Nekromanti Fantasy!: Akrobat? Tjuv?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...vad kan man kalla folk som är som viga och är bra på saker som att klättra, smyga, trolla med fingerfärdighet etc.. men inte stjäl?

Gycklare kanske? Men om de inte uppträder?

Söker alltså namnet på "klassen". Just nu heter den Akrobat.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Parkourarie, begsbestigare, infrastruktursanarkist, underhållare eller kanske sotare.

Akrobat funkar väl fint?
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Vadå ska du göra ett klass-system? I så fall blir det ju ett helt annat spel... Skuggdansare kanske? Spion?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
konstgymnast, ekvilibrist, cirkuskonstnär, trapetskonstnär, ormmänniska, gymnast, virtuos.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Skälm, taskspelare, rackare, jonglerare.

Akrobat betyder tydligen lindansare. Det värsta är att på svenska är alla ord som pekar på kringstrykare och tjuvar så förskräckligt negativa. Jag tittade då på uttrycket streber som dök upp i skallen. Streber betyder karriärist eller klättrare men det handlar mest om ämbetsmän. Samtidigt föreslås ordet strävare och det kanske kan passa dina syften?

Då kan en grupp bestå av en krigare, en strävare och en strövare. *HÄPP*
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
rjonas said:
Akrobat betyder tydligen lindansare. Det värsta är att på svenska är alla ord som pekar på kringstrykare och tjuvar så förskräckligt negativa.
Det är definitivt ett problem. Så en möjlighet skulle vara att istället välja något poetiskt och skapa en ny mytologi (lättast genom att försvenska någon italiensk eller fransk kulturgrej. De hade en mycket mer blandad attityd till fenomenet).
Ett förslag skulle vara Näktergal eller någon annan nattfågel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag gillar ordet tjuv och tycker att det borde avskurkifieras i fantasy överlag. Ta "the hobbit", då är dvärgarna just ute efter att anställa en en professionell tjuv.

Det beror ju så klart lite på samhällsskicket också. Överlag tycker jag att det man gör i en stad är något folket i nästa stad skiter högaktningsfullt i. Så under förutsättning att du inte gör några inbrott i staden du bor i borde du kunna vara känd som en mycket fräck och skicklig tjuv som kan stjäla vad som helst, och ändå leva ett vanligt, öppet liv.

En tjuv borde vara en självklar del i varje äventyrargrupp för att ta sig in genom svåråtkomliga öppningar och öppna upp vägen för andra. Antingen genom att öppna dörrar innifrån eller genom att fästa rep.

Näst efter tjuv skulle jag nog föreslå utforskare eller vägfinnare.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Tomatalven said:
Vadå ska du göra ett klass-system? I så fall blir det ju ett helt annat spel... Skuggdansare kanske? Spion?
Fantasy har ju faktiskt fyra "startklasser", som inte är förgenererade karaktärer, men en uppsättning färdigheter och utrustning som man kan använda sig av om man är osäker på hur man ska bygga sin karaktär själv, utan att hela systemet är beroende av ett klass system som i D20.

Men för namnet gillade jag Infrastrukturanarkist. Eller Skuggdansare, fast det låter mer occult.
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
Skuggvandrare?
Väggvandrare?
Taklöpare?
Repkonstnär?
Repryttate?
Nattmäster?
Kattbrode/syster?
Skatfingrad?

Lite olika specialiteter kan iof skönjas i namnen...
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Bassejr said:
Tomatalven said:
Vadå ska du göra ett klass-system? I så fall blir det ju ett helt annat spel... Skuggdansare kanske? Spion?
Fantasy har ju faktiskt fyra "startklasser", som inte är förgenererade karaktärer, men en uppsättning färdigheter och utrustning som man kan använda sig av om man är osäker på hur man ska bygga sin karaktär själv, utan att hela systemet är beroende av ett klass system som i D20.
Ja, men det är mer exempel på upplägg än vad jag menade med klasser. Och det är ganska osmart att göra en tjuv som den presenteras i boken eftersom den är mycket sämmre än t.ex krigaren. Vilket den hursom helst är om man inte husreglar till att man smyger med Motorik. Version 2.0 har ju tacklat det annorlunda med att man inte kan börja med mer än 4poäng på en grundegenskap. Aja, ursäkta ot.
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
Olika typer av skojare;
Spelevink, spefågel, gamäng, skälm

Nu var det iof mer akrobatiskt lagda. Jag tror mig ha nåt ord lååångt bak i huvudet. Darn vad irriterande...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Så som du beskriver den tänker jag på cat burglar, det borde bli fasadklättrare på svenska
 
Top