Nekromanti Fantasy! Alternativt magisystem

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Fantasy! Alternativt magisystem

Det här är ett lågmagiskt system till Fantasy! Systemet är menat att användas istället för det vanliga magi systemet och är inte lika mäktigt som det. Det här systemet är mer menat att ge en eller som mest ett par mystiska förmågor till annars icke-magi användande karaktärer.

Systemet fungerar så här. Man köper en magisk förmåga istället för att köpa en vanlig förmåga. Vid karaktärsskapandet kan människor bara ha två magiskaförmågor, dvärgar kan bara ha en och alver kan max ha tre. Magiska förmågor kan inte uppgraderas om den specifika magiska förmågan inte säger att det går.

Magiska förmågor tar en stridsrunda att använda och kostar en mana att aktivera.

Här är ett litet urval av magiska förmågor, jag planerar att skriva ihop fler framåt.

Magiska förmågor:

Tala med djur: Efter att ha använt den här förmågan kan användaren tala med djur under en liten stund. Djur är listiga och verkar var lika smarta som människor så länge den magiska förmågan är i effekt. Det är fullt möjligt att förhandla med djur om saker som äger rum efter att förmågan slutat vara i effekt.

Meddelande fjäril: Magikern blåser in i sin knutna hand och en liten fjäril dyker upp. Magikern kan sedan skicka iväg fjärilen med ett telepatiskt meddelande till vem som helst som magikern någonsin träffat. Medelandet kan inte vara längre än en minut långt.

Ugglans ögon: Magikerns syn ändras för en timme och hon kan se perfekt i mörkret som om det var dagsljus och ser värmesignaturer från levande varelser på långt håll och genom tunna hinner så som träväggar eller buskar.

Ratatosks fötter: Magikern kan gå på väggar och tak som om hon gick på plan mark. Denna förmåga slutar fungera efter ungefär en timme.

Själens svärd: Magikern kan få ett närstrids vapen att dyka upp i hennes händer. Om hon släpper vapnet försvinner det. Vapnets utseende formas av magikerns personlighet, en girig karaktärs vapen kan verkar vara gjort av guld medan en blodtörstig karaktärs vapen kan verka droppa blod konstant.

Vädermästare: Magikern kan ändra området hon är i genom en massiv viljeansträngning. Detta kan bara göras en gång per 24 timmar. Hon kan välja exakt vilket väder hon vill ha i området men har inte någon kontroll över det. Så ja, karaktären kan välja ett blixtoväder eller en tornado men kan sedan inte styra exakt var något träffar eller stänga av ovädret när det börjar döda henne.

Kanin ur en hatt: Karaktären kan dra fram ett föremål som väger mindre än tre kilo ur ett utryme som ingen observerar så som en hatt eller e djup ficka. Föremålet är vagt genomskinligt och uppenbart märkligt och magiskt. Magikern kan bara ha ett sådant föremål åt gången och när hon plockar fram ett nytt försvinner det första.

Vampyr: Magikern kan suga ut en annan varelse mana och stjäla den för sitt eget bruk. Magikern och offret rullar båda närvaro och om magikern får fler framgångar så är skillnaden i framgångar hur många mana poäng offret förlorar och magikern får.

Du kan fly men inte gömma dig!: Om magikern har ett av en persons personliga tillhörigheter eller en del av deras kropp så som blod eller hår så vet magikern exakt vart de är exakt när magikern använder den här förmågan.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Det här verkar vara ett bra system som passar low fantasyn perfekt. Ska nog implementera det nästa gång :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om det blir en lång och bra lista på Magiska Förmågor så kanske den hamnar i nästa version. Fast med nån koppling till Mana. Kanske.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Arfert;n6868 said:
Om det blir en lång och bra lista på Magiska Förmågor så kanske den hamnar i nästa version. Fast med nån koppling till Mana. Kanske.
Härligt :) Enda koplingen till mana som finns just nu är att det kostar en mana att aktivara en förmåga men man skulle kunna öka den kopplingen om man vill.
Arfert said:
Det räcker förmodligen med det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Här kommer fler magiska förmågor :)

Trollkarlens lås: magikern rör vid ett lås till en dörr, kista eller något annat med ett mekaniskt lås. Detta gör låset omöjligt att öppna för någon annan än trollkarlen.

Larm: Magikern drar upp en linje i någon form av pulver, genom att rita upp den med något så som krita eller i sand/lera. Om någon korsar linje vet magikern omedelbart om det. Om magikern sover vaknar hon av detta.

Som fisk i vatten: På magikerns hals växer ett par gälar fram. Magikern kan andas under vatten i en timme innan gälarna försvinner igen.

Förtrollad springare: Magikern kan få en magisk häst att dyka upp vid henne. Hästen har ingen egentlig egen tankeprocess utan styrs telepatiskt av magikern. Hästens utseende formas av magikerns personlighet, en mörk riddares häst kan se ut som en svart enhörning medan en dvärgsmeds kan se ut som om den är gjord av metall.

Anti-Babel: Magikern ritar ett kors på sin tunga med en liten mängd aska. Detta gör henne kapabel att läsa och tala alla språk utom sådana som hon kan tala/skriva i vanliga fall under en timme.

Magisk assimilation: Magikern rör vid någons ansikte och byter permanent ut sina egna kulturella manierismer, dialekt och artighets ritualer mot den andra personens. Detta lär dock inte magikern några språk som hon inte talar.

Sömnlöshet: Magikern mediterar under ett par sekunder och blir utvilad som om hon hade sovit en hel natt.

Kameleont: Magikern smälter in i sin omgivning och är osynlig så länge hon inte rör sig.

Titanernas röst: Magikerns röst låter enorm högt och klart.

Buktalande: Magikern kan få det att låta som om hennes röst kommer från någon annan och hon kan tala utan att röra sina läppar.

Lönnmördarens lilla hjälpreda: Magikern rör en kropp och den förvandlas omedelbart och ljudlöst till en mycket fin vit aska.

Brinnande bokstäver: Magikern koncentrerar sin vilja mot himmelen och skriver magiskt sitt namn och ett meddelande med tio meter höga brinnande bokstäver över det omgivande magiska fältet. Vanliga människor kan inte se något men alla magiska varelser, alver och magiker inom tio mils avstånd kan se medelandet och vet exakt var magikerna som skrev det gjorde det.

Lever av stål: Magikern är immun mot alla gifter under en timme. Detta inkluderar effekter av alkohol, droger, tobak och koffein.

Evig ungdom: Den här magiska förmågan kan bara användas på en frivillig eller hjälplös varelse. För varje användning blir magikern tio år yngre och offret tio år äldre. Den här formeln är gjord för människor så om en mänsklig magiker använder den på en alv blir den mänskliga magikern fortfarande bara tio år yngre men alven blir äldre motsvarande i alv år, alltså flera hundra år äldre.

Hemligt meddelande: Magikern använder den här magiska förmågan på en bok eller text. Om någon annan än en magikern och en annan person som magikern bestämer när han använder den magiska förmågan försöker läsa texten förintas boken eller texten omedelbart.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Ännu fler magiska förmågor:

Själens mörka spegel: Magikern stirrar in i någons ögon och ser det värsta de någonsin gjort.

Ärkemagikerns morgon rutin: Magikern knäpper med fingrarna och är omedelbart rentvättad, parfymerad och har rena och hela kläder på sig.

Svärdbrytare: Du rullar din Närvaro mot en fiendes Fysik och om du får fler framgångar än dem bryts deras vapen av, förvandlas till aska eller blir obrukbart på något annat sätt.

Grymhetens svärd: Nästa attack magikern träffar någon med efter att ha använt den här magiska förmågan och viskat oheliga ord över sitt stål skadar inte personen som blir träffad av den. Istället blir den person som de älskar mest i världen skadad.

Allt är guld som glimmar: Magikern förvandlar föremålet hon håller i till dess värde i lokal valuta.

Bloody mary: Magikern använder den här förmågan på en annan person. Om den personen sedan säger magikerns namn tre gånger in i en reflektiv yta (spegel, svärdsblad, stilla sjö) så kan magikern välja att råka dyka upp där som om ödet alltid menade att hon skulle göra det.

Blodrus: Magikern kan förvandla människoblod (eller alv/dvärgblod) till alkohol haltiga drycker.

Mitt hjärta är gömt djupt: Magikern dödar en person och kan sedan använda den här förmågan på dennes kropp. Magikern tar en del av sin själ och gömmer i den döda kroppens hjärta. Den döda kroppen förruttnar eller bryts inte ner. Om magikern dör flyttas dennes själ och medvetande till den döda kroppen som blir levande och läkt igen. Magikern kan bara göra det här med en kropp i taget och om kroppen förstörs innan magikern dör kan hon inte återfödas i den.

Svarta pilar: Magikern har under en timme oändligt med ammunition till ett skjutvapen så som en båge eller slunga. Hon kan dra fram en projektil i taget att avfyra. Dessa är alla gjorda av ett märklig svart material.

Smärta är liv: Magikern kan läka en annan varelse genom att ta på sig deras skador. Detta gör att magikern har förlorat lika mycket kp som den hon läker har medan den som blir läkt har fått tillbaks alla sina kp.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Det här är grymt. Det ända felet jag kan hitta efter genomskummning av en del är att "lönnmördarems lilla hjälpreda" är lite för mäktig imo. Kanske bara funkar vid kontakt med motståndarens nakna hals?
God45 said:
Oj vad jag skrivit den otydligt. Jag menar ju att man bara kan använda de på en död kropp, alltså för att göra sig av med bevisen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Döda mäns sagor: Magikern rör vid en död kropps ögon eller ögonlock och sluter sina ögon. Hon kan nu se vad den döda personen såg under sin sista minut i livet.

Pax cirkel: Magikern målar, ritar eller på något annat sätt skapar en cirkel runt sig. Ingen eller inget kan ta sig innanför cirkeln så länge magikern inte går utanför cirkeln, kastar/skjuter ut något ur den eller på annat sätt får något att passera utanför cirkeln.

Kluvna hovar: Magikern kan få sina fotspår att försvinna direkt bakom henne eller få dem att se ut som om de kommer från ett valfritt typ av djur.

Boktjuvens andetag: Magikern öppnar en bok och andas in djup över den. Magikern lär sig direkt innehållet i boken som om hon hade läst den och texten i boken försvinner från sidorna.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
God45;n7397 said:
Boktjuvens andetag: Magikern öppnar en bok och andas in djup över den. Magikern lär sig direkt innehållet i boken som om hon hade läst den och texten i boken försvinner från sidorna.
Det är en formel som jag lätt hade kunnat behöva i Uppsala.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Har du tänkt dig nån form av begränsning för ditt system? T.ex. att magikern bara kan ha ett visst antal förmågor/besvärjerlser memorerade, fixerat antal per nivå i magi et.c.

Jag har själv funderat kring magi baserat på komponenter t.ex. för att kommunicera med ett djur krävs en skelettdel/fjäder från den arten eller typen av djur (om man vill förenkla det) fiskögon som skall konsumeras för att få gälar och så vidare, ritualisera magin helt enkelt.. Jag har för mig jag skrev nånting om det (eller nått åt det hållet) i husregelstråden på gamla forumet.
Tomatalven said:
Om jag förstod et rätt använder inte det här systemet förmågan Magi från grundreglerna utan varje "spell" är en egen förmåga. Magi med komponenter voreju kul!
God45 said:
Det här är mycket riktigt ett helt fristående magi system och har inget att göra med det vanliga magi systemet. Läs igenom start posten så står det hur det fungerar :)
Arntsen said:
Ni bägge har missförstått, jag förstår mycket väl hur det fungerar och att det inte har något att göra med standardmagin, min fråga var om du hade tänkt på begränsningar. :)

Stycke två har med saken att göra egentligen, utan det är jag som, eh, tänker(?) högt om det som tomatalven sen skriver om :p
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Nu börjar jag fundera på ett system som är precis som originalreglerna för magi, men istället för att man kan utföra alla besvärjelser man kan komma på hur som helst så krävs särskilda komponenter inom ett tema för varje spell. En startpunkt kan vara att göra en lista för vilka komponenter som krävs för alla ovan nämnda besvärjelser (lite hårdare krav än i God45:s system då).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Tomatalven;n8425 said:
Nu börjar jag fundera på ett system som är precis som originalreglerna för magi, men istället för att man kan utföra alla besvärjelser man kan komma på hur som helst så krävs särskilda komponenter inom ett tema för varje spell. En startpunkt kan vara att göra en lista för vilka komponenter som krävs för alla ovan nämnda besvärjelser (lite hårdare krav än i God45:s system då).
Cool ide! :) Jag har alltid gillat spell components. Vissa kan man ta rakt av från D&D eller Warhammer. Om man vill kasta formeln som gör en stark som en jätte behöver man en jättes hjärna och vill man kunna gå på väggar behöver man äta en levande spindel.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Kom på att eftersom systemet jag tänkte mig är ett komplement till originalreglerna krävs SG för alla besvärjelser... Är det någon som har spelat Runescape? Jag gillar magisystemet i det mmo:t (som det var för 5 år sen iaf, när jag spelade det). Skulle vara bra med ett liknande system för Fantasy! men med sällsynta ingredienser istället för runor.
Arntsen said:
Magi fungerade på just det sättet i Khelataar, magikern hade nån form av ingredienser som han/hon sa någon sorts kraftord eller mässade över för att kasta besvärjelsen, givetvis olika ingredienser för olika besvärjelser
Tomatalven said:
Intressant! Kom på att det vore kul med ett system där magi är förhandling med det astrala planet/andevärlden. Olika andar har olika krafter och kräver olika offer för att dela med sig, och om man handlar för odiskret med en ande kanske en annan vredgas osv. Vissa andar kanske är mäktigare, men mer oberäkneliga än andra.
Fast ett sånt kanske inte passar för f!osg. Det vore hursom helst kul!
God45 said:
Man skulle kunna sno bitar från Ron Edwards Sorcerer och blanda lite med Eidolons från Pathfinder och en gnutta pokemon... Jag kanske vispar ihop något...
Tomatalven said:
Ska bli kul att se hur det blir! :)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Har funderat ut ett tillägg till God45:s system, som tråden presenterar, som gör det aningen mer standardfantasy. Det är en vanlig förmåga, alltså inte en av de magiska förmågorna som t. ex människor bara får ha 2 av.

Ockulta studier
Du är inte bara född med magiska krafter, du har även studerat och lärts upp av mästerliga besvärjare.
En karaktär med denna förmåga får inte bara ha en magisk förmåga för varje vanlig förmåga hen offrar, utan sin Inteligens antal magiska förmågor där hen annars skulle haft bara en. Endast människor kan ha denna förmåga.
Förstår ni hur jag menar?

Alltså en person utan Ockulta studier kanske skulle börja med t.ex Stridsvana, Ducka, Första hjälpen och två magiska förmågor från God45:s listor. Men en annan, med låt oss säga 3 i Inteligens kanske skulle ha Stridsvana, Ducka, Ockulta studier och 6 stycken magiska förmågor.

Vad tycks?

Och jag skulle vilja lägga till en magisk förmåga också:

Köttets tyngd
Magikern kastar denna förbannelse på en utvald kroppsdel hos en person. Den förtrollade kroppsdelen blir övernaturligt tung i jämförelse med resten av kroppen. T. ex om man kastar besvärjelsen på någon ben blir personen långsammare, på dennes arm, så kan den inte svinga ett svärd, på tungan så får den inte prata ordentligt etc.

vad tycks? :)


God45 said:
Ockulta studier är alldeles för mäktig. Köttets tyngd behöver mer regler för att sköta hur det ska fungera regelmässigt, jag har med vilje undvikit stridsförmågor eftersom det är för lite sword and sorcerey men har man med sådant behövs det också mer regler.
Tomatalven said:
Men vad sägs att om man tillåter Ockulta studier gäller också att man kan bara använda sin nivå i Os antal magier per dag? Annars blir effekten samma som om man skulle få slut på mana.
+ En förmåga kan vara förmågan att ladda ett föremål med en förmåga! :)
 
Top