Fantasy AGE

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Någon som testat Fantasy AGE eller "syskonet" Dragon Age? Vad tycker ni?

Det känns som att det går att skapa intressanta karaktärer, i synnerhet i andra utgåvan (den släpptes digitalt i våras och verkar komma i tryck mot slutet av den här månaden). "Stunts" verkar eventuellt kunna skapa "analysis paralysis" och dra ner tempot i actionscener, men å andra sidan kan de ge mycket intressanta vändningar.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Jag spelledde ett par spelmöten för en massa år sedan. Jag blev inte jätteimponerad och har inte återgått till det, även om jag har två boxar stående i hyllan. Stuntsen kändes mest bra på pappret för mig, men ganska snabbt kändes de lite trista. Har intrycket av att spelarna i stort sett delade min uppfattning. Ingen av dem bad i alla fall om att fortsätta när jag inte vill fortsätta efter första äventyret.
Men, det var som sagt för några år sedan. Det kanske har skett förändringar och förbättringar sedan dess, det har jag ingen koll på.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Andra utgåvan har lagt till massor av nya stunts, gissningsvis för att det var fler än din grupp som tyckte de fort blev trista. Men jag vet inte om det är tillräckligt eller om det fortfarande blir lite väl upprepande.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,321
Puffar denna tråden. Någon som läst eller spelat nya versionen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Bara spelat 1ed. När karaktärerna blir mäktigare börjar systemet vara dåligt balanserat. Alla får en massa mer hp men hur mycket skada som delas ut ökar inte så mycket förutom för trollformler. Så hög nivå strider tar bara längre tid och magikerna är de enda som känns som att de gör ordentlig skada.

Det är väldigt mycket en heartbreaker. Solitt i kategorin: ”Inte lika bra som D&D men snyggt försök”.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag har läst andra utgåvan ganska många gånger nu och hoppas kunna få igång en kampanj framåt senvåren.

Karaktärsskapandet och -utvecklingen känns väldigt intressant med lagom många val. Det har jag saknat lite med Fantasy World, att den mekaniska karaktärsutvecklingen är så begränsad.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,321
Bara spelat 1ed. När karaktärerna blir mäktigare börjar systemet vara dåligt balanserat. Alla får en massa mer hp men hur mycket skada som delas ut ökar inte så mycket förutom för trollformler.
Har sett folk skriva detta, samt att det problemet ska finnas kvar i 2e. Men verkar mest vara högre levlar, 9+. Jag kör sällan så långa grejer ändå så jag kanske skulle klara mig.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Har sett folk skriva detta, samt att det problemet ska finnas kvar i 2e. Men verkar mest vara högre levlar, 9+. Jag kör sällan så långa grejer ändå så jag kanske skulle klara mig.
Jag tror inte heller att det kommer att bli något problem för oss. Även om vi kör t.ex. Stranger Shores-kampanjen så kommer rollpersonerna att vara under nivå 10 merparten av kampanjen. Det finns även tips i Companion-boken om hur man ska minska power creep.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Ska bli kul att se vad Green Ronin släpper till Fage framöver.
Jag köpte SL-skärmen för ett tag sedan. Förutom ett litet mysigt äventyr i ett hemsökt hus, innehöll den praktiska, inplastade "party sheets" och liknande. Och skärmen, så klart.

Enligt en GR-representant kommer Quickstart mycket snart. Sedan ser jag fram emot Lost Island of the Pirate Queen.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Någon som testat Fantasy AGE eller "syskonet" Dragon Age? Vad tycker ni?

Det känns som att det går att skapa intressanta karaktärer, i synnerhet i andra utgåvan (den släpptes digitalt i våras och verkar komma i tryck mot slutet av den här månaden). "Stunts" verkar eventuellt kunna skapa "analysis paralysis" och dra ner tempot i actionscener, men å andra sidan kan de ge mycket intressanta vändningar.
Jag har gamla Dragon Age spelet. Jag har dock bara spelat det lite som spelare. Överlag gillar jag det. Mitt största problem var stunts för jag har en ohyggligt dålig tur ned tärningar. Det blev mycket sitta å vänta ut stridsrundorna utan att få göra några coola manövrar. Så striderna blev lite långdragna av att fiendernas HP blev rätt sega att mala ner utan några stunts.

Min främsta quickfix vore att använda någon typ av hjältepoäng som gör att man kan aktivera stunts utan att behöva slå bra på draktärningen. Så att även tärningshandikappade som jag kan använda dom några gånger per spelmöte.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,321
Synd att FAGE har så otroligt tråkig 3e parts licens. Känns som att dess möjligheter att agera DnD-alternativ faller direkt där tyvärr.
 
Top