en träff på/vinna över folk som har högre värden eftersom vad man slår med tärningen kommer bli viktigare än det är i de andra varianterna (dvs. som skrivet och med 2t6). T20:n kan hamna var som helst hela tiden, men med flera tärningar så jämnas det ut lite vad man slår, så riktigt höga och låga slag blir ovanligare.

Jag har inte testat nån av varianterna alls så jag vet inte hur stor skillnaden känns i praktiken.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert;n5972 said:
Rekommenderar för övrigt Fantast2T också.
Är det vad du rekommenderar främst bland de tre varianterna?
Arfert said:
Nja, jag gillar både standardvarianten (för att man till exempel kan modda effekterna med tärningspölarna) och 2T-varianten (för att den är enkel). T20-varianten är bara teoretisk för mig ännu, har inte testat den. ;)
solvebring said:
Okej, nå, jag har ju faktiskt inte tittat på 2T-varianten än så det ska jag ta och göra. =)
solvebring said:
Så, nu har jag det och ja, 2T känns väldigt mycket mer balanserad ut jämfört med D20 och man får kvar det här med ettor och sexor och kan relatera bättre till det skrivna materialet i övrigt.

Ser bra ut! Ska testa det här näst. =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Efter en kortare spelsession med sonen känner jag hur skönt det är att slippa pölarna – helt enkelt för att det går mycket snabbare, samtidigt hur falukorv mycket jag saknar dynamiken i att kunna fördela sina stridstärningar och att attack och försvar sker samtidigt och sådana saker som är så levande med pölsystemet.

Några förslag på hur man kan främja liknande egenskaper a la D20?

Edit: Jag funderade på om man i strid skulle göra så att varje part slår 2T20 samtidigt och har en för attack och en för försvar i samma runda, fast det känns ... rörigt ...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring;n5982 said:
Efter en kortare spelsession med sonen känner jag hur skönt det är att slippa pölarna – helt enkelt för att det går mycket snabbare, samtidigt hur falukorv mycket jag saknar dynamiken i att kunna fördela sina stridstärningar och att attack och försvar sker samtidigt och sådana saker som är så levande med pölsystemet.

Några förslag på hur man kan främja liknande egenskaper a la D20?

Edit: Jag funderade på om man i strid skulle göra så att varje part slår 2T20 samtidigt och har en för attack och en för försvar i samma runda, fast det känns ... rörigt ...
Senast har jag funderat som så att man med 2T och D20 kanske ska göra så att man bara slår ett tärningsslag, för både attack och försvar.

Alltså att när man möter en fiende så rullar jag min tärning, fienden sin och så lägger vi båda våra attack- och försvarsvärden till detta och mäter dem och ser vem som bankar skiten ut vem. Kanske att båda bankar skiten ut varandra samtidigt.

Exempel: Min RP har Fys +3, Svärd +3, Stridsvana +1 och Fäktning +1. Det ger +8 till attack. I övrigt har jag Ringbrynja +3, vilket ger +3 till försvar. Så om man jag slår 10 på min T20 så har jag Attack 18 och Försvar 13.

... Visst man får inte den taktiska biten i att styra sina pölar men man får ju ändå med det faktum att man kan smacka på varandra samtidigt och att man sparar tid.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, det var ju inte igår, men jag fortsätter väl att tänka högt här ...

Är fortfarande sugen på Fantasy! D20 och tänker som så att just 1T är lika med +1, precis som D20-reglerna redan förespråkar. ET ersätts med andra ord av EP (erfarenhetspoäng) där man får +1 istället för +1T. I övrigt tänker jag att jag nog vill ha 10+nivå som kostnad för att höja olika grejer; att nivå 4 i säg FYS eller Fäktning kostar 14 EP.

Sedan var det ju det här med lite taktiska val vad gäller strid som helt går bort när man skippar originalets pölar. Som jag skrivit förut tänker jag att man slår sin tärning samtidigt som motståndaren och lägger attack-/försvar-modden till samma värde, så att man helt enkelt slår en gång per "rond".
... Så kan man ju göra som så att man gör en stor pott av alla stridsrelaterade moddar. Jag tar helt enkelt och plussar ihop egenskaper, färdigheter, vapen och skydd till en enda summa som man sedan får fördela mellan attack och försvar precis som man vill.
... Alternativt, som jag i teorin tror att jag gillar bäst, att försvarsdelen alltid är fast (eftersom man krasst förenklar till att skydd inte är särskilt offensivt), medan man kan låna från attackvärdet till försvaret, eftersom ens vapen och vapenskicklighet mycket väl kan skydda en.
Arfert said:
Intressant. Kom gärna med testspelsrapport sedan!
solvebring said:
Yes, när det nu än blir av – spelar ju alltför sällan numera – så planerar jag att spela just så här.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Förresten, det här med att övervinna andra, som att t.ex. slå över deras Närvaro eller MF – ska man göra även det till vanliga motståndsslag och låta båda parter slå D20+värdet och jämföra...
Normalt är det ju bara den som försöker attackera/övervinna som behöver uppnå lika med eller över värdet, men eftersom vi snackar D20 nu så funkar ju inte det alls.

Tankar?
Arfert said:
"Förresten, det här med att övervinna andra, som att t.ex. slå över deras Närvaro eller MF – ska man göra även det till vanliga motståndsslag och låta båda parter slå D20+värdet och jämföra..."

Så skulle nog jag göra, ja.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fantasy! kanske borde spelas med pölar, så som det är skrivet, i alla fall ... :D
Arfert said:
Allt går att lösa!
solvebring said:
Yes, indeed. Fast jag har beslutat att låta de gamla värmlandskamraterna köra enligt regelboken de första vändorna innan jag sätter igång med D20-experiment. Om inte annat är det bra att veta vad man förlorar, eftersom jag tror att den stridstaktiska biten funkar bäst med det skrivna systemet.
 
Top